Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R1XD6G8uyF6QQ
Zaznacz nazwę procesów, w wyniku których może dojść do rozdzielenia genów leżących na tym samym chromosomie. Możliwe odpowiedzi: 1. crossing-over, 2. translokacja, 3. transkrypcja, 4. translacja
1
Ćwiczenie 2
R1BDD43gBDtl8
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych zdań i zaznacz odpowiedź Prawda lub Fałsz.. Na jednym chromosomie znajduje się jeden gen. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Geny sprzężone zawsze dziedziczą się wspólnie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Do gamet rozchodzi się jedna połówka chromosomu z pary chromosomów homologicznych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
1
Ćwiczenie 3
Re20UV2fWmsVj
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania.

Sprzężenie genów oznacza się zazwyczaj z wykorzystaniem… Możliwe odpowiedzi: 1. kreski ułamkowej, 2. dwukropka, 3. średnika, 4. dywizu
RNe8yGpFS3eyD2
Ćwiczenie 4
Uzupełnij poniższy tekst, wybierając odpowiednie sformułowania. Allele genów sprzężonych znajdują się na tych samychróżnych chromosomach i wspólnieosobno rozchodzą się do gamet. W ten sposób powstają dwacztery typy gamet pod względem rozpatrywanych genów. Allele genów niesprzężonych znajdują się na chromosomach homologicznychniehomologicznych i wspólnieosobno rozchodzą się do gamet. W ten sposób powstają dwacztery typy gamet pod względem rozpatrywanych genów.
2
Ćwiczenie 5
R1PCaQR9Cn3bd
Przyporządkuj definicje do odpowiadających im haseł. 1. translokacja, 2. geny niesprzężone, 3. delecja, 4. crossing-over, 5. rekombinant, 6. geny sprzężone, 7. translacja – geny znajdujące się na tym samym chromosomie

1. translokacja, 2. geny niesprzężone, 3. delecja
, 4. crossing-over, 5. rekombinant, 6. geny sprzężone, 7. translacja – geny znajdujące się na chromosomach niehomologicznych

1. translokacja, 2. geny niesprzężone, 3. delecja
, 4. crossing-over, 5. rekombinant, 6. geny sprzężone, 7. translacja – zjawisko wymiany fragmentów chromatyd chromosomów homologicznych

1. translokacja, 2. geny niesprzężone, 3. delecja
, 4. crossing-over, 5. rekombinant, 6. geny sprzężone, 7. translacja – mutacja prowadząca do przeniesienia fragmentu chromosomu na inny chromosom lub w inne miejsce tego samego chromosomu

1. translokacja, 2. geny niesprzężone, 3. delecja
, 4. crossing-over, 5. rekombinant, 6. geny sprzężone, 7. translacja – osobnik mieszańcowy powstały z gamet wytworzonych w procesie crossing-over
21
Ćwiczenie 6
RFk4TaG2kJ26s
Wyjaśnij dlaczego w przypadku sprzężenia cech i przy braku rekombinacji w pokoleniu potomnym podwójnych heterozygot obserwowane są dwie klasy osobników w stosunku 3:1. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7
RBAFrIi84IxgH
Wykonaj krzyżówki dwóch podwójnie heterozygotycznych organizmów AaBb, zakładając, że cechy są i nie są ze sobą sprzężone. Podaj stosunek fenotypowy potomstwa w obu przypadkach oraz wyjaśnij różnicę w liczbie klas osobników potomnych przy założeniu braku rekombinacji genetycznej. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Skrzyżowano dwie podwójnie heterozygotyczne muszki owocowe (genotyp DdBb) o normalnych odnóżach i brązowym ciele. W tabeli przedstawiono uzyskany rozkład fenotypów wśród muszek z pokolenia FIndeks dolny 1.

D – normalne odnóża

d – krótkie odnóża

B – brązowe ciało

b – czarne ciało

Fenotyp potomstwa

Liczba osobników

Normalne odnóża, brązowe ciało

295

Krótkie odnóża, brązowe ciało

9

Normalne odnóża, czarne ciało

12

Krótkie odnóża, czarne ciało

98

Określ, czy analizowane cechy są ze sobą sprzężone. Odpowiedź uzasadnij.

RxoV0cBDqZrYk
(Uzupełnij).