Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RDehROaTBtojp1
Ćwiczenie 1
Zaznacz poprawne odpowiedzi. Wspólne cechy wszystkich wirusów to: Możliwe odpowiedzi: 1. Są zaliczane do świata organizmów żywych., 2. Nie mają budowy komórkowej., 3. Nie wykazują najmniejszych nawet czynności metabolicznych., 4. Rozmnażają się zarówno w środowisku zewnętrznym, jak i we wnętrzu zainfekowanych komórek.
R19NkFwwEMPPd1
Ćwiczenie 2
Zaznacz poprawną odpowiedź. Bakteriofag T4 namnaża się w komórkach bakterii... Możliwe odpowiedzi: 1. Escherichia coli., 2. Staphylococcus aureus., 3. Neisseria meningitidis., 4. Clostridium botulinum.
RJ2tYUCrZJVil1
Ćwiczenie 3
Uporządkuj fazy cyklu litycznego zgodnie z kolejnością ich występowania. Elementy do uszeregowania: 1. faza eklipsy, 2. faza składania, 3. faza adsorpcji, 4. faza wnikania, 5. faza replikacji, 6. faza elucji
RruWFCdSZPLnp2
Ćwiczenie 4
elucja Możliwe odpowiedzi: 1. materiał genetyczny wirusa wbudowany w genom bakterii, 2. bakteria zawierająca w chromosomie bakteryjnym profaga, 3. kompletna cząsteczka wirusa składająca się z kwasu nukleinowego zamkniętego w białkowym kapsydzie, 4. wirus infekujący bakterie, 5. rozpad zainfekowanej komórki połączony z uwolnieniem wirionów bakteriofag Możliwe odpowiedzi: 1. materiał genetyczny wirusa wbudowany w genom bakterii, 2. bakteria zawierająca w chromosomie bakteryjnym profaga, 3. kompletna cząsteczka wirusa składająca się z kwasu nukleinowego zamkniętego w białkowym kapsydzie, 4. wirus infekujący bakterie, 5. rozpad zainfekowanej komórki połączony z uwolnieniem wirionów profag Możliwe odpowiedzi: 1. materiał genetyczny wirusa wbudowany w genom bakterii, 2. bakteria zawierająca w chromosomie bakteryjnym profaga, 3. kompletna cząsteczka wirusa składająca się z kwasu nukleinowego zamkniętego w białkowym kapsydzie, 4. wirus infekujący bakterie, 5. rozpad zainfekowanej komórki połączony z uwolnieniem wirionów bakteria lizogenna Możliwe odpowiedzi: 1. materiał genetyczny wirusa wbudowany w genom bakterii, 2. bakteria zawierająca w chromosomie bakteryjnym profaga, 3. kompletna cząsteczka wirusa składająca się z kwasu nukleinowego zamkniętego w białkowym kapsydzie, 4. wirus infekujący bakterie, 5. rozpad zainfekowanej komórki połączony z uwolnieniem wirionów wirion Możliwe odpowiedzi: 1. materiał genetyczny wirusa wbudowany w genom bakterii, 2. bakteria zawierająca w chromosomie bakteryjnym profaga, 3. kompletna cząsteczka wirusa składająca się z kwasu nukleinowego zamkniętego w białkowym kapsydzie, 4. wirus infekujący bakterie, 5. rozpad zainfekowanej komórki połączony z uwolnieniem wirionów
2
Ćwiczenie 5

Przyjrzyj się poniższemu schematowi i uzupełnij tekst.

