Fotografia przedstawia rzeźbę autorstwa Vasosa Falireasa - posąg Leonidasa – legendarnego króla Sparty, który wraz ze swoimi żołnierzami zginął bohaterską śmiercią pod Termopilami pod naporem perskiej armii. Posąg został umieszczony na wysokim cokole, a sam Leonidas został ukazany jako mężczyzna w średnim wieku o średniej długości zaroście, ubrany w zbroję i hełm. W jednej dłoni trzyma włócznię, a w drugiej zieloną okrągłą tarczę. Patrzy przed siebie, na fotografii widoczny jest jego lewy półprofil. Tło zdjęcia to fragment muru, zielone korony drzew oraz jasne niebo, stykające się z lewej strony z pasmem górskim.
Ważne daty
około 800 - 600 r. p.n.e. – wykształcenie się specyficznych praw i tradycji społecznych Sparty.
około 730 - 710 r. p.n.e. – Sparta najeżdża Messenię; pierwsza wojna messeńska.
około 640 - 630 r. p.n.e. – najazd Sparty na Messenię; druga wojna messeńska.
Nauczysz się
wskazywać położenie Sparty na mapie Grecji;
omawiać etapy ekspansji terytorialnej Sparty;
omawiać struktury polityczne w Sparcie;
wyjaśniać pojęcie „wychowanie spartańskie”;
omawiać rolę kobiet w Sparcie.
Sparta na mapie starożytnej Grecji
Rg2rr0hGVAstk
Polecenie 1
RnOiPHBQEbxlh
Polecenie 2
Rq3MWI1CDu8m5
Spartanie podbili Mesenię ze względów ekonomicznych. Obszar ziemi uprawnej na terenie górzystego Półwyspu Peloponeskiego był na tyle mały, że plony nie wystarczały, aby wyżywić zwiększającą się liczbę ludności.
Polecenie 3
R1U58vERB49Mb
W skład Lakonii wchodziło wiele miast. Najbardziej licznym i bogatym była Sparta. Swój uprzywilejowaną pozycję zawdzięczała położeniu geograficznemu w żyznej dolinie rzeki Eurotas. Dlatego narzucała swoją władzę pozostałym mniejszym i uboższym miastom Lakonii.
Ustrój Sparty
Spartanie przyjęli oligarchięOligarchiaoligarchię jako formę rządów w społeczeństwie pełnym gotowości do walki. Ich piechota, dzięki zdyscyplinowanemu sposobowi życia, była najskuteczniejszą formacją bojową w Grecji w okresie archaicznymOkres archaicznyokresie archaicznym. Rezultatem faktu, że potęga Sparty powstała w wyniku zjednoczenia się kilku mniejszych miast‑państw było zachowanie nie jednego, lecz dwóch dziedzicznych dowódców wojskowych nazywanych królami. Nie byli oni monarchami, ale raczej przywódcami oligarchicznych instytucji rządzących Spartą.
RwTKCpYxZh2eF
Instytucja sprawująca władzę nad Spartą składała się z 28 mężczyzn mających więcej niż 60 lat i nosiła nazwę geruzjaGeruzjageruzja, czyli rada starszych. Geruzja wraz z dwoma królami formułowała propozycje przedstawiane następnie zgromadzeniu wszystkich wolnych dorosłych mężczyzn. Zgromadzenie to miało dość ograniczoną możliwość odrzucenia planów geruzji.
Przeciwwagę dla wpływu królów i geruzji stanowiło pięciu wybieranych corocznie „nadzorców” - eforówEforowieeforów. Byli oni wybierani spośród wszystkich dorosłych obywateli i mieli za zadanie zwoływać posiedzenia geruzji oraz zgromadzeń. Posiadali władzę sądowniczą i karną. Mogli nawet wysunąć oskarżenia przeciwko królowi i uwięzić go do czasu procesu. Utworzenie instytucji eforów osłabiło władzę oligarchicznej geruzji oraz królów, ponieważ jej zadaniem było dbanie o przestrzeganie praw.
R1ZNsEz6qVajz
Spartanie otaczali swój system rządów prawa wielkim szacunkiem zgodnie z przekonaniem, że delficki Apollo usankcjonował go przepowiednią, zwaną Rhetra. Legendarny przywódca Sparty, LikurgLikurgLikurg, wprowadził reformy zapisane w Rhetrze. W odróżnieniu od pozostałych Greków, Spartanie nigdy nie spisali swych praw, lecz przekazywali je z pokolenia na pokolenie przy użyciu bardzo dobrze zorganizowanego sposobu życia, który był możliwy dzięki wykorzystywaniu pracy przymusowej helotówHelocihelotów.
Zasady społeczne panujące w Sparcie
RVm1jKmplxI5j
Polecenie 4
R1BRSgPIN3hUG
Przypomnij sobie, jak byli wychowywani młodzi chłopcy w Sparcie.
