Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Sonata romantyczna

Zapoznanie uczniów z cykliczną formą instrumentalną – sonatą. Omówienie pochodzenia i rozwoju sonaty romantycznej. Przedstawienie budowy sonaty oraz omówienie jej poszczególnych części z uwzględnieniem zmian wprowadzonych przez kompozytorów epoki romantyzmu. Wskazanie obsady wykonawczej oraz kompozytorów tworzących sonaty romantyczne. Wysłuchanie sonaty romantycznej.

Umiejętności

Uczeń potrafi:

1. Wyjaśnić rozwój sonaty w epoce romantyzmu.

2. Omówić pojęcie sonaty romantycznej jako cyklicznej formy instrumentalnej.

3. Omówić budowę sonaty romantycznej i wskazać jej charakterystyczne cechy.

4. Omówić wpływ czynników i poszczególnych jednostek muzycznych na kształtowanie się sonaty romantycznej.

5. Wskazać kompozytorów tworzących sonaty romantyczne.

6. Przeprowadzić analizę muzyczną utworów wysłuchanych na lekcji.

Metoda pracy

Metoda opisu z elementami poganki. Aktywna praca uczniów – analiza dzieła muzycznego. Percepcja muzyczna.

    1. Podręcznik – Wójcik D., ABC form muzycznych, wyd. Musica Iagellonica, Kraków 1999

    2. Stanowisko do odtwarzania muzyki.

    3. Nagrania utworów:

  1. F. Schubert – „Sonata A – dur, op. 120”

  2. F. Chopin – „Sonata B – moll”, cz. II „Marsz żałobny”

  1. Partytury wyżej wymienionych kompozycji.

  2. Karta pracy ucznia

4. Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

1. Powitanie, czynności organizacyjno – porządkowe.

2. Sprawdzenie zadania domowego.

3. Powtórzenie piosenki poznanej na ostatniej lekcji.

4. Podanie tematu lekcji.

(10 min)

    1. Metodą opisu, zapoznanie uczniów z pojęciem sonaty romantycznej oraz wyjaśnienie jej pochodzenia. Omówienie elementów mających wpływ na kształtowanie się formy sonaty.

  • Notatka:

Sonata romantyczna – stała się w okresie romantyzmu formą bardziej urozmaiconą, niż sonaty w poprzednich okresach. Kompozytorzy zaczęli indywidualnie wykorzystywać formalne założenia sonaty. Na sonatę miały wpływ:

  1. Liryka

Wpływ liryki zaznacza się w twórczości Schuberta i Schumanna. Jest to rodzaj liryki instrumentalnej z wykorzystaniem czynnika kantylenowego. Wpływ pieśni poprzez liryczną melodykę.

  1. Zmiana charakteru części

W muzyce romantycznej scherzo występuje często jako ustęp drugi. Cechuje je dynamiczny charakter. W drugiej części może również pojawić się powolny ustęp, np. tak jak w twórczości Chopina. Finały wydają się potęgować ruch na wzór perpetuum mobile.

  1. Wpływ muzyki programowej

Zachodzi oddziaływanie poematu symfonicznego; szczególnie widać to w twórczości F. Liszta..

  1. Nawiązania do klasycznej sonaty

Powstaje nowy charakter sonaty zwany neoklasycznym.

  1. Wykorzystywanie nowej harmoniki zapoczątkowanej przez Beethovena i Wagnera.

    1. Omówienie typowej sonaty romantycznej wyróżnianej ze względu na czas jej powstania i obsadę wykonawczą. Dokładne omówienie poszczególnych części sonaty z uwzględnieniem podstawowych elementów dzieła muzycznego.

  • Notatka:

Stały układ sonaty klasycznej:

  1. I część: Allegro – forma sonatowa.

  2. II część: Adagio – często forma ABA.

  3. III część: Menuet w tempie umiarkowanym, od czasów Beethovena - scherzo.

  4. IV część: Finale – o różnym ukształtowaniu formalnym, z reguły w tempie szybkim lub bardzo szybkim.

    1. Wysłuchanie „Sonaty B – moll” Fryderyka Chopina. Krótka analiza formalna utworu. Wspólne poszukiwanie w utworze stylistycznych elementów charakterystycznych dla sonaty romantycznej.

(25 min)

    1. Wysłuchanie „Sonaty A – dur, op. 120” F. Schuberta. Formalna analiza utworu.

    2. Zapisanie notatki do zeszytu.

(10 min)

    1. Wójcik D., ABC form muzycznych, wyd. Musica Iagellonica, Kraków 1999

Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji - Sonata romantyczna.

Zadanie domowe

R138uBgDIGCxy

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 38.50 KB w języku polskim