Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Grzegorz Hubka

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła ponadgimnazjalna - liceum - klasa II

2. Przedmiot

informatyka

3. Temat zajęć

Sortowanie imion - obsługa plików.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Wybór tematu wynika z realizacji podstawy programowej i programu nauczania w klasie II liceum ogólnokształcącego trzyletniego (po gimnazjum) - poziom rozszerzony

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Lekcja zostanie zrealizowana na platformie MS Teams. Jest to środowisko do interaktywnej współpracy wszystkich uczestników lekcji, umożliwiając współpracę w podgrupach (pokoje), wzajemnej wymiany plików i udostępniania pulpitu.

7. Cel ogólny zajęć

Wykorzystanie poznanych algorytmów sortowania do sortowania danych z pliku. Poznanie obsługi plików tekstowych w swoich programach.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń projektuje rozwiązanie problemu (realizację algorytmu) i dobiera odpowiednią strukturę danych.

  2. Uczeń stosuje podstawowe konstrukcje programistyczne w wybranym języku programowania, instrukcje iteracyjne i warunkowe, rekurencję, funkcje i procedury, instrukcje wejścia i wyjścia, poprawnie tworzy strukturę programu

  3. Uczeń ocenia własności rozwiązania algorytmicznego (komputerowego), np. zgodność ze specyfikacją, efektywność działania.

  4. Uczeń przeprowadza komputerową realizację algorytmu i rozwiązania problemu.

  5. Uczeń ocenia poprawność komputerowego rozwiązania problemu na podstawie jego testowania.

9. Metody i formy pracy

  1. Lekcja zdalna online na aplikacji Teams.

  2. Praca na plikach w zespole.

  3. Praca indywidualna uczniów. 

10. Środki dydaktyczne

  1. Komputer z dostępem do internetu.

  2. Aplikacja Code Blocks wraz z kompilatorem gcc.

  3. Aplikacja Teams.

11. Wymagania w zakresie technologii

  1. Wymagany jest komputer z dostępem do Internetu oraz działającą kamerą i mikrofonem.

  2. Aktywne konto w szkolnym systemie zdalnego nauczania Office 365 A1 dla szkół.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Powitanie - czynności wstępne.

    • Czas trwania: 5 min

    • Opis aktywności:

      1. Nauczyciel rozpoczyna spotkanie na MS Teams. Wita się z uczniami. Pyta o samopoczucie i zachęca do aktywnego udziału w lekcji.

      2. Nauczyciel podaje cel lekcji - posortowanie imion w pliku tekstowym.

      3. Na rozgrzewkę zadawane są pytania o algorytmy sortowania poznane na poprzednich lekcjach. 

  • Aktywność 2

    • Temat: Przetwarzanie danych tekstowych - refleksja.

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      1. Uczniowie przypominają poznane na poprzednich lekcjach sposoby wprowadzania danych i wyprowadzania wyników.

      2. Nauczyciel omawia kolejny sposób – odczyt danych z pliku i zapis do pliku.

      3. Nauczyciel omawia kwestię dostępu sekwencyjnego w plikach - https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik_sekwencyjny.

      4. Uczniowie analizują wady i zalety dostępu sekwencyjnego.

      5. Nauczyciel omawia podstawowe funkcje biblioteki fstream.

      6. Uczniowie analizują tablicę kodów ASCII

  • Aktywność 3

    • Temat: Kodowanie - zadanie praktyczne.

    • Czas trwania: 15

    • Opis aktywności:

      1. Uczniowie pobierają plik imiona.txt.

      2. Uczniowie razem kodują program sortujący imiona w pliku tekstowym pracując w formie burzy mózgów nad kodem, udostępniając sobie wzajemnie pulpit..

      3. Uczniowie analizują poprawność działania algorytmu.

  • Aktywność 4

    • Temat: Karta pracy - e‑podręczniki:

    • Czas trwania: 15

    • Opis aktywności:

      1. Uczniowie pobierają kartę pracy przez moduł zadania udostępnioną przez nauczyciela, każdy uczeń edytuje swoją kopię. Link do karty pracy: https://epodreczniki.pl/a/operacje-na-plikach-tekstowych–karta-pracy/Dir8RsM77

      2. Nauczyciel nadzoruje wykonywanie zadań z karty pracy. Omawia wątpliwości.

      3. Podsumowanie zajęć, krótka powtórka, dodatkowe pytania i badanie satysfakcji z lekcji.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Każdy uczeń w trakcie zajęć ma możliwość wyrażenia swoich emocji za pomocą wbudowanej funkcji podniesienia ręki i ustawienia ikon (lubię to, serce, śmiech, itd.). Uczniowie mogą także zadawać pytania w trakcie zajęć. Na czacie nauczyciel wstawia arkusz forms w którym uczeń odpowiada na 3 pytania: o atmosferę, o to czy temat jest zrozumiały i o stopien opanowania wiadomości. Na początku kolejnej lekcji nauczyciel sprawdzi czy uczeń opanował umiejętności zastosowania tego algorytmu w praktyce, w razie potrzeby zostaną udzielone dodatkowe wyjaśnienia lub udzielona pomoc.

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Należy plik imiona.rtf załączone do niniejszego scenariusza zapisac jako plik imiona.txt. Portal nie pozwala na załączenie plików txt.

16. Materiały pomocnicze

RFacHDzbdFEhy

Plik RTF o rozmiarze 922.00 B w języku polskim

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

zdalna