Teksty do ćwiczeń

Fiodor Dostojewski Zbrodnia i kara

Przeleżał w szpitalu cały koniec postu i Wielki Tydzień. Będąc już na wyzdrowieniu, poprzypominał sobie swoje sny z czasów gorączki i maligny. Zdawało mu się w chorobie, w majaczeniu, że cały świat skazany jest na pastwę jakiejś strasznej, niesłychanej i niewidzianej morowej zarazy, ciągnącej z głębi Azji na Europę. Zginąć mają wszyscy oprócz kilku nader nielicznych wybrańców. Pojawiły się jakieś nowe złośliwe drobnoustroje, które się zagnieżdżały w ciałach ludzi. Lecz były to duchy obdarzone rozumem i wolą. Ludzie, którzy je przyjęli w siebie, natychmiast dostawali obłędu i opętania. Ale nigdy, nigdy ludzie nie poczytywali siebie za tak mądrych i niezachwianych w prawdzie, za jakich uważali siebie ci zarażeni. Nigdy nie mieli swych wyroków, swych wniosków naukowych, swych przekonań moralnych i wierzeń za tak niezbite. Całe osiedla, całe miasta i ludy ulegały zarazie i wariowały. Wszyscy byli w rozterce i nie pojmowali się nawzajem, każdy sądził, że w nim jednym tkwi prawda, i dręczył się, patrząc na innych, bił się w piersi, płakał i załamywał ręce. Nie wiedzieli, kogo i jak sądzić, nie umieli uzgodnić, co należy uważać za zło, a co za dobro. Nie wiedzieli, kogo oskarżyć, kogo usprawiedliwić. Ludzie zabijali jeden drugiego w jakiejś niedorzecznej złości. Ruszali jedni na drugich całymi zastępami, ale te zastępy już w czasie wyprawy zaczynały nagle szarpać się same, szeregi szły w rozsypkę, rzucali się na siebie wzajem, kłuli bagnetami, wyrzynali, gryźli i pożerali jedni drugich. Po miastach całymi dniami bito w dzwony: zwoływano wszystkich, ale kto wzywa i po co – tego nikt nie wiedział, i wszyscy byli w trwodze. Porzucono najzwyklejsze rzemiosła, gdyż każdy proponował nowe pomysły, własne poprawki – i nie umiano się pogodzić. Ustała uprawa roli. Tu i ówdzie ludzie zbijali się w kupy, postanawiali coś razem, przysięgali, że się nie rozstaną – ale natychmiast rozpoczynali coś zupełnie innego niż sami przed chwilą zamierzali, odzywały się wzajemne oskarżenia, wywiązywały bójki i rzezie. Wybuchały pożary, rozsrożył się głód. Ginęli wszyscy i wszystko. Choroba potęgowała się i zagarniała coraz to nowe obszary. Na całym świecie mogło ocaleć zaledwie kilku ludzi; ci byli czyści, wybrani, przeznaczeni do tego, by zapoczątkować nowy rodzaj ludzki i nowe życie, oczyścić i odświeżyć ziemię, ale nikt i nigdzie ludzi tych nie widział, nikt nie słyszał ich słów i głosów.

cyt Źródło: Fiodor Dostojewski, Zbrodnia i kara.
1
Pokaż ćwiczenia:
21
Ćwiczenie 1

Na podstawie powyższego fragmentu scharakteryzuj świat i ludzi ze snu Rodiona.

Rhln9c8voNi9h
(Uzupełnij).
RyQwimIlbhoiD1
Ćwiczenie 2
Uporządkuj przywołane utwory w zgodzie z chronologią ich powstawania. Elementy do uszeregowania: 1. Jan Kochanowski, fraszka Do snu, Tren VII, 2. mity tebańskie, 3. Adam Mickiewicz, scena VI Dziadów cz. III Sen Senatora, 4. Bruno Schulz, Sklepy cynamonowe
RVvCHZMuvcFsB1
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj tytuły podanych utworów do funkcji, jaką pełnią w nich sceny snu. Sen proroczy, zapowiada zdarzenia i losy bohaterów Możliwe odpowiedzi: 1. Adam Mickiewicz, scena VI Dziadów cz. III Sen Senatora, 2. Jan Kochanowski, fraszka Do snu, Tren VII, 3. Bruno Schulz, Sklepy cynamonowe, 4. mity tebańskie Sen służy charakteryzowaniu bohatera, demaskuje jego potrzeby, obawy, stosunek do ludzi wynikający z jego funkcji Możliwe odpowiedzi: 1. Adam Mickiewicz, scena VI Dziadów cz. III Sen Senatora, 2. Jan Kochanowski, fraszka Do snu, Tren VII, 3. Bruno Schulz, Sklepy cynamonowe, 4. mity tebańskie Sen jest metaforą śmierci Możliwe odpowiedzi: 1. Adam Mickiewicz, scena VI Dziadów cz. III Sen Senatora, 2. Jan Kochanowski, fraszka Do snu, Tren VII, 3. Bruno Schulz, Sklepy cynamonowe, 4. mity tebańskie Sen służy kreacji świata subiektywnego ukazanego z perspektywy narratora Możliwe odpowiedzi: 1. Adam Mickiewicz, scena VI Dziadów cz. III Sen Senatora, 2. Jan Kochanowski, fraszka Do snu, Tren VII, 3. Bruno Schulz, Sklepy cynamonowe, 4. mity tebańskie
11
Ćwiczenie 4

Wynotuj z podanego fragmentu powieści zastosowane w nim środki artystycznego wyrazu, nazwij je i określ ich funkcję.

Ryz9rb447ValW
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1YXxWnTID17I
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 5
RI0XtyIPtrWZN2
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RitsARMXmrEeN
Uzupełnij.
21
Ćwiczenie 6

Opisz, jakie są okoliczności wizji sennych Raskolnikowa. W jakiej sytuacji ich doświadcza?

RsVUgkkiAMOIC
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, co oznacza imię głównego bohatera i jakie ma znaczenie w kontekście wymowy powieści.

R1FSMpw7X1Vnq
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Podaj, jakie znaczenie mają senne wizje bohatera dla rozwoju akcji powieści.

R1PvQmNR7T6Pm
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Określ rolę przedstawionej w Epilogu sceny w kreacji bohatera w kontekście całego utworu. Sformułuj ogólny wniosek. Nie cytuj.

REKl2RU4InPSV
(Uzupełnij).
Praca domowa
  1. Na podstawie przeanalizowanych fragmentów Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego oraz odwołań do całości tego utworu rozważ, czy sen służy oderwaniu od rzeczywistości, czy jest tylko jej specyficzną formą.

  2. Wzorując się na e‑materiale dotyczącym snu Rodiona Raskolnikowa, przeanalizuj sny Arkadego Swidrygajłowa (innego bohatera powieści Fiodora Dostojewskiego).

  3. Zredaguj argument uzasadniający, że twoja praca związana z analizą snu Rodiona Raskolnikowa przyniosła odpowiedź na jedno z pytań, postawionych na początku lekcji.