Blacharz samochodowy

1
RsZD2U99rYNTv
Spacer trzysta sześćdziesiąt o zawodzie blacharz samochodowy.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Blacharz samochodowy, licencja: CC BY-SA 3.0.

Spacer wirtualny przedstawia lakiernię samochodową. Po włączeniu spaceru widoczny jest tekst. Znajdujemy się w lakierni samochodowej, w której są przeprowadzane remonty i renowacje powierzchni nadwozia, a także malowanie pojazdów samochodowych. Za chwilę przejdziemy do wnętrza budynku, gdzie poznasz poszczególne stanowiska pracy lakiernika. Po wyłączeniu tekstu widoczna jest hala, na której środku stoi samochód. Wokół, przy ścianach, widać różne sprzęty oraz półki na sprzęt. W niektórych miejscach widoczne są przyciski z literą I. Po kliknięciu takiego przycisku wyświetlają się informacje.

Promiennik podczerwieni na fale krótkie. Promienniki podczerwieni to urządzenia, które pod postacią promieniowania podczerwieni przetwarzają w ciepło energię elektryczną. Promienniki te emitują energię falową, nie ogrzewając bezpośrednio powietrza, która po kontakcie z powierzchnią zamieniana jest w ciepło.

Panel sterujący. Umożliwia monitorowanie wszystkich funkcji urządzenia. Przy jego pomocy możemy sterować różnymi aspektami pracy komory, na przykład ustawiać temperaturę, włączać/wyłączać wentylację, oświetlenie i tym podobne.

Stojak na papier maskujący. Kolejnym etapem przygotowawczym, przed przystąpieniem do lakierowania, jest zabezpieczenie elementów, na które nie będzie nanoszona nowa powłoka. Jeśli proces suszenia odbywa się w wysokich temperaturach, do zabezpieczenia elementów niepoddawanych lakierowaniu należy użyć materiałów odpornych na wysokie temperatury. Jest to bardzo ważne ze względu na możliwość wybuchu pożaru. Stojak na papier zbudowany jest z profili metalowych. dodatkowym wyposażeniem jest nóż, który służy do odcięcia odpowiedniego kawałka papieru.

Stojak na przybory lakiernicze. Stojak na przybory lakiernicze to specjalny rodzaj stojaka, który jest przeznaczony do przechowywania i organizowania akcesoriów malarskich używanych podczas lakierowania. Jest to praktyczne rozwiązanie, które umożliwia lakiernikowi łatwy dostęp do różnych materiałów i produktów, takich jak papiery ścierne różnych gradacji, różnego rodzaju szpachlówki oraz rozpuszczalników. Wszystkie elementy są uporządkowane zgodnie z upodobaniami lakiernika.

Szafka z przyborami do polerowania. Szafka z przyborami do polerowania to specjalny mebel, który służy do przechowywania i organizowania narzędzi i materiałów używanych podczas procesu polerowania różnych powierzchni. Najczęściej wyposażona jest ona w kółka, które umożliwiają jej swobodne przemieszczanie. Posiada kilka szuflad, w których przechowywane są na przykład różnego rodzaju polerki, pady oraz pasty polerskie, a także środki czyszczące lub inne akcesoria.

Szafy z narzędziami. Szafy z narzędziami najczęściej wykonane są z grubej i wytrzymałej blachy, co umożliwia magazynowanie dużej ilości narzędzi niezbędnych do wykonywania prac lakierniczych. W szafach przechowywane są między innymi pistolety lakiernicze, klucze niezbędne do demontażu i montażu części pojazdów, a także młotki, elektronarzędzia oraz inne przybory lakiernicze.

Stanowisko do przygotowywania pojazdu. Perfekcyjna naprawa powłoki lakierniczej zaczyna się już na etapie przygotowania. Bez właściwego przygotowania elementu lub pojazdu nowa powłoka lakiernicza nie będzie dobrze wyglądać, a także nie będzie trwała, szybko zaczną pojawiać się różne problemy, na przykład korozja. Dlatego przygotowanie do lakierowania powinno być przeprowadzone bardzo dokładnie, często przy użyciu ręcznych narzędzi. Podczas przygotowania pojawia się dużo pyłu, kurzu i mgły, co sprawia, że praca natym etapie jest trudna. Aby etap też przebiegał w sposób bezpieczny i sprawny, stanowisko przygotowania elementu lub pojazdu powinno być dobrze wyposażone w różne narzędzia i sprawną wentylację.

Elektryczna szlifierka oscylacyjno‑rotacyjna. Elektryczna szlifierka oscylacyjno‑rotacyjna z odkurzaczem jest narzędziem wykorzystywanym w lakierniach samochodowych do szlifowania powierzchni samochodów przed aplikacją farby lub lakieru. Szlifierka ta składa się z koła szlifierskiego, który wykonuje ruch oscylacyjny, a także obraca się wokół własnej osi. Pozwala to na dokładne i równomierne szlifowanie powierzchni elementu. Praca z tym urządzeniem pozwala na wytwarzanie minimalnej ilości pyłu i zminimalizowanej emisji hałasu, co jest szczególnie ważne w procesie lakierniczym. Do szlifierki zazwyczaj podłączany jest bezpośrednio odkurzacz, który służy do zbierania powstałego pyłu i zanieczyszczeń podczas szlifowania. Dzięki temu proces jest bardziej czysty i bezpieczny dla pracowników oraz zapewnia lepszą jakość wykończenia powierzchni samochodu.

