Sport to zdrowie – jeśli umiesz przegrywać.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

1. Wprowadzenie pojęcia: grać fair play.

2. Zasady kulturalnego kibicowania.

b) Umiejętności

  1. Układanie planu wydarzeń przeczytanego opowiadania.

  2. Wchodzenie w świat przedstawiony utworu.

  3. Wczuwanie się w role bohaterów.

c) Postawy

  1. Współczucie przegranemu.

  2. Kształtowanie w uczniach honoru, poczucia sprawiedliwości, uczciwości wobec rywali.

    3. Dystans do sportowych konkurencji - świadomość, że nie są one niczym więcej jak tylko cyrkowym popisem, że częściej się przegrywa niż zwycięża i że to naturalne.

Metoda i forma pracy

Ustne opowiadanie o własnych przeżyciach, redagowanie plany wydarzeń, zaznaczanie kolorami natężenia uczuć w tekście, drama, praca w parach – układanie haseł sportowych do skandowania, pisemne redagowanie odpowiedzi na zadane pytania i uzasadnianie ich.

3. Środki dydaktyczne

  1. Kredki.

  2. Klasa może być udekorowana akcesoriami sportowo‑cyrkowymi (np. szaliki Legii, piłki, narty, łyżwy, puchary, flagi sportowe, na ścianach zdjęcia z popisów cyrkowych, z meczów i innych rozgrywek itd.).

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Przywitanie. Nauczyciel pyta, czy w klasie są jacyś dobrzy sportowcy i kto co trenuje. Dzieci, które się zgłoszą, opowiadają kolejno o swojej największej wygranej oraz przegranej. Nauczyciel pyta, czy łatwiej jest wygrać, czy przegrać. 5 min.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie wywoływani przez nauczyciela formułują kolejne punkty planu głównych wydarzeń opowiadania, które przeczytali w domu: Sukces pokonanego J. Kadena‑Bandrowskiego; plan zapisywany jest na tablicy i w zeszytach. Każdy z uczniów w swoim zeszycie otacza kółkiem numer każdego punktu planu, robiąc to różnymi kolorami, w zależności od „temperatury uczuć”, jaka towarzyszy bohaterom każdego wydarzenia. 7 min.

  2. Nauczyciel zwraca uwagę uczniom, że akrobacje budzą niemal równie silne emocje wśród widowni cyrku jak walka zapaśnicza, co widać w kolorystycznym oznakowaniu punktów planu (bohater‑narrator nawet zapomniał, że po akrobacjach jeszcze ma być rozgrywka). Należy uświadomić dzieciom, że walka sportowa to nie jest wojna między narodami, jak w pewnej chwili zdawało się bohaterowi opowiadania; sport – to pewien cyrk, a cyrk – to także sport. I nic ponadto. 3 min.

  3. Dwóch uczniów mających zdolności aktorskie opowiada kolejno walkę opisaną w opowiadaniu – jeden z pozycji Pytlasińskiego, drugi z pozycji Neumana. Obaj mówią przede wszystkim o „swoich” uczuciach w poszczególnych fazach walki i w trakcie wydarzeń po jej zakończeniu.

    7 min.

  4. Nauczyciel pyta uczniów, czy któryś z nich przeżył kiedyś taką sytuację, kiedy współczuł przegranej jakiemuś sportowcowi lub komuś w innej dziedzinie, mimo, że wcześniej kibicował jego rywalowi. 3 min.

  5. Uczniowie układają w zeszytach hasła, które kibice mogliby skandować na cześć Pytlasińskie‑go po jego zwycięstwie. (Wcześniej należy omówić krótko zasady kulturalnego kibicowania, np.: nie wolno skandować niczego wulgarnego, nie wolno nikogo obrażać, nie wolno w hasłach porównywać ze sobą sportowców itd.). Kilku uczniów odczytuje swoje hasła. Najlepsze z nich przez chwilę skanduje cała klasa. 5 min.

  6. Teraz uczniowie układają hasło, które można by skandować na cześć Neumana. Mogą się porozumiewać w ławkach (praca w parach). Znów kilku uczniów odczytuje hasła. Klasa wybiera najlepsze; kryterium wyboru stanowi zawarcie w okrzyku pochwały dla gry fair play i dla szlachetnej postawy Szwajcara wobec Polaka. 10 min.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel pisze na tablicy pytania, na które uczniowie odpowiedzą pisemnie w domu: Co jest trudniejsze: wygrywanie czy przegrywanie? Co łatwiej przyjąć: sukces czy porażkę? A czy w życiu – w różnych konkurencjach – częściej ludzie wygrywają, czy przegrywają? Dlaczego warto grać fair play? Czy można się cieszyć nieuczciwą wygraną? (Każda odpowiedź musi być uzasadniona). 5 min.

5. Bibliografia

  1. Dudała Jerzy, Fani chuligani: rzecz o polskich kibolach: studium socjologiczne, Żak, Warszawa 2004.

  2. Kowalski Radosław, Potomkowie Hooligana – szalikowcy: społeczno‑kulkturowe źródła agresji widowni sportowych, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2000.

  3. Piotrowski Przemysław: Szalikowcy: o zachowaniach dewiacyjnych kibiców sportowych, Marszałek, Toruń 2000.

  4. Tychmański Janusz, Zin‑Zinów czyli opis 248 polskich kibicowskich ekip piłkarskich w latach 1994‑2001, PZI Soft System, Warszawa 2001.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

brak

b) Zadanie domowe

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1ZvQt3b7rrHt

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 105.11 KB w języku polskim
RBjyN3h0QzOJM

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.50 KB w języku polskim