Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Spotkanie z kulturą

Zakres

IV etap edukacyjny

Przedmiot

Wiedza o kulturze

Wymagania szczegółowe:

(I.7) wyjaśnia, na czym polegają różne formy kontaktu z kulturą (odbiór bierny, aktywny, konsumpcja, produkcja, twórczość, użytkowanie, uczestnictwo, animacja);

Temat lekcji:

Spotkanie z kulturą

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • zna pojęcia: kultura popularna, kultura masowa.

  • wie, co to jest kultura wysoka,

  • wyjaśnia pojęcie konsumpcji.

umiejętności – uczeń:

  • potrafi zróżnicować pojęcie kultury wysokiej i niskiej,

  • podaje przykłady uczestnictwa w kulturze wysokiej i masowej,

  • wskazuje różnice pomiędzy kulturą w sensie niewartościującym i wartościującym,

  • opisuje zjawisko makdonaldyzacji jako postawy konsumenckiej.

postawy:

  • kształtowanie poglądów na temat konsumpcyjnego modelu życia społeczeństwa,

  • przygotowanie do świadomego uczestnictwa w kulturze,

  • wyrabianie krytycznego widzenia zjawisk występujących w kulturze.

Metody pracy:

podająca (wykład informacyjny), problemowa, praktyczna (ćwiczeniowa – karty pracy), eksponująca (pokaz materiału wizualnego)

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne,

w tym zasoby multimedialne:

zestaw ilustracji zawierający przejawy uczestnictwa w kulturze.

film przedstawiający różne formy udziału w kulturze (koncert, happening, kino itp.)

Przebieg lekcji

faza wprowadzająca:

(8 min.)

  1. Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).

  2. Nauczyciel prosi uczniów, aby wypowiedzieli się na temat swojego uczestnictwa w kulturze. Uczniowie kończą zdanie: ostatnio byłem w… w teatrze, w kinie, na koncercie?

  3. Po wypowiedziach uczniów nauczyciel wyjaśnia pojęcie kultury masowej i popularnej:

    1. kultura masowa – kultura przeznaczona dla masowego odbiorcy; obejmuje wzory zachowań, wytwory ludzkiej działalności mające szeroki zasięg, możliwy dzięki masowym środkom przekazu (prasie, radiu, telewizji, taniej książce)

    2. kultura popularna – kultura ogólnodostępna, przeznaczona dla szerokiego kręgu odbiorców, nastawiona na zaspokajanie potrzeb przeciętnego uczestnika kultury (źródło definicji: Słownik pojęć i tekstów kultury, pod red. Adama Rysiewicza, WSiP, Warszawa, 2002)

faza realizacyjna:

(30 min.)

  1. Nauczyciel przentuje zestaw ilustracji zawierający przejawy uczestnictwa w kulturze. Wśród nich pojawiają się miedzy innymi: wystawa, koncert rockowy, ślubowanie szkolne, obrzędy ludowe, akcja społecznościowa, marsz wonności.

  2. Na polecenie nauczyciela uczniowie uzupełniają schemat dotyczący różnych form kontaktu z kulturą.

  3. Nauczyciel podkreśla znaczenie opozycyjności kultury masowej wobec kultury symbolicznej, szczególnie tej związanej z działalnością intelektualną, artystyczną (estetyczną).

  4. Uczniowie kontynuują wpisy do kart pracy.

  5. Na podstawie wypełnionych kart uczniowie formułują cechy kultury masowej. Nauczyciel wyjaśnia różnice pomiędzy sformułowaniem masowa a popularna. Informuje też, że obecnie granice pomiędzy pojęciami zacierają się.

  6. Uczniowie odpowiadają na pytanie. z czym im się kojarzy pojęcie makdonaldyzacji. Naprowadza uczniów, aby w dyskusji padło stwoerdzenie konsumpcji, którez razem z klasą wyjasnia: „Konsumpcja oznacza korzystanie z dóbr i usług, które oferuje gospodarka, oznacza udział w procesie zaspokajania potrzeb, określone zachowania i interakcje rynku”( Barber Benjamin R., Dżihad kontra McŚwiat, Warszawa 2005).

faza podsumowująca:

(7 min.)

  1. Nauczyciel prezentuje film przedstawiający różne formy udziału w kulturze (koncert, happening, kino itp.). Przypomina o odpowiedziach uczniów z początku lekcji.

  2. Na podsatwie wiadomości uzyskanych podczas lekcji uczniowie określają jaki typ kultury pokazane są w filmie.

  3. Nauczyciel ocenia najbardziej aktywnych uczniów.

Karta pracy do lekcji

Rozmowa z kulturą

KULTURA POPULARNA

KULTURA MASOWA

RlSEKta3LlZFS

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 93.50 KB w języku polskim
R1MJAQ92D1Lxx

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 50.98 KB w języku polskim