Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Sposoby na konflikty

1. Cele lekcji

Cel ogólny: Dostarczenie informacji o konfliktach.

a) Wiadomości

  • Uczeń wie, co to jest konflikt.

  • Uczeń zna przyczyny konfliktu.

b) Umiejętności

  • Uczeń potrafi dzielić się własnymi przeżyciami i doświadczeniami.

c) Postawy

  • Uczeń żyje z grupą bezkonfliktowo.

2. Metoda i forma pracy

Metoda pracy:

  • Zabawa

  • Burza mózgów

  • Dyskusja

  • Zdania niedokończone

Forma pracy:

  • Indywidualna

  • Grupowa

  • Zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

Orzechy włoskie

Materiały plastyczne (arkusz szarego papieru, flamastry)

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Zabawa – Orzech włoski.

Uczniowie dobierają sie parami. Nauczyciel wręcza każdej parze orzech włoski. Uczniowie w parach zastanawiają się (przez minutę), co można zrobić z tym owocem – tak, aby w równym stopniu byli zadowoleni. Nauczyciel pyta, które pary się porozumiały, a które nie, co spowodowało brak porozumienia między nimi.

b) Faza realizacyjna

  1. Burza mózgów – Tworzymy własna definicję konfliktu (załącznik 1).

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy cztero- pięcioosobowe. Zadaniem każdej z grup jest stworzenie własnej definicji pojęcia konflikt. Na wykonanie zadania grupy mają 10 minut. Po upływie czasu liderzy grup kolejno prezentują definicje na forum klasy. Nauczyciel na zakończenie podaje naukową definicję słowa konflikt.

  1. Dyskusja – Konflikty w naszym życiu (załącznik 2).

Nauczyciel, nawiązując do definicji konfliktu, wyjaśnia uczniom, że konflikty mogą rozdzielać ludzi bądź pomagać w osiągnięciu zgody. Konflikty zawierają ziarno zniszczenia i ziarno większej jedności. Mogą doprowadzić do zaciętej walki lub głębszego i wzajemnego zaufania.

Propozycje pytań do uczniów:

  • Jak powstają konflikty?

  • Jakie są przyczyny konfliktów?

  • Czy konflikty zawsze mają negatywne skutki?

  • Czy są sytuacje, w których konflikt może okazać się pożyteczny?

  • Co to jest sytuacja konfliktowa?

  • Jak czujecie się w sytuacji konfliktowej?

  • Czy podczas konfliktu bierzemy pod uwagę uczucia i potrzeby innych osób?

  • Jakie znacie typy konfliktów?

Nauczyciel na koniec dyskusji wiesza na tablicy arkusz szarego papieru podzielony na trzy kolumny (I kolumna – konflikty między kolegami w klasie, II kolumna – konflikty z nauczycielami, III kolumna – konflikty z rodzicielami). Zadaniem uczniów jest podanie przyczyn konfliktów. Odpowiedzi uczniowie zapisuja w odpowiedniej kolumnie.

c) Faza podsumowująca

Zdania niedokończone:

Uczniowie kolejno kończą zdania wypowiadane przez nauczyciela:

  • Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem(-am) się, że…

  • Dzisiaj na zajęciach ważne dla mnie było…

  • Na dzisiejszych zajęciach nowe dla mnie było...

  • Na dzisiejszych zajęciach najbardziej zainteresowało mnie to, że…

5. Bibliografia

  1. Encyklopedia Popularna PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.

  2. Podręczny Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.

6. Załączniki

a) Materiały dla nauczyciela do wykorzystania w burzy mózgów – Tworzymy własna definicję konfliktu

Załącznik 1

Według Podręcznego Słownika Języka Polskiego:

Konflikt – niezgodność, sprzeczność interesów, poglądów; kolizja, spór, zatarg.

Według Encyklopedii Popularnej PWN:

Konflikt społeczny – stosunek między grupami lub klasami społecznymi wynikający ze zmniejszenia szansy lub uniemożliwienia zaspokojenia interesów jednej grupy lub klasy przez drugą; także stosunek między jednostkami należącymi do różnych grup społecznych, mający źródło w sprzecznych ze sobą wartościach i celach uznawanych przez te grupy; może przybierać postać konfliktu klasowego, ekonomicznego, ideologicznego, politycznego itp.

b) Materiały dla nauczyciela do wykorzystania w dyskusji Konflikty w naszym życiu

Załącznik 2

Propozycje przyczyn konfliktów:

I Konflikty między kolegami:

  • walka o stopnie,

  • rywalizacja sportowa,

  • egoizm,

  • zmienne nastroje,

  • humory,

  • różnice majątkowe,

  • zawyżone poczucie własnej wartości przez niektórych uczniów,

  • używanie siły fizycznej,

  • zachowanie agresywne,

  • nieszczerość.

II Konflikty z nauczycielami:

  • niesprawiedliwe ocenianie,

  • uprzedzenie do nauczyciela,

  • zbyt wygórowane wymagania,

  • brak chęci nauczyciela do zrozumienia ucznia,

  • nauczyciel nie wzbudza zaufania,

  • poczucie nierówność (uczniowie mniej i bardziej lubiani przez nauczyciela),

  • brak zrozumienia ucznia,

  • nauczyciele uważają, że zawsze mają rację.

III Konflikty z rodzicami:

  • brak czasu,

  • rodzice traktują nas jak małe dzieci,

  • niedotrzymywanie umów,

  • krytyka mody,

  • krytyka ubioru,

  • krytyka muzyki,

  • zbyt wygórowane oczekiwania,

  • obarczenie zbyt wieloma obowiązkami.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji godziny wychowawczej jest przeznaczony dla klasy szóstej szkoły podstawowej.

R3AHsZmWLB6X4

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 106.50 KB w języku polskim
R6l2J3mTgPY5C

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 25.00 KB w języku polskim