Polecenie 5
R16K4jQ2ERrwB
W swojej wypowiedzi możesz skorzystać z podanej argumentacji. Chłopcy byli wysportowani, cieszyli się dużą sprawnością, tężyzną fizyczną. Większość swojego życia spędzali na nauce walki i posługiwania się bronią. Wiedli życie zdyscyplinowane, ale też pełne niebezpiecznych przygód. Dziewczęta spartańskie cieszyły się licznymi przywilejami i swobodą. Nie pracowały; dużo czasu poświęcały utrzymywaniu sprawności fizycznej; zarządzały majątkiem i wychowywały dzieci.
Polecenie 6
R15mKhn6rzXVD
Przypomnij sobie, jak byli wychowywani chłopcy spartańscy w koszarach wojskowych.
Ustrój polityczny, agoge i społeczeństwo w Sparcie – film
Przed zapoznaniem się z filmem przypomnij sobie, co sprawiło, że Sparta reprezentowała unikatowy ustrój w starożytnej Grecji.
R1Ayk6IdAidKm
Polecenie 7
RC9aVklbkke2q
W Sparcie początkowo panował ustrój arystokratyczny. Od końca VI w. p.n.e. pojawiły się tendencje ujednolicenia społeczeństwa; początkowo dotyczyły one jedynie pełnoprawnych obywateli Sparty. Spartanie zawsze dążyli do osiągnięcia ideału równości, ale nie zawsze miało to pokrycie w życiu politycznym Sparty.
Polecenie 8
R13gTjl7gslPP
Polecenie 9
RvoyOsdCTW445
Ćwiczenia
R1ZJkbOPcwPbn1
Ćwiczenie 1
RRN3z9WSpDOSJ1
Ćwiczenie 2
RamKuJ8YQdbza2
Ćwiczenie 3
R1I29Tn9eDIic2
Ćwiczenie 4
2
Ćwiczenie 4
Ułóż puzzle, a następnie rozwiąż zadanie.
R1Mjwk4OmuAnf
RjntMAaXwSb0R
RFc2ZCoVKhEMf2
Ćwiczenie 5
11
Ćwiczenie 6
RT2YWrU0k4PWI
RU5EUxCOI578f
21
Ćwiczenie 7
R1ROj9qZ9NDvb
R1HUaO54nd2bz1
R12IDa4ZKhrj13
Ćwiczenie 8
R1ayw6g4try3B3
Ćwiczenie 9
3
Ćwiczenie 10
Napisz pracę na temat:
Czy Twoim zdaniem Sparta była pierwszym państwem totalitarnym? Uzasadnij swoje stanowisko.
RMPUybo2u6ZAf
Zwróć uwagę na pozycję obywateli, sposób sprawowania włazy, eforat.
Sparta nie była państwem totalitarnym sensu stricto, lecz nowożytne systemy totalitarne wzorowały się na ustroju Sparty. Sparta nie była państwem totalitarnym, ponieważ pozbawiona była aparatu przymusu, obywatele godzili się na tradycyjne wartości przekazywane z pokolenia na pokolenie. Nie można też mówić w Sparcie o dyktaturze, władzę sprawowało dwóch królów i geruzja, jednak jako przeciwwaga dla tych struktur istniała instytucja kontrolująca, czyli eforat.
To, co łączy Spartę z państwami totalitarnymi to pewnego rodzaju ekspansywność oraz militarny model państwa, widoczny w wychowaniu spartańskim.
3
Ćwiczenie 11
Podaj przykłady inspiracji mitem Sparty w kulturze popularnej.
RMPUybo2u6ZAf
Weź pod uwagę znane filmy, gry, piosenki, działalność charytatywną.
Przykładami inspiracji mitem Sparty w kulturze popularnej są:
Filmy: 300, 2007 r.
Gry wideo: 300 - March to glory, 2007 r.
Piosenki: Sabaton, Sparta
Działalność charytatywna: Spartanie dzieciom - charytatywna grupa biegowa
Słownik pojęć
Agoge
Agoge
(z greckiego: ἀγgammaωomegaγgammaή) [czytaj: agōgē - prowadzenie, kierowanie]; system wychowania ukształtowany w starożytnej Sparcie w epoce archaicznej; leżał on u podstaw surowego trybu życia społeczeństwa spartańskiego.
Apella
Apella
R1DsI9J4QQLnc1
zgromadzenie ludowe w Sparcie. Zbierało się co miesiąc. Brali w nim udział wszyscy pełnoprawni obywatele, którzy ukończyli 30 rok życia. Zgromadzeniu przewodniczyli najpierw królowie, potem eforowie. Głosowanie odbywało się przez okrzyki, tylko w razie wątpliwości głosowano ponownie przez rozstąpienie się. Zebrani jedynie przyjmowali lub odrzucali poddane pod głosowanie wnioski, nie mieli zaś prawa przeprowadzać dyskusji. Zgromadzenie miało władzę ustawodawczą oraz rozstrzygało w najważniejszych sprawach państwowych; wybierało także gerontów i urzędników.
