Strzałki na rysunku przedstawiają kierunek wzrostu właściwości pierwiastków i grupy układu okresowego. Na podstawie rysunku zaznacz odpowiednie komórki tabeli dotyczącej zmian niektórych właściwości pierwiastków.
Strzałki na rysunku przedstawiają kierunek wzrostu właściwości pierwiastków i grupy układu okresowego. Na podstawie opisu rysunku zaznacz odpowiednie komórki tabeli dotyczącej zmian niektórych właściwości pierwiastków.
RGyiL0QkhctAN
RH8FEaEmXBCwj
Łączenie par. . promień atomu. Możliwe odpowiedzi: , . energia jonizacji. Możliwe odpowiedzi: , . ładunek jądra. Możliwe odpowiedzi: , . liczba atomowa. Możliwe odpowiedzi: , . liczba masowa. Możliwe odpowiedzi: , . elektroujemność. Możliwe odpowiedzi: , . liczba powłok. Możliwe odpowiedzi: , . liczba elektronów w atomie. Możliwe odpowiedzi: , . charakter metaliczny. Możliwe odpowiedzi: , . charakter niemetaliczny. Możliwe odpowiedzi: ,
Łączenie par. . promień atomu. Możliwe odpowiedzi: , . energia jonizacji. Możliwe odpowiedzi: , . ładunek jądra. Możliwe odpowiedzi: , . liczba atomowa. Możliwe odpowiedzi: , . liczba masowa. Możliwe odpowiedzi: , . elektroujemność. Możliwe odpowiedzi: , . liczba powłok. Możliwe odpowiedzi: , . liczba elektronów w atomie. Możliwe odpowiedzi: , . charakter metaliczny. Możliwe odpowiedzi: , . charakter niemetaliczny. Możliwe odpowiedzi: ,
Właściwość
1
2
promień atomu
□
□
energia jonizacji
□
□
ładunek jądra
□
□
liczba atomowa
□
□
liczba masowa
□
□
elektroujemność
□
□
liczba powłok
□
□
liczba elektronów w atomie
□
□
charakter metaliczny
□
□
charakter niemetaliczny
□
□
11
Ćwiczenie 2
Połącz w pary pierwiastki z odpowiadającymi im wartościami promieni atomowych.
R1B22fzjFdNgq
RlgEkAXTyV8kc
Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
122 pm, 163 pm, 88 pm, 143 pm
Zlokalizuj wymienione pierwiastki w układzie okresowym i przypomnij sobie, jak zmienia się promień atomowy pierwiastków w tym układzie.
21
Ćwiczenie 3
Połącz w pary pierwiastki z odpowiadającymi im wartościami elektroujemności wg skali Paulinga.
RDY5C2yOhHGsz
Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
2,0, 3,0, 2,1, 1,9
Elektroujemność to zdolność do przyciągania elektronów. Im silniej pierwiastek przyciąga elektrony, tym większą wartość elektroujemności posiada.
Silniejsze przyciąganie elektronu występuje wtedy, gdy promień jest mniejszy. Oznacza to, że elektroujemność pierwiastka jest wyższa, jeśli promień jest mniejszy. Aby ocenić promień atomu, możesz skorzystać z układu okresowego z poprzedniego ćwiczenia.
2
Ćwiczenie 4
Uszereguj metale: , , według:
R1LCWmGlY4H7f
RQRCV1VsZTjG4
RpFsXcq65ZnPV
Są to pierwiastki grupy układu okresowego, metale ułożone w kolejności: , , .
21
Ćwiczenie 5
Wyjaśnij, z czego wynika podobieństwo właściwości chemicznych sodu i potasu.
R1Jwz0zwkN5CT
Ustal położenie atomów sodu i potasu w układzie okresowym.
Sód i potas znajdują się w pierwszej grupie układu okresowego, co oznacza, że oba posiadają po jednym elektronie walencyjnym.
Podobieństwo właściwości chemicznych sodu i potasu wynika z tej samej liczby elektronów walencyjnych obu atomów.
2
Ćwiczenie 6
Uzupełnij poniższe zdania dotyczące charakteru metalicznego. Wstaw odpowiednie słowa, wybierając z poniższych.
RiClhIP4Syz25
Charakter metaliczny pierwiastków polega na łatwym oddawaniu elektronu lub elektronów walencyjnych.
RwTLssETEVvGL3
Ćwiczenie 7
311
Ćwiczenie 8
Zaprojektuj doświadczenie chemiczne, którego przebieg pozwoli wykazać, jak zmienia się aktywność metali w grupie. Do przeprowadzenia doświadczenia użyj takich samych mas metalu.
R1DVxCnFrA7XL
RyM4XOQNQDu8M
Aktywność metali rośnie, im chętniej metal oddaje elektron (elektrony) walencyjny i staje się kationem.