| |
| |
| |
| |
| (I.7) wyjaśnia, na czym polegają różne formy kontaktu z kulturą (odbiór bierny, aktywny, konsumpcja, produkcja, twórczość, użytkowanie, uczestnictwo, animacja); |
| |
| |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
zna pojęcia: kultura popularna, kultura masowa.
wie, co to jest kultura wysoka,
wyjaśnia pojęcie konsumpcji.
|
| umiejętności – uczeń:
potrafi zróżnicować pojęcie kultury wysokiej i niskiej,
podaje przykłady uczestnictwa w kulturze wysokiej i masowej,
wskazuje różnice pomiędzy kulturą w sensie niewartościującym i wartościującym,
opisuje zjawisko makdonaldyzacji jako postawy konsumenckiej.
|
| postawy:
kształtowanie poglądów na temat konsumpcyjnego modelu życia społeczeństwa,
przygotowanie do świadomego uczestnictwa w kulturze,
wyrabianie krytycznego widzenia zjawisk występujących w kulturze.
|
| |
| podająca (wykład informacyjny), problemowa, praktyczna (ćwiczeniowa – karty pracy), eksponująca (pokaz materiału wizualnego) |
| |
| |
| |
Środki dydaktyczne, w tym zasoby multimedialne: | zestaw ilustracji zawierający przejawy uczestnictwa w kulturze. film przedstawiający różne formy udziału w kulturze (koncert, happening, kino itp.) |
| |
| |
faza wprowadzająca: (8 min.) |
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).
Nauczyciel prosi uczniów, aby wypowiedzieli się na temat swojego uczestnictwa w kulturze. Uczniowie kończą zdanie: ostatnio byłem w… w teatrze, w kinie, na koncercie?
Po wypowiedziach uczniów nauczyciel wyjaśnia pojęcie kultury masowej i popularnej:
kultura masowa – kultura przeznaczona dla masowego odbiorcy; obejmuje wzory zachowań, wytwory ludzkiej działalności mające szeroki zasięg, możliwy dzięki masowym środkom przekazu (prasie, radiu, telewizji, taniej książce)
kultura popularna – kultura ogólnodostępna, przeznaczona dla szerokiego kręgu odbiorców, nastawiona na zaspokajanie potrzeb przeciętnego uczestnika kultury (źródło definicji: Słownik pojęć i tekstów kultury, pod red. Adama Rysiewicza, WSiP, Warszawa, 2002)
|
faza realizacyjna: (30 min.) |
Nauczyciel przentuje zestaw ilustracji zawierający przejawy uczestnictwa w kulturze. Wśród nich pojawiają się miedzy innymi: wystawa, koncert rockowy, ślubowanie szkolne, obrzędy ludowe, akcja społecznościowa, marsz wonności.
Na polecenie nauczyciela uczniowie uzupełniają schemat dotyczący różnych form kontaktu z kulturą.
Nauczyciel podkreśla znaczenie opozycyjności kultury masowej wobec kultury symbolicznej, szczególnie tej związanej z działalnością intelektualną, artystyczną (estetyczną).
Uczniowie kontynuują wpisy do kart pracy.
Na podstawie wypełnionych kart uczniowie formułują cechy kultury masowej. Nauczyciel wyjaśnia różnice pomiędzy sformułowaniem masowa a popularna. Informuje też, że obecnie granice pomiędzy pojęciami zacierają się.
Uczniowie odpowiadają na pytanie. z czym im się kojarzy pojęcie makdonaldyzacji. Naprowadza uczniów, aby w dyskusji padło stwoerdzenie konsumpcji, którez razem z klasą wyjasnia: „Konsumpcja oznacza korzystanie z dóbr i usług, które oferuje gospodarka, oznacza udział w procesie zaspokajania potrzeb, określone zachowania i interakcje rynku”( Barber Benjamin R., Dżihad kontra McŚwiat, Warszawa 2005).
|
faza podsumowująca: (7 min.) |
Nauczyciel prezentuje film przedstawiający różne formy udziału w kulturze (koncert, happening, kino itp.). Przypomina o odpowiedziach uczniów z początku lekcji.
Na podsatwie wiadomości uzyskanych podczas lekcji uczniowie określają jaki typ kultury pokazane są w filmie.
Nauczyciel ocenia najbardziej aktywnych uczniów.
|