RRSB6x5WY6tEu
Ilustracja przedstawia schemat odpączkowania wirusa otoczkowego. Kapsyd RNA łączy się bezpośrednio z błoną cytoplazmatyczną, co jest równoznaczne z uwolnieniem z komórki. Wytworzony prokapsyd wiąże się z błonami zawierającymi wirusowe glikoproteiny, co prowadzi do odpączkowania wirusa.
Pokaz slajdów przedstawiający schemat odpączkowywania wirusa otoczkowego.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., Przygotowane na podstawie Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1VLDpIxWhV7b
Uzupełnij tekst. Wirusy zwierzęce, których materiałem genetycznym jest DNA rozpoznają receptory na powierzchni komórek, a 1. glikoproteinami, 2. fosfolipidowa, 3. fosfolipidami, 4. fosfolipidy, 5. kapsyd, 6. mRNA, 7. glikoproteinowa, 8. wiriony, 9. tRNA, 10. glikoproteiny osłonka pozwala im bezpiecznie wnikać do ich wnętrza. Osłonka łączy się z błoną komórkową, 1. glikoproteinami, 2. fosfolipidowa, 3. fosfolipidami, 4. fosfolipidy, 5. kapsyd, 6. mRNA, 7. glikoproteinowa, 8. wiriony, 9. tRNA, 10. glikoproteiny wnika do wnętrza komórki. Zostaje enzymatycznie rozłożony, a materiał genetyczna ulega uwolnieniu. Zmienia on metabolizm komórki. Informacja z DNA jest przepisywana (transkrybowana) na 1. glikoproteinami, 2. fosfolipidowa, 3. fosfolipidami, 4. fosfolipidy, 5. kapsyd, 6. mRNA, 7. glikoproteinowa, 8. wiriony, 9. tRNA, 10. glikoproteiny i w oparciu o ten kwas zaczyna ona syntetyzować 1. glikoproteinami, 2. fosfolipidowa, 3. fosfolipidami, 4. fosfolipidy, 5. kapsyd, 6. mRNA, 7. glikoproteinowa, 8. wiriony, 9. tRNA, 10. glikoproteiny osłonki wirusa, jej białka budulcowe i materiał genetyczny patogenu. Powstają nowe 1. glikoproteinami, 2. fosfolipidowa, 3. fosfolipidami, 4. fosfolipidy, 5. kapsyd, 6. mRNA, 7. glikoproteinowa, 8. wiriony, 9. tRNA, 10. glikoproteiny, które po odpączkowaniu z komórki żywiciela zostają otoczone 1. glikoproteinami, 2. fosfolipidowa, 3. fosfolipidami, 4. fosfolipidy, 5. kapsyd, 6. mRNA, 7. glikoproteinowa, 8. wiriony, 9. tRNA, 10. glikoproteiny i są zdolne do infekcji kolejnych komórek.
R186TyeX6ANzf2
Ćwiczenie 6
Łączenie par. Zdecyduj, czy podane stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.. Leczenie infekcji wirusowej polega na podaniu antybiotyku.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Leki przeciwwirusowe uniemożliwiają wirusowi zamknięcie cyklu namnażania w komórce.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wnikanie wirusa do komórki jest uzależnione od jej rodzaju.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wirus zbudowany jest z kwasu nukleinowego (DNA lub RNA) zamkniętego w lipidowej osłonce – kapsydzie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
311
Ćwiczenie 7
R1051ht7jmT5O
Animacja ukazująca wnikanie wirusa SARS‑CoV‑2 do wnętrza komórki.
Rdy728aUggxYT
Schemat przedstawia budowę wirionu SARS-CoV-2 i glikoproteiny S. Ukazany jest wirus który ma strukturę kulistą z licznymi klocowatymi wypustkami. Opis elementów wirusa: 1. Na kolcach znajduje się białko S (Spike). 2. Białko N (nukleokapsydu) znajduje się wewnątrz wirusa. 3. W otoczce wirusa znajduje się białko M (membranowe). 4. Również w otoczce znajduje się białko E (płaszcza). 5. Wewnątrz wirusa w formie spirali znajduje się jednoniciowy RNA. Na kolcu umiejscowione są: 6. receptor komórkowy ACE2 oraz 7. domena wiążąca receptor.
Budowa wirionu SARS‑CoV‑2 i glikoproteiny S.
Źródło: Rohan Bir Singh, MD – taken from the work: Marco Cascella; Michael Rajnik; Arturo Cuomo; Scott C. Dulebohn; Raffaela Di Napoli – Features, Evaluation and Treatment Coronavirus (COVID-19), Wikimedia Commons, licencja: CC BY 4.0.
R1eU9AZsKBVlJ
Na podstawie ilustracji opisz mechanizm wnikania wirusa SARS-CoV-2 do pneumocytów. (Uzupełnij).
Rciy8JGdqIkq1
Na podstawie opisu animacji i ilustracji wyjaśnij, jaką funkcję pełni białko S wirusa SARS-CoV-2. (Uzupełnij).
Tekst do zadania 8.

W dwóch dużych kohortach pacjentów z niewydolnością serca stężenia ACE2 w osoczu były wyższe u mężczyzn niż u kobiet, co prawdopodobnie odzwierciedlało wyższą ekspresję tkankową tego receptora w zakażeniach koronawirusem SARS. Może to wyjaśniać, dlaczego mężczyźni mogą być bardziej podatni na zakażenie SARS‑CoV‑2 lub jego następstwa. Pacjenci otrzymujący leki z grupy inhibitorów konwertazy angiotensyny (inhibitory ACE) lub antagonistów receptora angiotensyny II (ARB) nie mieli wyższych stężeń ACE2 w osoczu, a wpływ MRA (antagonistów receptora mineralokortykoidowego dla aldosteronu) – był niewielki i niespójny.

Indeks górny Źródło: Sama I. E., Ravera A., Santema B. T. i wsp., Circulating plasma concentrations of angiotensin‑converting enzyme 2 in men and women with heart failure and effects of renin–angiotensin–aldosterone inhibitors, European Heart Journal, Tom 41, Wydanie 19, 14 maja 2020, str. 1810–1817. Indeks górny koniec

31
Ćwiczenie 8
R1Cy84pSsOkv2
Na podstawie wyników badań opisanych w powyższym tekście i własnej wiedzy, wyjaśnij, czy zaprzestanie podawania pacjentom leków na niewydolność serca (inhibitorów konwertazy angiotensyny – ACE czy antagonistów receptora angiotensyny II - ARB) byłoby uzasadnione? (Uzupełnij).