Sortowanie imion - obsługa plików.
Autor/autorka
Grzegorz Hubka
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła ponadgimnazjalna - liceum - klasa II
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Sortowanie imion - obsługa plików.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Wybór tematu wynika z realizacji podstawy programowej i programu nauczania w klasie II liceum ogólnokształcącego trzyletniego (po gimnazjum) - poziom rozszerzony
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Lekcja zostanie zrealizowana na platformie MS Teams. Jest to środowisko do interaktywnej współpracy wszystkich uczestników lekcji, umożliwiając współpracę w podgrupach (pokoje), wzajemnej wymiany plików i udostępniania pulpitu.
7. Cel ogólny zajęć
Wykorzystanie poznanych algorytmów sortowania do sortowania danych z pliku. Poznanie obsługi plików tekstowych w swoich programach.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń projektuje rozwiązanie problemu (realizację algorytmu) i dobiera odpowiednią strukturę danych.
Uczeń stosuje podstawowe konstrukcje programistyczne w wybranym języku programowania, instrukcje iteracyjne i warunkowe, rekurencję, funkcje i procedury, instrukcje wejścia i wyjścia, poprawnie tworzy strukturę programu
Uczeń ocenia własności rozwiązania algorytmicznego (komputerowego), np. zgodność ze specyfikacją, efektywność działania.
Uczeń przeprowadza komputerową realizację algorytmu i rozwiązania problemu.
Uczeń ocenia poprawność komputerowego rozwiązania problemu na podstawie jego testowania.
9. Metody i formy pracy
Lekcja zdalna online na aplikacji Teams.
Praca na plikach w zespole.
Praca indywidualna uczniów.
10. Środki dydaktyczne
Komputer z dostępem do internetu.
Aplikacja Code Blocks wraz z kompilatorem gcc.
Aplikacja Teams.
11. Wymagania w zakresie technologii
Wymagany jest komputer z dostępem do Internetu oraz działającą kamerą i mikrofonem.
Aktywne konto w szkolnym systemie zdalnego nauczania Office 365 A1 dla szkół.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Powitanie - czynności wstępne.
Czas trwania: 5 min
Opis aktywności:
Nauczyciel rozpoczyna spotkanie na MS Teams. Wita się z uczniami. Pyta o samopoczucie i zachęca do aktywnego udziału w lekcji.
Nauczyciel podaje cel lekcji - posortowanie imion w pliku tekstowym.
Na rozgrzewkę zadawane są pytania o algorytmy sortowania poznane na poprzednich lekcjach.
Aktywność 2
Temat: Przetwarzanie danych tekstowych - refleksja.
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Uczniowie przypominają poznane na poprzednich lekcjach sposoby wprowadzania danych i wyprowadzania wyników.
Nauczyciel omawia kolejny sposób – odczyt danych z pliku i zapis do pliku.
Nauczyciel omawia kwestię dostępu sekwencyjnego w plikach - https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik_sekwencyjny.
Uczniowie analizują wady i zalety dostępu sekwencyjnego.
Nauczyciel omawia podstawowe funkcje biblioteki fstream.
Uczniowie analizują tablicę kodów ASCII
Aktywność 3
Temat: Kodowanie - zadanie praktyczne.
Czas trwania: 15
Opis aktywności:
Uczniowie pobierają plik imiona.txt.
Uczniowie razem kodują program sortujący imiona w pliku tekstowym pracując w formie burzy mózgów nad kodem, udostępniając sobie wzajemnie pulpit..
Uczniowie analizują poprawność działania algorytmu.
Aktywność 4
Temat: Karta pracy - e‑podręczniki:
Czas trwania: 15
Opis aktywności:
Uczniowie pobierają kartę pracy przez moduł zadania udostępnioną przez nauczyciela, każdy uczeń edytuje swoją kopię. Link do karty pracy: https://epodreczniki.pl/a/operacje-na-plikach-tekstowych–karta-pracy/Dir8RsM77
Nauczyciel nadzoruje wykonywanie zadań z karty pracy. Omawia wątpliwości.
Podsumowanie zajęć, krótka powtórka, dodatkowe pytania i badanie satysfakcji z lekcji.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Każdy uczeń w trakcie zajęć ma możliwość wyrażenia swoich emocji za pomocą wbudowanej funkcji podniesienia ręki i ustawienia ikon (lubię to, serce, śmiech, itd.). Uczniowie mogą także zadawać pytania w trakcie zajęć. Na czacie nauczyciel wstawia arkusz forms w którym uczeń odpowiada na 3 pytania: o atmosferę, o to czy temat jest zrozumiały i o stopien opanowania wiadomości. Na początku kolejnej lekcji nauczyciel sprawdzi czy uczeń opanował umiejętności zastosowania tego algorytmu w praktyce, w razie potrzeby zostaną udzielone dodatkowe wyjaśnienia lub udzielona pomoc.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Należy plik imiona.rtf załączone do niniejszego scenariusza zapisac jako plik imiona.txt. Portal nie pozwala na załączenie plików txt.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna