Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji - Solutions to a problem of drinking alcohol

1. Cele lekcji

a. Wiadomości
Celem lekcji jest zapoznanie uczniów ze słownictwem związanym z tematem, jakim jest nadużywanie alkoholu. Praca z tekstem czytanym umożliwia poznanie ciekawych, różnorodnych i często spotykanych w anglojęzycznej prasie sformułowań, a dalsze ćwiczenia pomagają je opanować. Dzięki temu uczniowie uczą się również, jak poprawnie i w interesujący sposób wyrazić swoją opinię na temat tego problemu społecznego.

b. Umiejętności
Uczniowie ćwiczą rozumienie tekstu czytanego (zarówno czytanie w celu zrozumienia ogólnej treści artykułu, jak i czytanie ze zrozumieniem szczegółów). Układając fragmenty tekstu we właściwej kolejności, uczniowie opanowują umiejętność konstruowania formy artykułu.

Ćwiczona jest również umiejętność mówienia - w pierwszej części lekcji uczniowie odpowiadają na pytania zadane przez nauczyciela. Wreszcie, podczas pracy w grupach, uczniowie ćwiczą umiejętność czytania ze zrozumieniem szczegółów - uzupełniają zdania zwrotami z przeczytanego wcześniej tekstu.

2. Metoda i forma pracy

W pierwszej części lekcji, będącej wprowadzeniem do tematu, uczniowie pracują jako jedna grupa - odpowiadają na pytania nauczyciela, wyrażają opinie na temat alkoholizmu i tego, jakie znają sposoby radzenia sobie z tym problemem.

W części drugiej uczniowie (pracując samodzielnie) układają fragmenty artykułu „Solutions to the problem of drinking alcohol” w odpowiedniej kolejności, następnie czytają raz jeszcze cały tekst w celu zrozumienia jego ogólnej treści.

Na koniec, pracując w kilkuosobowych grupach, rozwiązują zadania pomagające im zapamiętać znaczenie wybranych z tekstu słów i sformułowań - uzupełniają zdania zwrotami pochodzącymi z przeczytanego wcześniej tekstu.

3. Środki dydaktyczne

a. Ćwiczenia zawarte w karcie pracy ucznia: tekst do przeczytania (fragmenty artykułu do ułożenia w odpowiedniej kolejności) oraz ćwiczenie, w którym uczniowie uzupełniają zdania zwrotami pochodzącymi z przeczytanego uprzednio tekstu.

b. Szablon do pracy z uczniem - zawiera klucz odpowiedzi do zadań z karty pracy ucznia, a także przykładowe pytania do zadania przez nauczyciela w fazie przygotowawczej lekcji.

4. Przebieg lekcji

a. Faza przygotowawcza

SPEAKING - w ramach wprowadzenia nauczyciel zapisuje na tablicy temat lekcji „Solutions to the problem of drinking alcohol” i pyta uczniów o ich skojarzenia związane z podanym tematem (brainstorming). Następnie uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela, m.in.:

  1. What do you think about a problem of drinking alcohol?

  2. How does the situation in our society look?

  3. Do you have any ideas how to help people who overuse alcohol?

Najciekawsze pomysły mogą zostać zapisane na tablicy.

b. Faza realizacyjna
READING FOR THE GIST - Uczniowie czytają, a następnie układają w kolejności fragmenty artykułu „Solutions to the problem of drinking alcohol” - pracują samodzielnie.
READING FOR SPECIFIC INFORMATION - Uczniowie starają się odgadnąć znaczenia słów wyróżnionych w tekście. Następnie, pracując w małych grupach, uzupełniają zdania zwrotami pochodzącymi z wcześniej przeczytanego tekstu.

c. Faza podsumowująca
WRITING, SPEAKING - Uczniowie przygotowują plan artykułu (będącego ich pracą domową) - grupują argumenty za i przeciw dotyczące picia alkoholu.

5. Załączniki

a. Karta pracy ucznia
Zawiera wszystkie ćwiczenia podane w scenariuszu (tekst, którego fragmenty należy poukładać w kolejności, oraz ćwiczenie składające się ze zdań, które należy uzupełnić zwrotami pochodzącymi z przeczytanego uprzednio tekstu).

b. Szablon do pracy z uczniem
Zawiera klucz odpowiedzi do ćwiczeń z karty pracy ucznia oraz zestaw przykładowych pytań do zadania uczniom w fazie przygotowawczej lekcji.

c. Zadanie domowe
WRITING - Uczniowie mają za zadanie napisać krótki artykuł na temat „Good and bad sides of drinking alkohol”. Długość artykułu to 100‑120 słów. W artykule należy zawrzeć jak najwięcej zwrotów poznanych na lekcji.

6. Czas trwania lekcji

45 minut

7. Uwagi do scenariusza

Zaleca się wykorzystanie karty pracy ucznia oraz szablonu do pracy z uczniem.

R1R8QgEfAXWTW

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 38.00 KB w języku polskim