Specjalne funkcje muzyki
Specjalne funkcje muzyki
Zapoznanie uczniów z podstawowymi funkcjami muzyki, ze szczególnym naciskiem na muzykę w obrzędach ludowych, akcjach społeczno‑politycznych, muzykę w reklamie i lokalach gastronomicznych. Na przykładach muzycznych i wizualnych – wskazanie roli muzyki w określonej sytuacji. Omówienie znanych a zarazem kontrowersyjnych reklam telewizyjnych. Przedstawienie roli muzyki w supermarketach oraz miejscach publicznych. Omówienie funkcji muzyki w obrzędach ludowych i społeczno‑kulturalnych.
Umiejętności
Uczeń potrafi:
Wyjaśnić zjawisko roli muzyki w społeczeństwie.
Wskazać określone funkcje, jakie pełni muzyka.
Przedstawić sytuacje, w których towarzyszy nam muzyka.
Wyjaśnić funkcje muzyki w obrzędach ludowych.
Wskazać rolę muzyki w supermarketach i reklamach telewizyjnych.
Omówić rolę muzyki w akcjach społeczno‑politycznych.
Wyjaśnić pojęcia subkultura i kultura muzyczna.
Metoda i forma pracy
Metoda pogadanki. Praca na materiałach audiowizualnych (reklamy telewizyjne) i muzycznych.
Podręcznik: Jan Wierszyłowski, Psychologia muzyki, PWN, Warszawa 1979.
Stanowisko do odtwarzania muzyki.
Stanowisko do odtwarzania dvd.
Nagranie modnych reklam telewizyjnych, w których pierwszoplanową rolę odgrywa muzyka.
Nagranie utworów wykorzystywanych w reklamach.
Powitanie, czynności organizacyjno‑porządkowe.
Powtórzenie wiadomości z trzech ostatnich lekcji – metoda pogadanki.
Podanie tematu lekcji.
(10 min.)
Metoda pogadanki – wprowadzenie uczniów w temat lekcji. Wyjaśnienie pojęcia muzyki i omówienie jej roli w naszym życiu. Wskazanie przez uczniów konkretnych przykładów muzyki, która wpływa na określone zachowanie ludzi. Wyjaśnienie pojęcia subkultura i kultura muzyczna. Wskazanie subkultur wśród dzisiejszej młodzieży i wpływu muzyki na ich ubiór, stan, zachowanie, miejsca przebywania.
Przedstawienie (metodą pogadanki) funkcji muzyki w obrzędzie. Wyjaśnienie pojęcia obrzędu ludowego i na przykładzie muzyki ludowej określenie jego roli. Wysłuchanie dwóch pieśni ludowych, w których można określić funkcje muzyki.
Obejrzenie znanych z telewizji reklam, w których pierwszoplanową rolę odgrywa muzyka. Wskazanie (metodą pogadanki) roli muzyki w tym przypadku i zastanowienie się – jak wyglądałaby reklama, gdyby nie było w niej muzyki.
Omówienie wpływu muzyki na akcje społeczno‑polityczne. Wskazanie rozpowszechniania poprzez muzykę określonych idei. Przypomnienie znanych utworów będących hymnem danej partii lub kampanii wyborczej.
Wskazanie funkcji muzyki w dziedzinach życia wszędzie tam, gdzie chodzi o masowe czy indywidualne stwarzanie pewnego nastroju i stanów emocjonalnych. Omówienie roli muzyki w zakładach gastronomicznych. Funkcje muzyki, takie jak: przyśpieszenie krążenia, pobudzanie gruczołów wydzielania wewnętrznego, poprawa humoru, zwiększanie apetytu – są czynnikiem przyciągającym, zwłaszcza dla pewnej kategorii kawiarniano‑barowych melomanów o niezbyt wybrednych gustach.
(40 min.)
Faza podsumowująca
Podsumowanie wiadomości mówionych na lekcji (metodą pogadanki).
(5 min.)
Jan Wierszyłowski, Psychologia muzyki, PWN, Warszawa 1979.
Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Specjalne funkcje muzyki.
Zadanie domowe
Wyjaśnij, jaki wpływ ma muzyka na rozwój życia społecznego.