Spotkanie z czasownikiem. Lekcja powtórzeniowa.
Spotkanie z czasownikiem. Lekcja powtórzeniowa
1. Cele
Wiadomości
– uczeń systematyzuje i utrwala swoje wiadomości o czasowniku,
Umiejętności
Uczeń:
– zna i właściwie wykorzystuje wiadomości o czasowniku,
– redaguje konkretne odpowiedzi na pytania,
– uczy się pracy w grupie,
– planuje i organizuje pracę,
– dokonuje selekcji i analizy informacji,
– wykorzystuje teoretyczne wiadomości w praktycznym działaniu.
2. Metoda i forma pracy
Metody pracy:
– pogadanka heurystyczna
– metoda zajęć praktycznych.
Formy pracy:
– indywidualna,
– grupowa.
3. Środki dydaktyczne
karta pracy ucznia,
4. Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
1. Uczniowie zostają podzieleni na grupy robocze, maksymalnie pięcioosobowe. Wcześniej klasa została przygotowana w taki sposób, by było w niej miejsce dla pięciu grup roboczych.
2. Nauczyciel informuje uczniów jaki jest cel zajęć: To, czym się dzisiaj zajmiemy, to powtórzenie i usystematyzowanie wiadomości o czasowniku. Praca przebiegać będzie w grupach i każda z grup zostanie oceniona. Za każde wykonane zadanie nauczyciel będzie przyznawał punkty. Wszystkie grupy mają takie same szanse. W poszczególnych zadaniach należy wykazać sie nie tylko wiedzą, ale i umiejętnością współpracy z kolegami z zespołu oraz szybkością podejmowania decyzji.
3. Każda z grup wybiera swojego reprezentanta – lidera.
4. Nauczyciel zawiesza na tablicy przygotowany szablon do gromadzenia punktacji za poszczególne zadania każdej z grup.
5. Szybkie powtórzenie niezbędnych do dzisiejszych zajęć informacji o czasowniku. Nauczyciel kolejno pyta uczniów, co wiedzą o czasowniku, każdy uczeń podaje tylko jedną własność czasownika. Jeżeli uczniowie pominą jakieś istotne informacje, nauczyciel pytaniami stara się ich na nie naprowadzić.
Informacje, które powinny się pojawić podczas powtórzenia:
Czasownik to odmienna część mowy, o którą pytamy: co robi?, co się z nim dzieje?, w jakim znajduje się stanie?
Czasownik to nazwa stanu lub czynności.
Wyróżniamy kilka postaci czasownika:
– forma podstawowa – bezokolicznik (np. biegać, piec),
– forma osobowa (np. biegam, walczę),
– forma nieosobowa (czytano, wzięto),
– imiesłowy (biegając, biegający, wylewany, poszedłszy),
Forma osobowa czasownika odmienia się przez: rodzaj, liczbę, osobę, strony, tryby oraz czas.
Odmiana przez osoby nazywa się koniugacją.
W liczbie pojedynczej wyróżniamy trzy rodzaje: męski, żeński i nijaki.
W liczbie mnogiej występują tylko dwa rodzaje: męskoosobowy i niemęskoosobowy.
Strony czasownika: czynna, zwrotna i bierna.
Tryby: oznajmujący, przypuszczający i rozkazujący.
Czasy: teraźniejszy, przeszły i przyszły.
Czas przyszły może być prosty lub złożony.
Aspekt lub postać – czasowniki dokonane i czasowniki niedokonane.
5. Przejście do właściwej – ćwiczeniowej części zajęć.
Faza realizacyjna
Nauczyciel ma wcześniej przygotowane polecenia dla każdej z grup do poszczególnych zadań. Polecenia posiadają nadrukowane numery poszczególnych grup. Numery można zastąpić pięcioma kolorami, lub też jakimś innym oznaczeniem.
Zadania dla uczniów zostały zebrane w karcie zadań ucznia.
Faza podsumowująca
Nauczyciel dokonuje podsumowania pracy na lekcji. Zsumowane zostają punkty zdobyte przez każdą z grup w poszczególnych zadaniach.
Grupa, która zdobędzie najwięcej punktów powinna otrzymać oceny bardzo dobre. Można również zastanowić się nad ocenami dobrymi dla uczniów którzy zajmą drugie miejsce w punktacji.
5. Bibliografia
Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego, Warszawa 1995.
Nasiłkowski S., Metody nauczania, Toruń 1997.
Nagajowa M., Nauka o języku dla nauki języka, Kielce 1994.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia
Test
7. Czas trwania lekcji
45 minut