Eforowie
Eforowie
R1FM2U1KTWsWF1
(z greckiego: ēphoroi) najwyżsi urzędnicy w Sparcie i w innych państwach doryckich. W VI w. osiągnęli oni pełnię władzy w Sparcie i ich uprawnienia sięgały tak daleko, że mogli kontrolować królów. Eforowie byli wybierani przez lud, przewodniczyli geruzji i apelli, mogli pociągnąć do odpowiedzialności lub zawiesić w urzędowaniu urzędników, czuwali nad finansami państwa, prowadzili sądownictwo cywilne, mieli nadzór nad obyczajami i kierowali polityką zagraniczną. W Sparcie było ich pięciu a ich urzędowa siedziba znajdowała się przy agorze.
RWufxBxyAzZwh
Geruzja
Geruzja
R7HIC2vopBe531
(z greckiego: gerusīa) rada starców, najważniejsza władza państwowa w państwach greckich o ustroju arystokratycznym.
Hegemonia
Hegemonia
RKgENR5GdZBAQ1
(z greckiego: hegemonīa) przewaga polityczna i ekonomiczna jednego miasta‑państwa nad innym w związku federacyjnym greckich państw, na przykład Sparty w Związku Lacedemońskim.
RzFd1c7ApDbfY
Heloci
Heloci
R10Px2jQrkMKC1
(z greckiego: hēilotes, dosłownie: „jeńcy”), państwowi chłopi - poddani w Sparcie, rekrutujący się z podbitej ludności. Byli oni osadzeni na roli i nie mogli zmieniać miejsca zamieszkania; uiszczali właścicielowi ziemi daninę w postaci przepisanej ilości produktów rolnych, w czasie wojny pełnili służbę wojskową; osoba prywatna nie miała prawa heloty sprzedać ani usunąć go z działki. Aby utrzymać helotów w posłuszeństwie, co roku eforowie ogłaszali przeciwko nim wojnę, a spartańska krypteia patrolowała kraj i zabijała helotów podejrzanych lub niebezpiecznych dla państwa. Liczba helotów przewyższała kilkakrotnie liczbę Spartan, dlatego też obawa przed ich buntem była stałą troską Sparty i wpływała hamująco na jej politykę zagraniczną.
Hoplita
Hoplita
ciężkozbrojny piechur w starożytnej Grecji. Uzbrojenie hoplitów składało się z metalowego hełmu, pancerza, nagolenników, wielkiej tarczy, włóczni i prostego obosiecznego miecza. Ważyło około 35 kg.
RJ4KGWto3j2c9
Krypteja
Krypteja
RpnTOe5ovKRTW1
(z greckiego: krypteīa), tajna policja spartańska składająca się z młodzieży. Młodzieńcy spartańscy wyróżniający się sprytem byli wysyłani przez eforów do oddalonych części Lakonii w celu patrolowania okolic i potajemnego zabijania helotów podejrzanych lub niebezpiecznych dla państwa.
R1EhCzGsNSneN
Lakoniczny
Lakoniczny
oszczędny w słowach, zwięzły, lapidarny, treściwy. Szczególną zwięzłością wypowiedzi odznaczali się Spartanie. Filip II Macedoński napisał do przywódców Sparty: „Gdy wkroczę do Lakonii, zrównam Lacedemon z ziemią”; eforowie spartańscy odpowiedzieli mu tylko jednym słowem: „Gdy”.
R1CPhQ6ebOisC
Likurg
Likurg
(z greckiego Likurgos) żyjący w IX lub VIII wieku p.n.e. król Sparty, legendarny prawodawca, twórca ustroju, na którego czele stali dwaj królowie, urzędnicy zwani eforami oraz złożona z arystokratów rada.
