Społeczny wymiar twórczości pieriedwiżników i przegląd twórczości grupy
Ważne daty
1863 – konkurs o złoty medal Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu, który dał impuls do powstania grupy tzw. Pieredwiżników
1870 – założenie Towarzystwa Objazdowych Wystaw Artystycznych
1872‑1873 – powstanie dzieła Burłacy na Wołdze Ilji Repina
1880‑1883 – prace Ilji Repina nad Procesją w guberni kurskiej
1889 – powstanie Poranku w sosnowym lesie Iwana Szyszkina i Konstantyna Sawickiego
1895 – powstanie obrazu Zdobycie Syberii przez Jermaka Wasilija Surikowa
1871‑1923 – okres funkcjonowania Towarzystwa, wystawy malarskie w różnych miastach rosyjskiej prowincji
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
II.13.c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji;
II.2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;
II.3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;
II.5. wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. portret (w tym autoportret, portret psychologiczny i oficjalny), pejzaż (w tym: weduta, marina, pejzaż ze sztafażem), sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna), martwa natura, akt;
III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
III.1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;
III.3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;
III.4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;
IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:
IV.2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;
IV.6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;
V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:
V.3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje.
przedstawiać kontekst historyczno‑kulturowy i okoliczności powstania Towarzystwa Objazdowych Wystaw Artystycznych;
rozróżniać założenia malarstwa akademickiego od celów, które postawili przed sobą pieredwiżnicy;
wymieniać najwybitniejszych twórców Towarzystwa i zna preferowaną przez nich tematykę;
interpretować poszczególne działa pod kątem stylu, źródeł inspiracji i symboliki;
definiować działalność pieredwiżników w szerszym kontekście sztuki europejskiej drugiej połowy XIX i początku XX wieku, zwłaszcza pod kątem stosowanych technik malarskich i tematyki dzieł.
Życie polityczne i artystyczne Rosji
Życie polityczne i artystyczne Rosji po reformach cara Piotra I skupione było w zasadzie w dwóch miastach: „starej” stolicy Moskwie i w „nowej” stolicy - Petersburgu. W 1757 roku powstała Akademia Sztuk Pięknych w Petersburgu – pierwsza tego typu placówka w Rosji, która szybko stała się głównym ośrodkiem kształcenia artystów w całym Imperium Rosyjskim. Nauczanie odbywało się w duchu sztuki europejskiej – malarstwa klasycystycznego, potem także romantycznego, dominowało konserwatywne, akademickie podejście do tematyki dzieł sztuki – preferowano doskonalenie uczniów w sztuce portretu, malarstwa o tematyce biblijnej, mitologicznej lub historycznej. Przez dzisięciolecia uczelnia organizowała konkursy o złoty medal Akademii dla swych najlepszych studentów. Kiedy w 1863 roku ogłoszono kolejny konkurs malarski, grupa najzdolniejszych studentów Akademii zaproponowała rozluźnienie konwecji konkursu i zasugerowała, by to studenci wybierali tematykę swych dzieł wmiejsce narzuconej przez szkołę tematyki mitologicznej (tematem konkursu miał być Odyn w Walhalli). Gdy propozycja ta została odrzucona przez kierownictwo Akademii, grupa zbuntowanych studentów opuściła uczelnię. Malarze ci stworzyli własne petersburskie zrzeszenie, którego niektórzy członkowie przyczynili się do powstania w 1870 roku Towarzystwa Objazdowych Wystaw Artystycznych. Ideą Towarzystwa było prezentowanie dzieł nieograniczonej sztywnymi ramami akademizmu sztuki w miastach rosyjskiej prowincji (np. w Kijowie, Charkowie, Odessie, Kazaniu). Twórcy dysponowali zatem dużą sobodą w doborze tematyki i stylistyki swych dzieł. Wyrazistym i dominującym nurtem w początkowym okresie działalności Towarzystwa był realizm, a popularnym tematem – sceny z życia rosyjskiej wsi.

Symbioza dwóch światów w sztuce Ilji Riepina
Jednym z najwybitniejszych malarzy grupy pieredwiżników był bez wątpienia Ilja Riepin.
Riepin Ilja (…) to malarz rosyjski. W latach 1864–71 studiował w akademii sztuk pięknych w Petersburgu, a w latach 1873–76 jako stypendysta przebywał we Włoszech i Francji, po powrocie — w Moskwie, od 1882 w Petersburgu, a od 1900 w Kuokkala (w Finlandii); W okresie 1894–1907 był profesorem akademii sztuk pięknych w Petersburgu (1898–99 jej rektor). Od 1878 należał do pieriedwiżników. Malował obrazy rodzajowe o tematyce z życia współczesnej Rosji (…**), historycznej (…), portrety (…). Obrazy Riepina odznaczają się mistrzowską realistyczną formą, znakomitym rysunkiem, swobodną fakturą, wyczuciem barwy i światła, charakteryzuje je wielka różnorodność ujęć i nastrojów (…).
Na podstawie:
https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Riepin‑Ilja‑J;3967830.html


Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D3QU4dCC9
Sceny rodzajowe i życie polityczne
Liczne sceny rodzajowe z życia chłopstwa uwiecznił na swych płótnach inny pieredwiżnik – Grigorij Mjasojedow. Niezwykle jaskrawym przykładem kontrastu życia obszarniczej szlachty i bytu jej podwładnych jest Ziemstwo przy obiedzie.

