Sport dla wszystkich, czy sport profesjonalny?
Sport dla wszystkich, czy sport profesjonalny
Opis projektu edukacyjnego z wychowania fizycznego, IV etap edukacyjny
–––––––––––––––––––––––––––––––––
Wymagania szczegółowe:
4. Bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista
4.2 Uczeń wyjaśnia, na czym polega umiejętność oceny stopnia ryzyka związanego
z niektórymi sportami lub wysiłkami fizycznymi
5. Sport
5.1 Uczeń wyjaśnia relacje między sportem profesjonalnym i sportem dla wszystkich a zdrowiem
Czas trwania projektu: 3 miesiące ( styczeń – marzec)
Uczestnicy projektu:
realizatorzy – uczniowie klasy II
beneficjenci – wszyscy uczniowie
Cele projektu:
Uczeń: w zakresie wiadomości:
zna definicje sportu profesjonalnego i sportu dla wszystkich
wie, że uprawianie sportu wpływa na zdrowie, ale także może się wiązać z ryzykiem
wie, jakiego rodzaju ryzyko wiąże się ze sportami ekstremalnymi
w zakresie umiejętności:
wykorzystuje różne źródła wiedzy w celu zdobycia informacji
analizuje i selekcjonuje informacje pozyskane z różnych źródeł
sprawnie komunikuje się zespołem projektowym
opracowuje zestaw pytań na zadany temat
bierze udział w debacie
w zakresie postaw:
uświadamia sobie, że sport może być źródłem satysfakcji
rozumie różnice między sportem profesjonalnym a sportem dla wszystkich
unika podejmowania ryzyka związanego z uczestnictwem w niektórych sportach
wykazuje gotowość do uczestnictwa w działaniu zespołowym
wywiązuje się z powierzonych obowiązków
Liczba i wielkość zespołów uczniowskich:
Projekt realizują uczniowie jednej klasy drugiej lub chętni uczniowie z poziomu klas II (max. 26 osób). Uczniowie dobierają się w 4 zespoły zadaniowe.
Zadania dla zespołów:
Zespół I
Wyszukanie w różnych dostępnych źródłach informacji dotyczących związku sportu profesjonalnego ze zdrowiem.
Opracowanie sesji plakatowej na temat związku sportu profesjonalnego ze zdrowiem (do wystawienia podczas debaty).
Opracowanie prezentacji multimedialnej na temat wypadkowości, rodzajów urazów
i niebezpieczeństw związanych z uprawieniem sportu wyczynowego (do przedstawienia podczas debaty).Opracowanie referatu dotyczącego stopnia ryzyka w zależności od rodzaju uprawianego sportu (do przedstawienia podczas debaty).
Opracowanie pytań do zaproszonych gości dotyczących sportu profesjonalnego.
Zespół II
Wyszukanie w różnych dostępnych źródłach informacji dotyczących związku sportu dla wszystkich ze zdrowiem.
Opracowanie sesji plakatowej na temat związku sportu dla wszystkich ze zdrowiem (do wystawienia podczas debaty).
Opracowanie prezentacji multimedialnej na temat wypadkowości, rodzajów urazów
i niebezpieczeństw związanych z uprawieniem sportu dla wszystkich – masowego (do przedstawienia podczas debaty).Opracowanie pytań do zaproszonych gości dotyczących sportu masowego.
Wytypowanie jednego członka zespołu do czynnego udział w debacie.
Zespół III
Wyszukanie w różnych dostępnych źródłach informacji dotyczących ryzyka związanego z uprawianiem niektórych sportów i wysiłków fizycznych.
Opracowanie referatu dotyczącego umiejętności oceny stopnia ryzyka przy wyborze określonych sportów czy wysiłków fizycznych (do przedstawienia podczas debaty).
Opracowanie prezentacji dotyczącej umiejętności oraz cech charakteru, które trzeba posiadać, aby uprawiać sporty ekstremalne (do przedstawienia podczas debaty).
Opracowanie pytań do zaproszonych gości dotyczących ryzyka związanego uprawianiem niektórych sportów.
Wytypowanie jednego członka zespołu do czynnego udział w debacie.
zespół IV
Przygotowanie plakatu informacyjnego o debacie i rozwieszenie go w szkole.
Opracowanie i przygotowanie zaproszeń dla uczniów, nauczycieli oraz gości na szkolną debatę – wręczenie zaproszeń nauczycielom.
Zaproszenie gości – ludzi sportu na debatę: sportowca, dziennikarza, trenera, lekarza/rehabilitanta, amatora – maratończyka, nauczyciela WF.
Przygotowanie miejsc siedzących na szkolną debatę (miejsca dla uczniów, nauczycieli i zaproszonych gości).
Przygotowanie nagłośnienia i sprzętu multimedialnego na szkolną debatę.
Prowadzenie debaty.
Wykonywanie zdjęć podczas debaty i przygotowanie ich do umieszczenia na stronie internetowej szkoły.
Napisanie sprawozdania z debaty do umieszczenia na stronie internetowej szkoły.
Opracowanie przemówienia rozpoczynającego i kończącego szkolną debatę.
Stworzenie listy zaproszonych gości oraz monitorowanie potwierdzeń przybycia gości na debatę.
Sprzątnięcie sali po debacie.
Wstępny harmonogram działań:
zadania | odpowiedzialni | czas/terminy |
| nauczyciel WF /koordynator projektu | pierwszy tydzień stycznia |
| nauczyciel WF /koordynator projektu | drugi tydzień stycznia 45 min. trzeci tydzień stycznia 45 min. |
(uczniowie konsultują się między sobą i z nauczycielem według ustalonych na I spotkaniu reguł) | nauczyciel WF /koordynator projektu, zespoły projektowe | ostatni tydzień stycznia |
| nauczyciel WF /koordynator projektu, zespoły projektowe | drugi tydzień marca Trzeci tydzień marca |
| nauczyciel WF /koordynator projektu, zespoły projektowe | ostatni tydzień marca |