Spotkanie z jeżem
Spotkanie z jeżem
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna rolę przymiotnika,
wie, że jeż to zwierzę pod ochroną.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi ułożyć dłuższą kilkuzdaniową wypowiedź na dany temat,
wyodrębnia w utworze postaci i zdarzenia,
przekształca i rozwiązuje zadania tekstowe do działań,
układa wypowiedź w formie opisu,
wykonuje rzeźbę z masy solnej lub modeliny,
wykonuje ćwiczenia rozwijające fizycznie.
c) Postawy:
Uczeń:
dokonuje samooceny,
chroni zwierzęta leśne.
2. Metoda i forma pracy
Metody: słowna (praca z tekstem, rozmowa), oglądowa (pokaz), problemowa (działanie praktyczne, drama).
Praca zróżnicowana w grupach, praca indywidualna i zbiorowa.
3. Środki dydaktyczne
Ilustracja, masa solna, modelina, wykałaczki, tektura, piosenka z kasety Wesoła szkoła, album o zwierzętach.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Dłuższe wypowiedzi dzieci na temat spotkań ze zwierzętami dziko żyjącymi na podstawie własnych przeżyć oraz ilustracji.
Wymyślanie przebiegu spotkania z jeżem oraz zakończenia na podstawie ilustracji.
b) Faza realizacyjna
Wzorowe czytanie tekstu przez nauczyciela: Spotkanie z jeżem (podręcznik, s. 47‑48).
Konfrontowanie przewidywań uczniów z treścią utworu.
Wyodrębnianie postaci i zdarzeń w opowiadaniu. Głośne jednostkowe czytanie fragmentów tekstu uzasadniających wypowiedzi uczniów.
Ocena postępowania bohaterów utworu.
Drama: Czy zwierzęta dziko żyjące powinny żyć tylko na wolności? Argumentowanie swoich sądów środkami werbalnymi i pozawerbalnymi.
Przekształcanie i rozwiązywanie zadań tekstowych do działań:
15 + 6 = 21 21 – 6 = 15 21 – 5 = 16Chód na czworakach przodem i tyłem.
Wyszukiwanie w tekście Spotkanie z jeżem fragmentów dotyczących wyglądu
i zachowania jeża.Swobodne wypowiedzi na temat wyglądu jeża na podstawie fotografii.
Ustalenie planu wypowiedzi w formie opisu (nazwa zwierzątka, wielkość, kształt, oczka, łapki, tułów, ryjek, wrażenia).
Ustne opisywanie jeża według wybranego planu i zgromadzonego słownictwa.
Przymiotnik jako określenie rzeczownika. Uzupełnianie podanych wyrażeń brakującymi przymiotnikami.
Scenki dramowe ilustrujące ciekawostki z życia jeży.
Przeprowadzenie wywiadu z jeżem.
Utrwalenie pisowni z rz wymiennym.
Mieszka w borze,
w ciemnej norze .
Poluje o wieczornej porze.
Gdy się wkradnie na podwórze
to czyni szkody duże.
(Zagadka pochodzi z książki Zagadki dla najmłodszych, s. 22.)
_________ bo ____________
_________ bo ____________
__________bo ____________
__________bo ____________
c) Faza podsumowująca
Rzeźbienie jeża z masy solnej lub modeliny. Nadawanie jeżowi ciekawego imienia.
5. Bibliografia
Dobrowolska H., Dziabaszewski W., Konieczna A., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 3. Podręcznik. Część 1, WSiP, Warszawa 2001.
Dobrowolska H., Dziabaszewski W., Wasilewska K., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 3. Karty pracy ucznia. Część 1, WSiP, Warszawa 2001.
Hanisz J., Program wczesnoszkolnej zintegrowanej edukacji XXI wieku. Klasy 1‑3. Nauczanie początkowe, WSiP, Warszawa 1999.
Hanisz J., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 3. Matematyka. Część 1, WSiP, Warszawa 2001.
Keller E., Ssaki. Leksykon zwierząt, t. 3, Horyzont, Warszawa 2001.
Konieczna A., Grodzka‑Jurczyk E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 3. Przewodnik metodyczny. Część 1, WSiP, Warszawa 2001.
Stec J., Zagadki dla najmłodszych, Mac, Kielce 1992.
Talarczyk E., Zbiór gier i zabaw matematycznych dla klas I‑III. Przykłady zastosowania, ODN, Białystok 1985.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Do podanych rzeczowników dobierz odpowiednie przymiotniki z ramki.
_________________ lato
_________________ książka
_________________ dzieci
_________________ samochód
_________________ miasto
_________________ klasa
czysta, wesołe, gorące, zabytkowe, ciekawa, nowoczesne, szybkie, stare, deszczowe, interesująca |
7. Czas trwania lekcji
3 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz zajęć przeznaczony jest dla uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej.