Sposoby na konflikty
Sposoby na konflikty
1. Cele lekcji
Cel ogólny: Dostarczenie informacji o konfliktach.
a) Wiadomości
Uczeń wie, co to jest konflikt.
Uczeń zna przyczyny konfliktu.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi dzielić się własnymi przeżyciami i doświadczeniami.
c) Postawy
Uczeń żyje z grupą bezkonfliktowo.
2. Metoda i forma pracy
Metoda pracy:
Zabawa
Burza mózgów
Dyskusja
Zdania niedokończone
Forma pracy:
Indywidualna
Grupowa
Zbiorowa
3. Środki dydaktyczne
Orzechy włoskie
Materiały plastyczne (arkusz szarego papieru, flamastry)
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Zabawa – Orzech włoski.
Uczniowie dobierają sie parami. Nauczyciel wręcza każdej parze orzech włoski. Uczniowie w parach zastanawiają się (przez minutę), co można zrobić z tym owocem – tak, aby w równym stopniu byli zadowoleni. Nauczyciel pyta, które pary się porozumiały, a które nie, co spowodowało brak porozumienia między nimi.
b) Faza realizacyjna
Burza mózgów – Tworzymy własna definicję konfliktu (załącznik 1).
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy cztero- pięcioosobowe. Zadaniem każdej z grup jest stworzenie własnej definicji pojęcia konflikt. Na wykonanie zadania grupy mają 10 minut. Po upływie czasu liderzy grup kolejno prezentują definicje na forum klasy. Nauczyciel na zakończenie podaje naukową definicję słowa konflikt.
Dyskusja – Konflikty w naszym życiu (załącznik 2).
Nauczyciel, nawiązując do definicji konfliktu, wyjaśnia uczniom, że konflikty mogą rozdzielać ludzi bądź pomagać w osiągnięciu zgody. Konflikty zawierają ziarno zniszczenia i ziarno większej jedności. Mogą doprowadzić do zaciętej walki lub głębszego i wzajemnego zaufania.
Propozycje pytań do uczniów:
Jak powstają konflikty?
Jakie są przyczyny konfliktów?
Czy konflikty zawsze mają negatywne skutki?
Czy są sytuacje, w których konflikt może okazać się pożyteczny?
Co to jest sytuacja konfliktowa?
Jak czujecie się w sytuacji konfliktowej?
Czy podczas konfliktu bierzemy pod uwagę uczucia i potrzeby innych osób?
Jakie znacie typy konfliktów?
Nauczyciel na koniec dyskusji wiesza na tablicy arkusz szarego papieru podzielony na trzy kolumny (I kolumna – konflikty między kolegami w klasie, II kolumna – konflikty z nauczycielami, III kolumna – konflikty z rodzicielami). Zadaniem uczniów jest podanie przyczyn konfliktów. Odpowiedzi uczniowie zapisuja w odpowiedniej kolumnie.
c) Faza podsumowująca
Zdania niedokończone:
Uczniowie kolejno kończą zdania wypowiadane przez nauczyciela:
Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem(-am) się, że…
Dzisiaj na zajęciach ważne dla mnie było…
Na dzisiejszych zajęciach nowe dla mnie było...
Na dzisiejszych zajęciach najbardziej zainteresowało mnie to, że…
5. Bibliografia
Encyklopedia Popularna PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
Podręczny Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
6. Załączniki
a) Materiały dla nauczyciela do wykorzystania w burzy mózgów – Tworzymy własna definicję konfliktu
Załącznik 1
Według Podręcznego Słownika Języka Polskiego:
Konflikt – niezgodność, sprzeczność interesów, poglądów; kolizja, spór, zatarg.
Według Encyklopedii Popularnej PWN:
Konflikt społeczny – stosunek między grupami lub klasami społecznymi wynikający ze zmniejszenia szansy lub uniemożliwienia zaspokojenia interesów jednej grupy lub klasy przez drugą; także stosunek między jednostkami należącymi do różnych grup społecznych, mający źródło w sprzecznych ze sobą wartościach i celach uznawanych przez te grupy; może przybierać postać konfliktu klasowego, ekonomicznego, ideologicznego, politycznego itp.
b) Materiały dla nauczyciela do wykorzystania w dyskusji Konflikty w naszym życiu
Załącznik 2
Propozycje przyczyn konfliktów:
I Konflikty między kolegami:
walka o stopnie,
rywalizacja sportowa,
egoizm,
zmienne nastroje,
humory,
różnice majątkowe,
zawyżone poczucie własnej wartości przez niektórych uczniów,
używanie siły fizycznej,
zachowanie agresywne,
nieszczerość.
II Konflikty z nauczycielami:
niesprawiedliwe ocenianie,
uprzedzenie do nauczyciela,
zbyt wygórowane wymagania,
brak chęci nauczyciela do zrozumienia ucznia,
nauczyciel nie wzbudza zaufania,
poczucie nierówność (uczniowie mniej i bardziej lubiani przez nauczyciela),
brak zrozumienia ucznia,
nauczyciele uważają, że zawsze mają rację.
III Konflikty z rodzicami:
brak czasu,
rodzice traktują nas jak małe dzieci,
niedotrzymywanie umów,
krytyka mody,
krytyka ubioru,
krytyka muzyki,
zbyt wygórowane oczekiwania,
obarczenie zbyt wieloma obowiązkami.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji godziny wychowawczej jest przeznaczony dla klasy szóstej szkoły podstawowej.