Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Spotkanie z wiosną

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, kiedy zaczyna się wiosna,

  • zna oznaki wiosny,

  • zna wiosenne kwiaty.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wykonać kwiatka z drutu i pończochy,

  • potrafi rozpoznać pierwsze wiosenne kwiaty.

2. Metoda i forma pracy

Metoda pracy: łańcuch skojarzeń, pogadanka, praktyczne działanie.

Forma pracy: indywidualna, zbiorowa.

3. Środki dydaktyczne

  1. Materiały plastyczne (arkusz papieru, flamaster).

  2. Materiały potrzebne do wykonania kwiatka: druciki (30‑40 cm długości), pończochy, nitki, nożyczki.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Łańcuch skojarzeń: uczniowie kolejno wypowiadają skojarzenia związane z pojęciem: oznaki wiosny. Nauczyciel na arkuszu papieru zapisuje odpowiedzi uczniów. Następnie odczytuje uczniom wiersz Ewy Szelburg‑Zarembiny: Wiosna idzie!

b) Faza realizacyjna

  1. Pogadanka na temat zwiastunów wiosny (załącznik 1).

Nauczyciel przeprowadza pogadankę na temat oznak wiosny. Przykładowe pytania skierowane do uczniów:

  • Kiedy zaczyna się kalendarzowa wiosna?

  • Jakie znacie wiosenne kwiaty?

  • Jaka jest pogoda wiosną?

  • Co robią zwierzęta?

  • Co dzieje się na polach?

  • Co zmienia się w przyrodzie?

Nauczyciel pogadankę wzbogaca ilustracjami (załącznik 2).

c) Faza podsumowująca

Działanie praktyczne: praca techniczna – kwiatek (załącznik 4).

Nauczyciel krok po kroku instruuje, jak wykonać kwiatek. Wykonuje swój wraz z uczniami. Wykonane kwiatki uczniowie wkładają do wazonu, który ozdobi klasę.

5. Bibliografia

  1. ABECADŁO. Miesięcznik edukacyjny dla najmłodszych, 2006, nr 9.

  2. http://www.ceti.pl/~aniaw/

  3. Źródła ilustracji:

http://www.ceti.pl/~aniaw/

http://www.honningbien.dk/bierogbiavl/krokus.php

http://www.szczecin.lasy.gov.pl/uimages/gryfino/pierwiosnek.jpg

http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Pulsatilla_vulgaris2.jpg

http://www.krokusy.pl/img.php?id=44

http://www.gallery.dawidweiss.com/site/portfolio/landscapes/pics/wierzba.jpg

http://www.krakow.pios.gov.pl/alergia/leszczyna.jpg

http://www.starostwo.hrubieszow.pl/img/przyroda/bocian‑d.jpg

http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:%C5%81ab%C4%99dzie_na_Jezioraku.JPG

6. Załączniki

a) Załącznik 1

Materiały dla nauczyciela do pogadanki na temat zwiastunów wiosny.

Wiosna kalendarzowa rozpoczyna się 21 marca. W lasach, parkach, ogrodach pojawiają sie pierwsze wiosenne kwiaty: zawilce, krokusy, sasanki, pierwiosnki, przebiśniegi. Powiększają się pąki na drzewach i krzewach. Kwitnie leszczyna i wierzba. Jednego dnia jest ciepło, innym razem pada śnieg
z deszczem. Przestrzega o tym ludowe powiedzenie: w marcu jak w garncu. Z zimowego odrętwienia budzą sie żaby, biedronki. Z ciepłych krajów przylatują kaczki, łabędzie, bociany. Ptaki rozpoczynają budowę gniazd. Na polach rolnicy przygotowują ziemię do siewu. Zielenią się zboża ozime. Rolnicy sieją, sadzą rośliny, nawożą i odchwaszczają glebę.

c) Załącznik 3

Ilustracje do pogadanki na temat zwiastunów wiosny

Pierwsze wiosenne kwiaty:

R1cxNC4k9EQ1I

KROKUS

R1OVLz03NZfIC

PIERWIOSNEK

RvGvocBiGGEMX

SASANKA

R1HI7W7I6rtCA

PRZEBIŚNIEG

DRZEWA

R7BqPRx5sE566

WIERZBA

R11V7KtQfJCO8

LESZCZYNA

Ptaki przylatujące z ciepłych krajów:

R1CNQ6a9UjfOY

BOCIAN

RbyejVXfPgMak

ŁABĘDZIE

d) Załącznik 4

Praca techniczna: kwiatek.

Materiały: 2 kawałki drucika (30‑40 cm), pończochy, nitki, nożyczki.

Wykonanie: Zrób kółko z drucika. Nałóż pończochę i obetnij, zostawiając skrawek do związania. Zawiąż nitką końcówkę pończochy. Skręć drucik, by powstała ósemka. Kółka ósemki skręć jeszcze raz, i kwiatek gotowy. Wygnij końcówkę drugiego drucika w spiralę. To będzie środek kwiatka i jego łodyga.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz jest przeznaczony dla klasy drugiej szkoły podstawowej. Czas trwania lekcji można przedłużyć do dwóch godzin lekcyjnych w zależności od tempa pracy uczniów.

Rvvh2vrboxc0k

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 364.92 KB w języku polskim
R19m9vqm4g4ew

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 489.00 KB w języku polskim