Spotkanie Noblistów – Czesław Miłosz i Wisława Szymborska
SPOTKANIE NOBLISTÓW – CZESŁAW MIŁOSZ I WISŁAWA SZYMBORSKA
Uczniowie wykonują zadanie mające na celu przypomnienie nazwisk polskich noblistów.
Z ramki poniżej wybierz nazwiska tylko tych polskich pisarzy, którzy otrzymali Nagrodę Nobla. Wpisz do chmurki nazwiska, zgodnie z chronologią otrzymania przez nich Nagrody Nobla.
Czesław Miłosz, Adam Mickiewicz, Wisława Szymborska, Cyprian Norwid, Olga Tokarczuk, Juliusz Słowacki, Jan Kochanowski, Henryk Sienkiewicz, Jan Matejko, Władysław Reymont |
Nauczyciel lub sprawny językowo uczeń czyta poniższy tekst o spotkaniu Czesława Miłosza z Wisławą Szymborską. Uczniowie nastawieni są na zapamiętanie jak największej liczby informacji.
Szymborska i Miłosz poznali się, gdy poeta przyjechał do Polski w 1989 roku odebrać doktorat honorIs causa na Uniwersytecie Jagiellońskim. W czasie wywiadu wymienił nazwiska Białoszewskiego, Herberta, Różewicza, Wata, Zagajewskiego i Szymborskiej. Gdy Szymborska dostała Nobla, Miłosz mieszkał jeszcze w Berkeley w Kalifornii. Stamtąd zadzwonił do Astorii w październiku 1996 roku, by jej pogratulować. W trakcie rozmowy namawiał Szymborską, by zgodziła się wraz z nim objąć w Polsce patronat nad 1997 rokiem jako „rokiem poezji”. „Wybrano dwie osoby urodzone pod znakiem Raka. Nigdy nie słyszałam, by jakikolwiek Rak był wybitnym organizatorem” – tłumaczyła. Na podstawie: Anna Bikont, Joanna Szczęsna,Pamiątkowe rupiecie, Biografia Wiesławy Szymborskiej, Wyd. Znak, Kraków 2012 |
Uporządkuj podane niżej fragmenty tekstu o spotkaniu Czesława Miłosza z Wisławą Szymborską tak, by treści stanowiły logiczną całość. Przy pierwszym zdaniu, które rozpoczyna tekst, postawiono jedynkę (1).
by jej pogratulować | na Uniwersytecie Jagiellońskim | by jakikolwiek Rak był wybitnym organizatorem”–tłumaczyła |
Nigdy nie słyszałam | Gdy Szymborska dostała Nobla | gdy poeta przyjechał do Polski w 1989 roku. |
odebrać doktorat honoris causa | Stamtąd zadzwonił do Astorii w październiku 1996 roku | W czasie wywiadu |
by zgodziła się wraz z nim objąć w Polsce patronat nad 1997 rokiem jako „rokiem poezji” |
| „Wybrano dwie osoby urodzone pod znakiem Raka. |
wymienił nazwiska Białoszewskiego, Herberta, Różewicza, Wata, Zagajewskiego | W trakcie rozmowy namawiał Szymborską | Miłosz mieszkał jeszcze |
Podziel tekst z ramki niżej (nie zaglądając do tekstu z zadania 2) tak, by tworzył logiczny ciąg zdań.
SzymborskaiMiłoszpoznalisię,gdypoetaprzyjechałdoPolskiw1989rokuodebraćdoktorat*honorIsca>usa*naUniwersytecieJagiellońskim. WczasiewywiaduwymieniłnazwiskaBiałoszewskiego,Herberta,Różewicza,Wata,ZagajewskiegoiSzymborskiej. GdySzymborskadostałaNobla,MiłoszmieszkałjeszczewBerkeleywKalifornii.StamtądzadzwoniłdoAstoriiwpaździerniku1996roku,byjejpogratulować. WtrakcierozmowynamawiałSzymborską,byzgodziłasięwrazznimobjąćwPolscepatronatnad1997rokiemjako”rokiempoezji”. „WybranodwieosobyurodzonepodznakiemRaka.Nigdyniesłyszałam,byjakikolwiekRakbyłwybitnymorganizatorem”–tłumaczyła. |
poznać się; przyjechać; wymienić; dostać; mieszkać; zadzwonić;namawiać; zgodzić się; słyszeć; tłumaczyć |
Uporządkuj słowa, by tworzyły logiczny ciąg w każdym z punktów.
poeta w 1989 roku honorIs causa do Szymborska przyjechał doktorat i Miłosz na poznali się, Polski Uniwersytecie Jagiellońskim odebrać gdy
Nobla jeszcze Szymborska w Kalifornii dostała, w Berkeley Miłosz mieszkał
Gdy by 1996 roku do jej, stamtąd zadzwonił Astorii w październiku, pogratulować.
zgodziła się patronat by z nim jako objąć Miłosz z Kalifornii, nad 1997 rokiem wraz w Polsce Szymborską „rokiem poezji”. namawiał
Wybrano urodzone Raka dwie pod znakiem. osoby
tłumaczyła jakikolwiek Rak by Nigdy organizatorem” – nie słyszałam, był wybitnym
Do wykonania w szkole lub w domu
Uczniowie tworzą samodzielnie 5 pytań do tekstu omawianego na lekcji.
Zapisują przy swoich pytaniach odpowiedzi.
Zapisują co najmniej 3 ciekawostki o Czesławie Miłoszu i Wisławie Szymborskiej, bazując na treści tekstu lub informacjach pozyskanych z innych źródeł.
Na tej samej lub następnej lekcji uczniowie sprawdzają wzajemnie poprawność językową swych pisemnych wypowiedzi.