1. Głównym tematem są siedzący pod pańskim oknem chłopi. Trwa przerwa w pracy, jedni wyjmują skromną strawę z tobołków, inni wyczerpani zasypiają, a ponad ich głowami, w kuchni przygotowywane są wykwintne potrawy, które wkrótce powędrują na stół pana.
Scenę z ówczesnego życia politycznego uwiecznił Mjasojedow na płótnie Czytanie manifestu 1861 roku. Przez stulecia chłopi rosyjscy pozostawali przywiązani do ziemi i zdani na łaskę i niełaskę właścicieli gruntów. Reforma uwłaszczeniowa Aleksandra II, choć niejednoznaczna i w praktyce niewiele zmieniająca, znosiła jednak najgorszą cechę dotychczasowego systemu – noszące znamiona niewolnictwa poddaństwo (chłopi nie mogli być odtąd sprzedawani, przesiedlani czy nieludzko karani, nabywali też szereg uprawnień do własnej działalności).

1. Na obrazie Mjasojedowa grupa chłopów, w półmoroku, jakby w ukryciu, z niedowierzaniem i lekką trwogą, słucha chłopca czytającego treść ustawy. Najważniejszą postacią jest tu oczywiście ubrany na czerwono, umiejący czytać młodzieniec – symbol nowego pokolenia i nadziei.
Zadania
Inna wersja zadania
Inna wersja zadania
Który z wymienionych pieredwiżników nie był pejzażystą?
- Grigorij Mjasojedow
- Izaak Lewitan
- Archip Kuindży
- Iwan Szyszkin
Inna wersja zadania
Które z wymienionych poniżej obrazów są dziełami Ilji Riepina?
- Nie oczekiwali
- Moskiewski dworek
- Burłacy na Wołdze
- Procesja w guberni kurskiej
- Czytanie manifestu 1961 roku
- Ziemstwo przy obiedzie
Do każdego ze zdań charakteryzujących twórczość danego malarza dopisz jego imię i nazwisko.
Wasilij Surikow, Walentin Sierow, Wasilij Pierow, Iwan Szyszkin
Malarz ten specjalizował się w obrazach o tematyce historycznej, a szczególnie upodobał sobie wiek XVII. ..............................
Artysta ten uważany jest za jednego z najwybitniejszych portrecistów i impresjonistów w gronie pieredwiżników. Tworzył m.in. w Abramcewie. ..............................
Pejzaże jego pędzla charakteryzowały się głębokim studium przyrody i niemal fotograficzną szczegółowością. ..............................
Przedstawiciel pierwszej generacji pieredwiżników. Wsławił się obrazami o tematyce wiejskiej i prowincjonalnej. ..............................
Inna wersja zadania
Do każdego ze zdań charakteryzujących twórczość danego malarza dopisz jego imię i nazwisko.
Wasilij Surikow, Wasilij Pierow, Wasilij Surikow, Iwan Szyszkin, Iwan Szyszkin, Wasilij Pierow, Walentin Sierow, Walentin Sierow
Malarz ten specjalizował się w obrazach o tematyce historycznej, a szczególnie upodobał sobie wiek XVII. ..............................
Artysta ten uważany jest za jednego z najwybitniejszych portrecistów i impresjonistów w gronie pieredwiżników. Tworzył m.in. w Abramcewie. ..............................
Pejzaże jego pędzla charakteryzowały się głębokim studium przyrody i niemal fotograficzną szczegółowością. ..............................
Przedstawiciel pierwszej generacji pieredwiżników. Wsławił się obrazami o tematyce wiejskiej i prowincjonalnej. ..............................
Spośród znanych Ci artystów‑pieredwiżników wybierz jednego. Wyszukaj przynajmniej 6‑8 dzieł wybranego artysty i spróbuj pogrupować je w folderach wydzielając grupy tematyczne (portret, malarstwo historyczne, pejzaż i in.), stylistyczno‑kierunkowe (realizm, symbolizm, impresjonizm etc.) albo stwórz własny klucz w ramach danego gatunku lub tematyki. Stwórz niewielką prezentację dzieł wybranego artysty pod kątem wybranego przez Ciebie klucza.
Słownik pojęć
rosyjska ludowa pieśń epicka opiewająca czyny bohaterów epoki średniowiecza lub wieków późniejszych.
ros. дворяне, nazwa szlachty rosyjskiej, ziemiaństwa.
przenośny, obustronnie malowany obraz religijny lub rzeźba świętego na podstawie.
gatunek literatury rosyjskiej zawierający elementy historii, mitologii i twórczości ludowej, czerpiący z przekazywanych ustnie podań, legend, bajek, pieśni o bohaterach itp.
ros. передвижник, członek Towarzystwa Objazdowych Wystaw Artystycznych.
termin zapożyczony z tytułu powieści Iwana Turgieniewa, oznaczający dwór szlachecki w szerokim rozumieniu tego pojęcia. Był to zazwyczaj majątek ziemiańskiej rodziny składający się z kompleksu budynków (obiektów mieszkalnych, rozmaitych pawilonów, niewielkiej cerkwi) oraz otaczający go kompleks parkowo‑ogrodowy. Dwory takie były często lokalnymi centrami kultury – posiadały własne biblioteki, sale koncertowe, i salony, gdzie przyjmowani byli artyści.