Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Spotkanie z jeżem

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna rolę przymiotnika,

  • wie, że jeż to zwierzę pod ochroną.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi ułożyć dłuższą kilkuzdaniową wypowiedź na dany temat,

  • wyodrębnia w utworze postaci i zdarzenia,

  • przekształca i rozwiązuje zadania tekstowe do działań,

  • układa wypowiedź w formie opisu,

  • wykonuje rzeźbę z masy solnej lub modeliny,

  • wykonuje ćwiczenia rozwijające fizycznie.

c) Postawy:

Uczeń:

  • dokonuje samooceny,

  • chroni zwierzęta leśne.

2. Metoda i forma pracy

Metody: słowna (praca z tekstem, rozmowa), oglądowa (pokaz), problemowa (działanie praktyczne, drama).

Praca zróżnicowana w grupach, praca indywidualna i zbiorowa.

3. Środki dydaktyczne

Ilustracja, masa solna, modelina, wykałaczki, tektura, piosenka z kasety Wesoła szkoła, album o zwierzętach.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Dłuższe wypowiedzi dzieci na temat spotkań ze zwierzętami dziko żyjącymi na podstawie własnych przeżyć oraz ilustracji.

  2. Wymyślanie przebiegu spotkania z jeżem oraz zakończenia na podstawie ilustracji.

b) Faza realizacyjna

  1. Wzorowe czytanie tekstu przez nauczyciela: Spotkanie z jeżem (podręcznik, s. 47‑48).

  2. Konfrontowanie przewidywań uczniów z treścią utworu.

  3. Wyodrębnianie postaci i zdarzeń w opowiadaniu. Głośne jednostkowe czytanie fragmentów tekstu uzasadniających wypowiedzi uczniów.

  4. Ocena postępowania bohaterów utworu.

  5. Drama: Czy zwierzęta dziko żyjące powinny żyć tylko na wolności? Argumentowanie swoich sądów środkami werbalnymi i pozawerbalnymi.

  6. Przekształcanie i rozwiązywanie zadań tekstowych do działań:
    15 + 6 = 21 21 – 6 = 15 21 – 5 = 16

  7. Chód na czworakach przodem i tyłem.

  8. Wyszukiwanie w tekście Spotkanie z jeżem fragmentów dotyczących wyglądu
    i zachowania jeża.

  9. Swobodne wypowiedzi na temat wyglądu jeża na podstawie fotografii.

  10. Ustalenie planu wypowiedzi w formie opisu (nazwa zwierzątka, wielkość, kształt, oczka, łapki, tułów, ryjek, wrażenia).

  11. Ustne opisywanie jeża według wybranego planu i zgromadzonego słownictwa.

  12. Przymiotnik jako określenie rzeczownika. Uzupełnianie podanych wyrażeń brakującymi przymiotnikami.

  13. Scenki dramowe ilustrujące ciekawostki z życia jeży.

  14. Przeprowadzenie wywiadu z jeżem.

  15. Utrwalenie pisowni z rz wymiennym.

Mieszka w borze,

w ciemnej norze .

Poluje o wieczornej porze.

Gdy się wkradnie na podwórze

to czyni szkody duże.

(Zagadka pochodzi z książki Zagadki dla najmłodszych, s. 22.)

_________ bo ____________

_________ bo ____________

__________bo ____________

__________bo ____________

c) Faza podsumowująca

Rzeźbienie jeża z masy solnej lub modeliny. Nadawanie jeżowi ciekawego imienia.

5. Bibliografia

  1. Dobrowolska H., Dziabaszewski W., Konieczna A., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 3. Podręcznik. Część 1, WSiP, Warszawa 2001.

  2. Dobrowolska H., Dziabaszewski W., Wasilewska K., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 3. Karty pracy ucznia. Część 1, WSiP, Warszawa 2001.

  3. Hanisz J., Program wczesnoszkolnej zintegrowanej edukacji XXI wieku. Klasy 1‑3. Nauczanie początkowe, WSiP, Warszawa 1999.

  4. Hanisz J., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 3. Matematyka. Część 1, WSiP, Warszawa 2001.

  5. Keller E., Ssaki. Leksykon zwierząt, t. 3, Horyzont, Warszawa 2001.

  6. Konieczna A., Grodzka‑Jurczyk E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 3. Przewodnik metodyczny. Część 1, WSiP, Warszawa 2001.

  7. Stec J., Zagadki dla najmłodszych, Mac, Kielce 1992.

  8. Talarczyk E., Zbiór gier i zabaw matematycznych dla klas I‑III. Przykłady zastosowania, ODN, Białystok 1985.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Do podanych rzeczowników dobierz odpowiednie przymiotniki z ramki.

_________________ lato

_________________ książka

_________________ dzieci

_________________ samochód

_________________ miasto

_________________ klasa

czysta, wesołe, gorące, zabytkowe, ciekawa, nowoczesne, szybkie, stare, deszczowe, interesująca

7. Czas trwania lekcji

3 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz zajęć przeznaczony jest dla uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej.

R19Sx5Q8HKYgz

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 107.98 KB w języku polskim
R1QCi6yONLh2p

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim