Spotkanie z przysłówkiem. Lekcja powtórzeniowa
Spotkanie z przysłówkiem. Lekcja powtórzeniowa.
1. Cele
Wiadomości
- uczeń systematyzuje i utrwala swoje wiadomości o przysłówku,
Umiejętności
Uczeń:
- zna i właściwie wykorzystuje wiadomości o przysłówku,
- redaguje konkretne wypowiedzi na pytania,
- potrafi poprawnie posługiwać się odmiana pisaną języka,
- wykorzystuje teoretyczne wiadomości w praktycznym działaniu,
- planuje i organizuje pracę,
- dokonuje selekcji i analizy informacji,
- wykorzystuje teoretyczne wiadomości w praktycznym działaniu.
2. Metoda i forma pracy
Metody pracy:
- pogadanka heurystyczna,
- metoda zajęć praktycznych,
- metoda podająca.
Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa.
3. Środki dydaktyczne
karta pracy ucznia.
4. Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
1. Nauczyciel informuje uczniów, jaki jest cel zajęć. To czym się dzisiaj zajmiemy, to powtórzenie i usystematyzowanie wiadomości o przysłówku.
2. Następnie razem z uczniami powtarza wiadomości o przysłówku.
Informacje, które powinny się pojawić podczas powtórzenia:
Przysłówek to nazwa właściwości czynności lub stanu.
Przysłówek jest nieodmienną częścią mowy, odpowiada na pytania: jak?, np.: ładnie, kiepsko, gdzie?, np.: blisko, daleko, wysoko, nisko, kiedy?, np.: dziś, wczoraj, pojutrze, zimą, poprzednio.
Przysłówek może być wyrażony za pomocą wyrażenia przyimkowego, np.: od nowa, po omacku, z czasem.
Ta sama czynność może występować w różnym natężeniu. Stąd wynika właściwość przysłówka – stopniowanie.
Podobnie jak przymiotnik, przysłówek możemy stopniować na trzy sposoby.
1) Pierwszy sposób polega na dodaniu do stopnia wyższego końcówki -ej, a do stopnia najwyższego przedrostka naj- i przyrostka -ej, np.:
stopień równy: miło
stopień wyższy: mil‑ej
stopień najwyższy: naj‑mil‑ej
2) Drugi sposób to stopniowanie nieregularne, które polega na całkowitej zmianie wyrazu w stopniu wyższym oraz dodaniu do niego końcówki -ej, a w stopniu najwyższym przedrostka naj- i przyrostka –ej, np.:
stopień równy: dobrze,
stopień wyższy: lepi‑ej,
stopień najwyższy: naj‑lepi‑ej
3) Stopniowanie opisowe polega na dodaniu w stopniu wyższym przysłówka „bardziej”, a w stopniu najwyższym „najbardziej”, np.:
stopień równy: słodko
stopień wyższy: bardziej słodko
stopień najwyższy: najbardziej słodko
3. Zapisanie najważniejszych informacji w formie notatki.
Treść notatki:
Przysłówek to nazwa właściwości czynności.
Jest to nieodmienna część mowy, o którą pytamy: jak?, gdzie?, kiedy?.
Możliwe jest stopniowanie przysłówków w sposób zwykły, nieregularny i opisowy.
4. Następnie nauczyciel przypomina zasady ortograficzne dotyczące pisowni przysłówków z przeczeniem „nie”.
Przysłówki, które pochodzą od przymiotnika, pisze się łącznie z przeczeniem, ale tylko w stopniu równym, np.: przysłówek „nieładnie”, bo pochodzi on od przymiotnika „nieładny”, „niedawno” bo pochodzi on od przymiotnika „niedawny”.
ALE:
Stopień równy + przeczenie: nie szybko, nie blisko,
Stopień wyższy + przeczenie: nie szybciej, nie bliżej,
Stopień najwyższy: nie najszybciej, nie najbliżej,
Wszystkie przeczenia zapisujemy osobno, gdyż nie ma przymiotników nieszybki, niebliski, natomiast są: szybki, bliski. Innymi słowy przysłówki: nie blisko, nie szybko nie mają swoich przymiotnikowych odpowiedników.
Faza realizacyjna
Przejście do właściwej – ćwiczeniowej części zajęć. Zadania zostały zawarte w karcie pracy ucznia. Nauczyciel nadzoruje proces rozwiązywania zadań. Czynnie w nim uczestniczy.
Faza podsumowująca
Nauczyciel dokonuje podsumowania pracy na lekcji. Jeszcze raz powtarza wiadomości o przysłówku i zapowiada krótki test sprawdzający na kolejnych zajęciach.
5. Bibliografia
Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego, Warszawa 1995.
Nasiłkowski S., Metody nauczania, Toruń 1997,
Nagajowa M., Nauka o języku dla nauki języka, Kielce 1994.
Gawdzik W., Ortografia i gramatyka na wesoło, Warszawa 1990.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia
7. Czas trwania lekcji
45 minut