Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Spotkanie z przymiotnikiem. Lekcja powtórzeniowa.

1. Cele

Wiadomości

- uczeń systematyzuje i utrwala swoje wiadomości o przymiotniku,

Umiejętności

Uczeń:

- zna i właściwie wykorzystuje wiadomości o przymiotniku,

- redaguje konkretne odpowiedzi na pytania,

- planuje i organizuje pracę,

- dokonuje selekcji i analizy informacji,

- wykorzystuje teoretyczne wiadomości w praktycznym działaniu.

2. Metoda i forma pracy

Metody pracy:

- pogadanka heurystyczna,

- metoda zajęć praktycznych.

Formy pracy:

- indywidualna,

- grupowa.

3. Środki dydaktyczne

karta pracy ucznia

4. Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

1. Nauczyciel informuje uczniów, jaki jest cel zajęć. To czym się dzisiaj zajmiemy, to powtórzenie i usystematyzowanie wiadomości o przymiotniku.

2. Następnie razem z uczniami powtarza wiadomości o przymiotniku.

Zadaje w tym celu pytania, na które odpowiadają wskazani uczniowie. Z odpowiedzi od razu redagowana jest utrwalająca i porządkująca wiadomości notatka.

Informacje, które powinny się pojawić podczas powtórzenia. Pytania i odpowiedzi:

Co nazywa przymiotnik?

  • Przymiotnik nazywa cechy.

Jaką częścią mowy jest przymiotnik?

  • Przymiotnik jest odmienną częścią mowy.

Na jakie pytania odpowiada przymiotnik?

  • Przymiotnik odpowiada na pytania: jaki?, jaka?, jakie?, który?, która?, które?, czyj?, czyja?, czyje?

Przez co odmienia się przymiotnik?

  • Przymiotnik odmienia się przez przypadki, liczby i rodzaje.

Jak inaczej nazywamy odmianę przez przypadki?

  • Odmiana przez przypadki, to inaczej deklinacja.

Czy przymiotnik podlega stopniowaniu?

  • Tak.

Jakie znasz stopnie?

  • Równy, wyższy i najwyższy.

Jakie znasz rodzaje stopniowania?

  • Stopniowanie proste (stary, starszy, najstarszy).

  • Stopniowanie złożone (miękki, bardziej miękki, najbardziej miękki).

  • Stopniowanie nieregularne (duży, większy, największy).

5. Przejście do właściwej – ćwiczeniowej części zajęć.

Faza realizacyjna

1. Nauczyciel odczytuje głośno i powoli tekst. Zadaniem uczniów jest wysłuchanie i wypisanie jak największej liczby przymiotników.

Tekst:

“Stopniowo pamięć wzrokowych wrażeń poczęła zacierać się w dziewczynce. Czerwona wiśnia stała się dla niej wiśnią gładką, okrągłą i miękką, błyszczący pieniądz był twardym i dźwięcznym krążkiem, na którym znajdowały się jakieś znaki w płaskorzeźbie. Wiedziała, że pokój jest większy od niej, dom większy od pokoju, ulica od domu (...). Poznawała chód stróża, który mówił piskliwym głosem i zamiatał podwórko. Wiedziała, kiedy jedzie z drzewem chłopski wózek drabiniasty, kiedy – dorożka, a kiedy – kary wywożący śmiecie”.

B. Prus “Katarynka”

2. Nauczyciel ma wcześniej przygotowane ćwiczenia dla wszystkich uczniów. Po wykonaniu każdego kolejnego zadania wskazany uczeń na forum klasy prezentuje uzyskane rozwiązanie. Nauczyciel czuwa nad poprawnością rozwiązań i zawsze spieszy z pomocą i dodatkowymi wyjaśnieniami.

Faza podsumowująca

Nauczyciel dokonuje podsumowania pracy na lekcji. Jeszcze raz powtarza wiadomości o przymiotniku i zapowiada test sprawdzający na kolejnych zajęciach.

5. Bibliografia

Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego, Warszawa 1995.

Nasiłkowski S., Metody nauczania, Toruń 1997.

Nagajowa M., Nauka o języku dla nauki języka, Kielce 1994.

6. Załączniki

Karta pracy ucznia

Praca domowa

Napiszcie krótkie opowiadanie, w którym użyjecie co najmniej 10 przymiotników.

Powtórzcie i utrwalcie wiadomości dotyczące przymiotnika, z pewnością ich znajomość przyda się wam w trakcie pisania testu sprawdzającego waszą wiedzę.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

R10bQqFjLRuj8

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 51.00 KB w języku polskim