Sole
Sole
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
klasyfikację soli,
pojęcia: woda krystalizacyjna, woda twarda.
Uczeń wie:
jakie kwasy tworzą wodorosole,
jakie wodorotlenki tworzą hydroksosole.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
określić budowę soli,
podać zasady nazewnictwa soli,
wyjaśnić, co to są wodorosole i hydroksosole,
wyjaśnić, co to są hydraty,
doświadczalnie zbadać odłączanie wody z hydratów,
sklasyfikować sole ze względu na ich budowę,
określać nazwy soli na podstawie wzoru i odwrotnie,
przeprowadzać proste doświadczenia,
korzystać z różnych źródeł wiedzy.
2. Metoda i forma pracy
Metody:
moderacja wizualna,
plakat,
doświadczenia laboratoryjne,
dobieranka.
Formy pracy:
praca z całym zespołem,
praca w grupach różnym frontem,
praca w grupach równym frontem,
praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Kolekcja różnych soli, sprzęt i odczynniki niezbędne do wykonania doświadczeń, szary papier, markery, magnesy lub taśma klejąca, słownik chemiczny, encyklopedia chemii, foliogram obrazujący klasyfikację soli wraz z przykładami związków.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Podanie tematu lekcji.
Przypomnienie na podstawie kolekcji, wzorów i nazw soli znanych uczniom z gimnazjum. Podawanie przez uczniów wzorów soli i zapisywanie ich przez nauczyciela na tablicy.
Określanie przez młodzież ich nazw.
b) Faza realizacyjna
Ustalenie definicji soli w oparciu o wiedzę uczniów wyniesioną z gimnazjum.
Podział uczniów na trzy grupy.
Przydzielenie poszczególnym zespołom zadań do wykonania.
Praca w zespołach metodą plakatu (zalącznik 1).
Prezentacja plakatów wykonanych przez poszczególne zespoły.
c) Faza podsumowująca
Klasyfikacja soli - dokonanie prez uczniów podziału otrzymanych wzorów soli, podanie ich nazw systematycznych oraz dopasowanie nazw zwyczajowych (załącznik 2).
Omówienie ćwiczenia – foliogram obrazujący klasyfikację soli wraz z przykładami.
5. Bibliografia
Cejner – Mania W., Janich–Kilian A., Sawicka J., Urbańczyk G., Tablice chemiczne, Wydawnictwo Podkowa Bis, Gdańsk 2001.
Materiały z egzaminu pilotażowego CKE. Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa, 2000.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
Karta pracy dla grupy pierwszej
Mając do dyspozycji próbkę następującej substancji: NaHCOIndeks dolny 33
opiszcie jej właściwości,
zbadajcie jej rozpuszczalność w wodzie,
określcie budowę i nazwę ogólną soli, do których należy ta substancja,
wyjaśnijcie, które kwasy mogą tworzyć taką sól,
napiszcie równanie reakcji powstawania tej soli,
podajcie wzory i nazwy innych soli należących do tej grupy związków,
rozwiążcie następujące zadanie: Wielokrotne gotowanie wody powoduje osadzanie się kamienia na ściankach czajnika. Jakie związki są głównymi składnikami tego kamienia? Jakie reakcje prowadzą do jego powstawania?
Swoje odpowiedzi przedstawcie na plakacie.
Karta pracy dla grupy drugiej
Mając do dyspozycji próbkę następującej substancji: CuSOIndeks dolny 44 · 5 HIndeks dolny 22O
opiszcie jej właściwości,
zbadajcie jej rozpuszczalność w wodzie,
przeprowadźcie ogrzewanie tej substancji,
określcie budowę i nazwę ogólną soli, do których należy ta substancja,
wyjaśnijcie, które kwasy mogą tworzyć taką sól,
napiszcie równanie reakcji powstawania tej soli,
podajcie wzory i nazwy innych soli należących do tej grupy związków,
rozwiążcie następujące zadanie: Dlaczego na złamaną kończynę nakłada się mokry gips? Czy jego schnięcie polega na powolnym odparowaniu wody?
