Specjalne funkcje muzyki

Zapoznanie uczniów z podstawowymi funkcjami muzyki, ze szczególnym naciskiem na muzykę w obrzędach ludowych, akcjach społeczno‑politycznych, muzykę w reklamie i lokalach gastronomicznych. Na przykładach muzycznych i wizualnych – wskazanie roli muzyki w określonej sytuacji. Omówienie znanych a zarazem kontrowersyjnych reklam telewizyjnych. Przedstawienie roli muzyki w supermarketach oraz miejscach publicznych. Omówienie funkcji muzyki w obrzędach ludowych i społeczno‑kulturalnych.

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. Wyjaśnić zjawisko roli muzyki w społeczeństwie.

  2. Wskazać określone funkcje, jakie pełni muzyka.

  3. Przedstawić sytuacje, w których towarzyszy nam muzyka.

  4. Wyjaśnić funkcje muzyki w obrzędach ludowych.

  5. Wskazać rolę muzyki w supermarketach i reklamach telewizyjnych.

  6. Omówić rolę muzyki w akcjach społeczno‑politycznych.

  7. Wyjaśnić pojęcia subkulturakultura muzyczna.

Metoda i forma pracy

Metoda pogadanki. Praca na materiałach audiowizualnych (reklamy telewizyjne) i muzycznych.

    1. Podręcznik: Jan Wierszyłowski, Psychologia muzyki, PWN, Warszawa 1979.

    2. Stanowisko do odtwarzania muzyki.

    3. Stanowisko do odtwarzania dvd.

    4. Nagranie modnych reklam telewizyjnych, w których pierwszoplanową rolę odgrywa muzyka.

    5. Nagranie utworów wykorzystywanych w reklamach.

      1. Powitanie, czynności organizacyjno‑porządkowe.

      2. Powtórzenie wiadomości z trzech ostatnich lekcji – metoda pogadanki.

      3. Podanie tematu lekcji.

(10 min.)

    1. Metoda pogadanki – wprowadzenie uczniów w temat lekcji. Wyjaśnienie pojęcia muzyki i omówienie jej roli w naszym życiu. Wskazanie przez uczniów konkretnych przykładów muzyki, która wpływa na określone zachowanie ludzi. Wyjaśnienie pojęcia subkulturakultura muzyczna. Wskazanie subkultur wśród dzisiejszej młodzieży i wpływu muzyki na ich ubiór, stan, zachowanie, miejsca przebywania.

    2. Przedstawienie (metodą pogadanki) funkcji muzyki w obrzędzie. Wyjaśnienie pojęcia obrzędu ludowego i na przykładzie muzyki ludowej określenie jego roli. Wysłuchanie dwóch pieśni ludowych, w których można określić funkcje muzyki.

    3. Obejrzenie znanych z telewizji reklam, w których pierwszoplanową rolę odgrywa muzyka. Wskazanie (metodą pogadanki) roli muzyki w tym przypadku i zastanowienie się – jak wyglądałaby reklama, gdyby nie było w niej muzyki.

    4. Omówienie wpływu muzyki na akcje społeczno‑polityczne. Wskazanie rozpowszechniania poprzez muzykę określonych idei. Przypomnienie znanych utworów będących hymnem danej partii lub kampanii wyborczej.

    5. Wskazanie funkcji muzyki w dziedzinach życia wszędzie tam, gdzie chodzi o masowe czy indywidualne stwarzanie pewnego nastroju i stanów emocjonalnych. Omówienie roli muzyki w zakładach gastronomicznych. Funkcje muzyki, takie jak: przyśpieszenie krążenia, pobudzanie gruczołów wydzielania wewnętrznego, poprawa humoru, zwiększanie apetytu – są czynnikiem przyciągającym, zwłaszcza dla pewnej kategorii kawiarniano‑barowych melomanów o niezbyt wybrednych gustach.

(40 min.)

Faza podsumowująca

Podsumowanie wiadomości mówionych na lekcji (metodą pogadanki).

(5 min.)

    1. Jan Wierszyłowski, Psychologia muzyki, PWN, Warszawa 1979.

Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Specjalne funkcje muzyki.

Zadanie domowe

Wyjaśnij, jaki wpływ ma muzyka na rozwój życia społecznego.

RKT5pEsQ5BVQO

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 31.00 KB w języku polskim