Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Sport dla wszystkich, czy sport profesjonalny

Opis projektu edukacyjnego z wychowania fizycznego, IV etap edukacyjny

–––––––––––––––––––––––––––––––––

Wymagania szczegółowe:

4. Bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista

4.2 Uczeń wyjaśnia, na czym polega umiejętność oceny stopnia ryzyka związanego

z niektórymi sportami lub wysiłkami fizycznymi

5. Sport

5.1 Uczeń wyjaśnia relacje między sportem profesjonalnym i sportem dla wszystkich a zdrowiem

Czas trwania projektu: 3 miesiące ( styczeń – marzec)

Uczestnicy projektu:

  • realizatorzy – uczniowie klasy II

  • beneficjenci – wszyscy uczniowie

Cele projektu:

Uczeń: w zakresie wiadomości:

  • zna definicje sportu profesjonalnego i sportu dla wszystkich

  • wie, że uprawianie sportu wpływa na zdrowie, ale także może się wiązać z ryzykiem

  • wie, jakiego rodzaju ryzyko wiąże się ze sportami ekstremalnymi

w zakresie umiejętności:

  • wykorzystuje różne źródła wiedzy w celu zdobycia informacji

  • analizuje i selekcjonuje informacje pozyskane z różnych źródeł

  • sprawnie komunikuje się zespołem projektowym

  • opracowuje zestaw pytań na zadany temat

  • bierze udział w debacie

w zakresie postaw:

  • uświadamia sobie, że sport może być źródłem satysfakcji

  • rozumie różnice między sportem profesjonalnym a sportem dla wszystkich

  • unika podejmowania ryzyka związanego z uczestnictwem w niektórych sportach

  • wykazuje gotowość do uczestnictwa w działaniu zespołowym

  • wywiązuje się z powierzonych obowiązków

Liczba i wielkość zespołów uczniowskich:

Projekt realizują uczniowie jednej klasy drugiej lub chętni uczniowie z poziomu klas II (max. 26 osób). Uczniowie dobierają się w 4 zespoły zadaniowe.

Zadania dla zespołów:

Zespół I

  • Wyszukanie w różnych dostępnych źródłach informacji dotyczących związku sportu profesjonalnego ze zdrowiem.

  • Opracowanie sesji plakatowej na temat związku sportu profesjonalnego ze zdrowiem (do wystawienia podczas debaty).

  • Opracowanie prezentacji multimedialnej na temat wypadkowości, rodzajów urazów
    i niebezpieczeństw związanych z uprawieniem sportu wyczynowego (do przedstawienia podczas debaty).

  • Opracowanie referatu dotyczącego stopnia ryzyka w zależności od rodzaju uprawianego sportu (do przedstawienia podczas debaty).

  • Opracowanie pytań do zaproszonych gości dotyczących sportu profesjonalnego.

Zespół II

  • Wyszukanie w różnych dostępnych źródłach informacji dotyczących związku sportu dla wszystkich ze zdrowiem.

  • Opracowanie sesji plakatowej na temat związku sportu dla wszystkich ze zdrowiem (do wystawienia podczas debaty).

  • Opracowanie prezentacji multimedialnej na temat wypadkowości, rodzajów urazów
    i niebezpieczeństw związanych z uprawieniem sportu dla wszystkich – masowego (do przedstawienia podczas debaty).

  • Opracowanie pytań do zaproszonych gości dotyczących sportu masowego.

  • Wytypowanie jednego członka zespołu do czynnego udział w debacie.

Zespół III

  • Wyszukanie w różnych dostępnych źródłach informacji dotyczących ryzyka związanego z uprawianiem niektórych sportów i wysiłków fizycznych.

  • Opracowanie referatu dotyczącego umiejętności oceny stopnia ryzyka przy wyborze określonych sportów czy wysiłków fizycznych (do przedstawienia podczas debaty).

  • Opracowanie prezentacji dotyczącej umiejętności oraz cech charakteru, które trzeba posiadać, aby uprawiać sporty ekstremalne (do przedstawienia podczas debaty).

  • Opracowanie pytań do zaproszonych gości dotyczących ryzyka związanego uprawianiem niektórych sportów.

  • Wytypowanie jednego członka zespołu do czynnego udział w debacie.

zespół IV

  • Przygotowanie plakatu informacyjnego o debacie i rozwieszenie go w szkole.

  • Opracowanie i przygotowanie zaproszeń dla uczniów, nauczycieli oraz gości na szkolną debatę – wręczenie zaproszeń nauczycielom.

  • Zaproszenie gości – ludzi sportu na debatę: sportowca, dziennikarza, trenera, lekarza/rehabilitanta, amatora – maratończyka, nauczyciela WF.

  • Przygotowanie miejsc siedzących na szkolną debatę (miejsca dla uczniów, nauczycieli i zaproszonych gości).

  • Przygotowanie nagłośnienia i sprzętu multimedialnego na szkolną debatę.

  • Prowadzenie debaty.

  • Wykonywanie zdjęć podczas debaty i przygotowanie ich do umieszczenia na stronie internetowej szkoły.

  • Napisanie sprawozdania z debaty do umieszczenia na stronie internetowej szkoły.

  • Opracowanie przemówienia rozpoczynającego i kończącego szkolną debatę.

  • Stworzenie listy zaproszonych gości oraz monitorowanie potwierdzeń przybycia gości na debatę.

  • Sprzątnięcie sali po debacie.

Wstępny harmonogram działań:

zadania

odpowiedzialni

czas/terminy

  • Wybranie klasy drugiej do projektu lub nabór chętnych uczniów z klas drugich.

nauczyciel WF /koordynator projektu

pierwszy tydzień stycznia

  • I spotkanie z grupą projektową

  • omówienie założeń projektu

  • zajęcia warsztatowe wprowadzające do pracy metodą projektu ze szczególnym uwzględnieniem konstruowania celów – co chcemy osiągnąć?

  • ustalenie sposobów komunikowania się w grupach oraz uczniów z nauczycielem

  • II spotkanie z grupą projektową

  • zajęcia warsztatowe wprowadzające do pracy metodą projektu (przeprowadzanie wywiadów, formy prezentacji wyników, propozycje kryteriów oceny i samooceny)

  • dobieranie się w zespoły zadaniowe – przydział zadań dla poszczególnych osób

  • opracowanie w zespołach projektowych wstępnego planu działania

nauczyciel WF /koordynator projektu

drugi tydzień stycznia

45 min.

trzeci tydzień stycznia

45 min.

  • Zespoły realizują swoje zadania

(uczniowie konsultują się między sobą i z nauczycielem według ustalonych na I spotkaniu reguł)

nauczyciel WF /koordynator projektu, zespoły projektowe

ostatni tydzień stycznia
– pierwszy tydzień marca

  • Przygotowanie szkolnej debaty „Sport profesjonalny a sport dla wszystkich”

  • Przeprowadzenie szkolnej debaty „Sport profesjonalny a sport dla wszystkich”

nauczyciel WF /koordynator projektu, zespoły projektowe

drugi tydzień marca

Trzeci tydzień marca

  • Podsumowanie projektu:

  • zespoły projektowe z nauczycielem koordynatorem projektu wymieniają doświadczenia i spostrzeżenia w formie wspólnych refleksji. Samoocena przez uczestników projektu, ocena uczniów przez nauczyciela koordynatora.

nauczyciel WF /koordynator projektu, zespoły projektowe

ostatni tydzień marca

RaTtzBHQcpUTu

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 87.00 KB w języku polskim
RNfUymZV4phQY

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 47.39 KB w języku polskim