Swoje odpowiedzi przedstawcie na plakacie.
Karta pracy dla grupy trzeciej
Mając do dyspozycji próbkę następującej substancji: [Cu(OH)]Indeks dolny 22COIndeks dolny 33
opiszcie jej właściwości,
określcie budowę i nazwę ogólną soli, do których należy ta substancja,
wyjaśnijcie, które wodorotlenki mogą tworzyć taką sól,
napiszcie równanie reakcji powstawania tej soli,
podajcie wzory i nazwy innych soli należących do tej grupy związków,
napiszcie jaki skład chemiczny i barwę ma malachit?
wyjaśnijcie pojęcie: patyna.
Swoje odpowiedzi przedstawcie na plakacie.
Załącznik 2
Otrzymane wzory soli przyporządkujcie odpowiednim grupom (sole proste, wodorosole, hydroksosole, hydraty). Utwórzcie ich nazwy systematyczne i dopasujcie odpowiednie nazwy zwyczajowe.
WZORY
NHIndeks dolny 44HCOIndeks dolny 33 | Ca(HCOIndeks dolny 33)Indeks dolny 22 | Ca(HIndeks dolny 22POIndeks dolny 55)Indeks dolny 22 | NaCl |
KNOIndeks dolny 33 | NaNOIndeks dolny 33 | NHIndeks dolny 44NOIndeks dolny 33 | Ca(NOIndeks dolny 33)Indeks dolny 22 |
CaIndeks dolny 33(POIndeks dolny 44)Indeks dolny 22 | MgSOIndeks dolny 44Indeks górny .. 7 HIndeks dolny 22O | NaHCOIndeks dolny 33 | NaIndeks dolny 22SOIndeks dolny 44Indeks górny .. 10 HIndeks dolny 22O |
AgNOIndeks dolny 33 | CaSOIndeks dolny 44 | CaSOIndeks dolny 44Indeks górny .. 2 HIndeks dolny 22O | CaOHCl |
CuSOIndeks dolny 44Indeks górny .. 5HIndeks dolny 22O | Al.(OH)Indeks dolny 22Cl | NaIndeks dolny 22COIndeks dolny 33Indeks górny .. 10 HIndeks dolny 22O | [Cu(OH)]Indeks dolny 22COIndeks dolny 33 |
NAZWY
SÓL KUCHENNA | SALETRA CHILIJSKA | SALETRA INDYJSKA |
SALETRA AMONOWA | SALETRA WAPNIOWA | SUPERFOSFAT PODWÓJNY |
FOSFORYT | SÓL GORZKA | SODA OCZYSZCZONA |
SÓL GLAUBERSKA | LAPIS | ANHYDRYT |
GIPS KRYSTALICZNY | SINY KAMIEŃ | SODA KALCYNOWANA |
b) Zadanie domowe
O twardości wody wodociągowej decyduje, między innymi obecność jonów CaIndeks górny 2+2+. W wodzie twardej stężenie tego kationu jest znacznie większe niż w wodzie miękkiej. 100g wody wodociągowej zawiera mniej niż 0,1 g Ca(HCOIndeks dolny 33)Indeks dolny 22. W temperaturze pokojowej nie obserwuje się wytrącania osadu wodorowęglanu wapnia, ale zagotowanie wody powoduje wytrącenie się osadu.
Wyjaśnij powstawanie osadu podczas gotowania wody twardej.
Twardość wody jest często wyrażana w stopniach twardości. Jeden stopień twardości odpowiada 7,1 mg CaIndeks górny 2+2+ w 1 dmIndeks górny 33 wody.
Stwierdzono, że woda zawiera 50 mg CaIndeks górny 2+2+ w 1 dmIndeks górny 33 wody. Oblicz twardość wody w stopniach twardości.
(materiały egzaminacyjne CKE)
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
W scenariuszu zastosowana została klasyfikacja soli wg J. Sawicka, A. Janich – Kilian, W. Cejner – Mania, G. Urbańczyk, Tablice chemiczne, Wydawnictwo Podkowa Bis, Gdańsk 2001.