Elektryczna szlifierka oscylacyjno‑rotacyjna z napędem pneumatycznym. Elektryczna szlifierka oscylacyjno‑rotacyjna z napędem pneumatycznym posiada identyczne przeznaczenie jak szlifierka szlifierka oscylacyjno‑rotacyjna z napędem elektrycznym. Istotną różnicą pomiędzy tymi urządzeniami jest wykorzystywanie w tej szlifierce energii sprężonego powietrza.

Komputer z oprogramowaniem ułatwiającym dobór koloru. Dobieranie lakieru lub farby to proces, który zaczyna się od pomiaru koloru powierzchni samochodu za pomocą spektrofotometru. Urządzenie to generuje cyfrowy odczyt koloru, który jest zawarty w bazie danych kolorów producentów farb i lakierów. Po wprowadzeniu tych informacji do komputera, mieszalnik lakierów dokonuje precyzyjnego wymieszania odpowiedniej ilości barwników i podstawowego lakieru, aby uzyskać dokładnie taki sam kolor jak oryginalny.

Waga elektroniczna. W lakierni samochodowej do pomiaru masy lakieru lub farby, która jest nanoszona na powierzchnię pojazdu odpowiada elektroniczna waga. Wyposażona jest ona w czujnik tensometryczny, potocznie zwany tensometrem, który rejestruje siłę działającą na wagę i przekłada ją na wartość masy. W zależności od potrzeb producenta lakierów i wymagań klientów waga może mieć różne zakresy pomiarowe. Urządzenie to pozwala na dokładne odmierzenie ilości farby i zapewnia równomierne i wysokiej jakości wykończenie powierzchni samochodu.

Kabina lakiernicza to pomieszczenie służące do profesjonalnego nakładania powłok malarskich. Wykonana jest z paneli izolowanych różnymi materiałami. Prace wykonywane w kabinie lakierniczej można podzielić na dwie fazy: faza lakierowania, faza suszenia. Jeśli chodzi o fazę lakierowania, to podczas niej kabina powinna być tak zaprojektowana, aby zapewnić bezpieczeństwo i skuteczną wentylację. Bardzo ważne jest również to, by kabina lakiernicza spełniała wymogi związane z ergonomią pracy. W fazie suszenia chodzi o to, aby w jak najkrótszym czasie wysuszyć nałożoną powłokę. Osiąga się to przez podwyższenie temperatury w kabinie. Jeśli prace przygotowawcze zostały wykonane z zachowaniem najwyższej staranności, to nałożenie samej powłoki lakierniczej nie stanowi problemu. Jednak nakładający powłokę lakierniczą, należy spełnić określone warunki, co dzięki komorze lakierniczej jest znacznie łatwiejsze.

Narzędzia pomocnicze pozwalają stabilnie zamocować lakierowane elementy przy maksymalnym wykorzystaniu przestrzeni roboczej.

Pistolet lakierniczy to narzędzie, które przyspiesza i ułatwia proces malowania. Pozwala z łatwością nałożyć równomierną warstwę nawet w trudno dostępnych miejscach. Pistolety lakiernicze możemy podzielić ze względu na sposób zasilania i ze względu na zastosowane ciśnienie. Biorąc pod uwagę sposób zasilania, mamy do wyboru pistolety ze zbiornikiem górnym i ze zbiornikiem dolnym z zasilaniem syfonowym. Pierwszy rodzaj zasilania jest zazwyczaj stosowany do malowania mniejszych powierzchni, natomiast drugi rodzaj zasilania polecany jest do malowania dużych powierzchni. Biorąc pod uwagę zastosowane ciśnienie, wyróżniamy pistolety: H P - wysokociśnieniowe, H V L P - niskociśnieniowe, R P - o zredukowanym ciśnieniu. Najważniejszą zaletą pistoletów wysokociśnieniowych jest szybkość malowania. Przy zastosowaniu tego pistoletu malowanie danego elementu przebiega szybko, jednak kosztem materiału malarskiego, ponieważ wadą takich pistoletów jest duże zużycie lakieru. Pistolety H V L P cechuje większa liczba otworów w dyszy. Takie rozwiązanie powoduje zwiększenie efektywności nanoszenia powłoki na powierzchnię. Zaletą pistoletów typu H V L P jest oszczędność materiału malarskiego. Jednak, żeby taki pistolet pracował naprawdę efektywnie, musi być wyposażony w drobny kompresor. Rozwiązaniem pośrednim jest pistolet R P. Łączy on w sobie zalety obydwu wcześniej opisanych pistoletów.