R82WbBR2Skzmh
Okres archaiczny
Okres archaiczny
zasadniczy przełom w dziejach starożytnej Grecji nastąpił w okresie archaicznym (około 800 – 500 r. p.n.e.). W jego początkach powstał alfabet grecki, pojawiły się pierwsze dzieła literackie (najpierw śpiewane, recytowane, później spisane, m.in. poematy Homera), doszło do ukształtowania się charakterystycznego dla Greków modelu państwa — polis, rozumianego jako wspólnota obywateli. Narastający kryzys społeczny (dominacja arystokracji, wzrost liczby ludzi bez ziemi oraz bogacących się na handlu i rzemiośle) spowodował emigrację ludności poszukującej lepszych warunków życia nad Morzem Czarnym, w Italii i dalej (wielka kolonizacja grecka; VIII – VI w. p.n.e.) oraz walki wewnętrzne w polis. Zmiany zachodzące w technice walki (falanga, hoplici) zwiększyły znaczenie średniozamożnych chłopów, służących w ciężkozbrojnej piechocie i uderzyły w polityczny monopol arystokracji. Powszechne żądania sprawiedliwości doprowadziły do pierwszych kodyfikacji praw (Zaleukos, Drakon), prób reformy ustroju (Solon), wreszcie do pojawienia się tyranów (Periander, Pizystrat, Polikrates). W okresie archaicznym umocniła się wspólnota kulturalna Greków (Hellenowie, igrzyska greckie), zaczęła się rozwijać literatura oraz sztuka, filozofia i nauka. Pod koniec tego okresu ustaliły się ostatecznie oryginalność ustrojowa i kulturowa oraz wpływy polityczne Sparty.
Okres klasyczny
Okres klasyczny
okres w dziejach starożytnej Grecji od wojen perskich (480 – 479 r. p.n.e.) do śmierci Aleksandra Wielkiego w 323 r. p.n.e. Znacząco rozwinęła się sztuka, głównym jej ośrodkiem w świecie greckim stały się Ateny. W architekturze szeroko stosowano porządek joński (m.in. w budowlach powstałych na Akropolu w Atenach), później koryncki; budowle stały się bardziej monumentalne, powstały pierwsze kamienne teatry. Rzeźby (i płaskorzeźby) zyskały na realizmie, dynamice przedstawianych scen i postaci, poziomie szczegółowości. Rozwinęło się malarstwo, a pod jego wpływem sztuka mozaikarska. Rozkwit przeżywała literatura, szczególnie poezja i dramat (Ajschylos, Eurypides, Sofokles), także historiografia (Herodot, Tukidydes, Ksenofont).
Oligarchia
Oligarchia
R1cOGnl60KigE1
(z greckiego: oligos - nieliczny, ārcho - rządzę) jedna z form ustroju państw greckich, w której władza znajdowała się w rękach stosunkowo nielicznej grupy ludzi, głównie arystokracji.
RWgp1L4wpIC0J
Periojkowie
Periojkowie
RTB14t2MgA69W1
(z greckiego: perīoikoi), dosłownie mieszkający wokół, sąsiedzi) część ludności Sparty pozbawiona praw politycznych, ale posiadająca wolność osobistą. Mieszkali na wsiach i miastach wokół Sparty, zajmowali się rolnictwem, handlem i przemysłem.
Rhetra
Rhetra
RJYkfChRL7csH1
[czytaj: retra] dosłownie: umowa, wyrocznia, wyrok; tak nazywano w Sparcie ustawy Likurga oparte rzekomo na słowach wyroczni delfickiej.
Spartiaci
Spartiaci
warstwa ludności Sparty - zdobywcy, warstwa rządząca.
R16fH6jzw9Wt4
Synojkizm
Synojkizm
R1OhPIT52Dqwe1
(z greckiego: synoikismōs) połączenie się kilku gmin w jedną całość polityczną. Synojkizm pojawił się w Grecji w okresie zanikania ustroju rodowego i powstawania miast‑państw (polis).
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
Mała Encyklopedia Kultury Antycznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1990 r.
Oryginalna Azetka. Encyklopedia PWN, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2016 r.
Słownik Języka Polskiego PWN - wydanie internetowe, https://sjp.pwn.pl/ [dostęp: 21.07.2021].
Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa 2003 r.
Notatki ucznia
R4R6iw0tFkcn9
Galeria
R1Kmrh19WMtEi
R8e9gahEBl2M0
RjdYefFADCU75
R1MI5MFL07v4t
RwTKCpYxZh2eF
R1ZNsEz6qVajz
R17DjbcZgVbX5
RW9NBQMi1vWjN
RyHBXw3nuHhR9
R82WbBR2Skzmh
RWufxBxyAzZwh
R1WmqcQKuvJ99
R10RbprRZVfwq
RzFd1c7ApDbfY
R16fH6jzw9Wt4
RWgp1L4wpIC0J
R1CPhQ6ebOisC
RJ4KGWto3j2c9
Bibliografia
Kopaliński W., Słownik mitów i tradycji kultury, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa 2003 r.
Mała encyklopedia kultury antycznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1990 r.
Martin T. R., Starożytna Grecja. Od prehistorii do czasów hellenistycznych, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2016 r.
Mrozewicz I., Historia Powszechna. Starożytność, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2008 r.
Oryginalna Azetka. Encyklopedia PWN, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2016 r.
Słownik Języka Polskiego PWN - wydanie internetowe, https://sjp.pwn.pl/ [dostęp: 21.07.2021].
Ziółkowski A., Historia Powszechna. Starożytność, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2009 r.