Sprawdź się
Strzałki na rysunku przedstawiają kierunek wzrostu właściwości pierwiastków i grupy układu okresowego. Na podstawie rysunku zaznacz odpowiednie komórki tabeli dotyczącej zmian niektórych właściwości pierwiastków.
Strzałki na rysunku przedstawiają kierunek wzrostu właściwości pierwiastków i grupy układu okresowego. Na podstawie opisu rysunku zaznacz odpowiednie komórki tabeli dotyczącej zmian niektórych właściwości pierwiastków.

| Właściwość | 1 | 2 |
| promień atomu | □ | □ |
| energia jonizacji | □ | □ |
| ładunek jądra | □ | □ |
| liczba atomowa | □ | □ |
| liczba masowa | □ | □ |
| elektroujemność | □ | □ |
| liczba powłok | □ | □ |
| liczba elektronów w atomie | □ | □ |
| charakter metaliczny | □ | □ |
| charakter niemetaliczny | □ | □ |
Połącz w pary pierwiastki z odpowiadającymi im wartościami promieni atomowych.

122 pm, 163 pm, 88 pm, 143 pm
Połącz w pary pierwiastki z odpowiadającymi im wartościami elektroujemności wg skali Paulinga.
2,0, 3,0, 2,1, 1,9
Uszereguj metale: , , według:
- rosnącej aktywności chemicznej (na górze najmniej aktywny):
- malejącego promienia atomowego (na górze o największym promieniu):
- rosnącej energii jonizacji (na górze o najmniejszej energii):
Wyjaśnij, z czego wynika podobieństwo właściwości chemicznych sodu i potasu.
Uzupełnij poniższe zdania dotyczące charakteru metalicznego. Wstaw odpowiednie słowa, wybierając z poniższych.
bliżej, promienia atomowego, niskie, energii jonizacji, wysokie, dalej
Charakter metaliczny pierwiastków wzrasta wraz ze wzrostem ....................................... Wynika to z faktu, iż im ...................................... od jadra atomowego znajduje się elektron, tym łatwiej jest go oderwać. W związku z powyższym, pierwiastki o silnym charakterze metalicznym posiadają ...................................... wartości energii jonizacji.
Pierwsza energia jonizacji atomu węgla jest 1. maleje, 2. większa, 3. mniejszą, 4. mniejszy, 5. większa, 6. większy, 7. zwiększa się, 8. mniejszy, 9. mniejsza, 10. większa, 11. mniejsza, 12. mniejsza, 13. mniejszy, 14. mniejszy, 15. większy, 16. wzrasta, 17. większy, 18. zmniejsza się, 19. większy, 20. większą od pierwszej energii jonizacji atomu krzemu, ponieważ im mniejszy promień atomowy, tym energia jonizacji jest 1. maleje, 2. większa, 3. mniejszą, 4. mniejszy, 5. większa, 6. większy, 7. zwiększa się, 8. mniejszy, 9. mniejsza, 10. większa, 11. mniejsza, 12. mniejsza, 13. mniejszy, 14. mniejszy, 15. większy, 16. wzrasta, 17. większy, 18. zmniejsza się, 19. większy, 20. większą. Atom selenu posiada 1. maleje, 2. większa, 3. mniejszą, 4. mniejszy, 5. większa, 6. większy, 7. zwiększa się, 8. mniejszy, 9. mniejsza, 10. większa, 11. mniejsza, 12. mniejsza, 13. mniejszy, 14. mniejszy, 15. większy, 16. wzrasta, 17. większy, 18. zmniejsza się, 19. większy, 20. większą wartość energii jonizacji od atomu siarki, ponieważ im większy promień atomowy, tym wartość energii jonizacji jest 1. maleje, 2. większa, 3. mniejszą, 4. mniejszy, 5. większa, 6. większy, 7. zwiększa się, 8. mniejszy, 9. mniejsza, 10. większa, 11. mniejsza, 12. mniejsza, 13. mniejszy, 14. mniejszy, 15. większy, 16. wzrasta, 17. większy, 18. zmniejsza się, 19. większy, 20. większą.
Uzupełnij poniższe zdania dotyczące promieni atomowych, jonowych oraz energii jonizacji wybranych pierwiastków. Użyj słów przedstawionych poniżej.
większa, zmniejsza się, wzrasta, większy, mniejsza, mniejszy, większa, większy, zwiększa się, mniejszy, większą, maleje, większa, większy, mniejszy, mniejszy, mniejsza, większy
Promień atomu bromu jest ............................ od promienia atomu fluoru. Anion chlorkowy jest ............................ od anionu bromkowego. Atom magnezu posiada ............................ promień od atomu wapnia. Kation strontu jest ............................ od kationu wapnia. Wraz ze wzrostem liczby atomowej pierwiastków chemicznych, należących do tej samej grupy, promień atomowy ............................, ponieważ liczba powłok elektronowych, wypełnionych elektronami, .............................
Pierwsza energia jonizacji atomu węgla jest ............................ od pierwszej energii jonizacji atomu krzemu, ponieważ im mniejszy promień atomowy, tym energia jonizacji jest .............................
Zaprojektuj doświadczenie chemiczne, którego przebieg pozwoli wykazać, jak zmienia się aktywność metali w grupie. Do przeprowadzenia doświadczenia użyj takich samych mas metalu.
Wskaż zdanie prawdziwe.
- Aktywność metali rośnie, im chętniej metal oddaje elektron (elektrony) walencyjny i staje się kationem.
- Aktywność metali rośnie, im chętniej metal oddaje elektron (elektrony) walencyjny i staje się anionem.
- Aktywność metali maleje, im chętniej metal oddaje elektron (elektrony) walencyjny i staje się kationem.
