Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Spotkanie tekstu i obrazka − tworzymy komiks

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń wie, jak zamienić fabułę na dialog.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi przeczytać tekst ze zrozumieniem,

  • potrafi wyselekcjonować z tekstu najistotniejsze informacje,

  • umie zilustrować tekst,

  • potrafi ocenić zachowania bohaterów literackich.

2. Metoda i forma pracy

  • Praca z tekstem,

  • przekład semiotyczny,

  • elementy metody problemowej i dyskusji,

  • praca w grupach, praca indywidualna,

  • praca z całą klasą.

3. Środki dydaktyczne

  • Tekst opowiadania Kazimierza Orłosia pt. Ból,

  • zestaw klatekchmurek ułatwiających stworzenie komiksu,

  • klej, nożyczki, kredki, pastele, flamastry.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel sprawdza listę obecności.

  2. Uczeń przypomina wiadomości na temat komiksu, które były przedstawione na wcześniejszych zajęciach.

  3. Nauczyciel prezentuje dzieciom cele lekcji.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie otrzymują tekst opowiadania Kazimierza Orłosia pt. Ból i czytają je po cichu.

  2. W trakcie lektury tworzą ramowy plan opowiadania.

  3. Nauczyciel jeszcze raz czyta głośno tekst.

  4. Kilku uczniów czyta swój plan, potem wszyscy wspólnie próbują wyselekcjonować ze swoich planów najważniejsze punkty, które będą podstawą do stworzenia klatek komiksu.

  5. Dzieci w klasie zostają podzielone na trzy grupy. Każda ekipa otrzymuje taki sam zestaw do pracy (załącznik 1). Nauczyciel przyporządkowuje każdej z grup punkty planu ramowego, które będą opracowywali.

  6. Uczniowie przekształcają każdy punkt na klatkę komiksu, nadają każdemu punktowi odrębny, zwięzły tytuł, tworzą wypowiedzi bohaterów, dopasowują odpowiednie do sytuacji znaki graficzne, ustalają w jaki sposób zilustrować każdą klatkę.

  7. Uczniowie podczas prezentacji wydarzeń opisanych w komiksie, zwracają szczególną uwagę na symbole graficzne, które oznaczają odczucia i emocje.

  8. Następnie próbują zdefiniować odczucia, towarzyszące każdemu uczestnikowi scenki: chłopca, mężczyzny i robaczka.

c) Faza podsumowująca

  1. Uczniowie dokonują oceny zachowania mężczyzny i chłopca.

  2. Wspólnie z nauczycielem podsumowują wiadomości zdobyte w toku lekcji.

5. Bibliografia

K. Orłoś, Ból, [w:] K. Moczydłowska, Zadania z języka polskiego, s. 22, „Oświata”, Warszawa 2001.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Zestaw klatekchmurek

7. Czas trwania lekcji

2 × 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RsmU7GoyQw3jr

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 142.50 KB w języku polskim
R1M2IlF6rJMFV

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 32.50 KB w języku polskim