1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Strzałki na rysunku przedstawiają kierunek wzrostu właściwości pierwiastków 2.17. grupy układu okresowego. Na podstawie rysunku zaznacz odpowiednie komórki tabeli dotyczącej zmian niektórych właściwości pierwiastków.

Strzałki na rysunku przedstawiają kierunek wzrostu właściwości pierwiastków 2.17. grupy układu okresowego. Na podstawie opisu rysunku zaznacz odpowiednie komórki tabeli dotyczącej zmian niektórych właściwości pierwiastków.

RGyiL0QkhctAN
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RH8FEaEmXBCwj
Łączenie par. . promień atomu. Możliwe odpowiedzi: 1, 2. energia jonizacji. Możliwe odpowiedzi: 1, 2. ładunek jądra. Możliwe odpowiedzi: 1, 2. liczba atomowa. Możliwe odpowiedzi: 1, 2. liczba masowa. Możliwe odpowiedzi: 1, 2. elektroujemność. Możliwe odpowiedzi: 1, 2. liczba powłok. Możliwe odpowiedzi: 1, 2. liczba elektronów w atomie. Możliwe odpowiedzi: 1, 2. charakter metaliczny. Możliwe odpowiedzi: 1, 2. charakter niemetaliczny. Możliwe odpowiedzi: 1, 2
11
Ćwiczenie 2

Połącz w pary pierwiastki z odpowiadającymi im wartościami promieni atomowych.

R1B22fzjFdNgq
Źródło: GroMar Sp. z o.o., na podstawie Atkins P., Jones L., Chemia ogólna. Cząsteczki, materia, reakcje, Warszawa 2016., licencja: CC BY-SA 3.0.
RlgEkAXTyV8kc
Ga Możliwe odpowiedzi: 1. 143 pm, 2. 88 pm, 3. 163 pm, 4. 122 pm Al Możliwe odpowiedzi: 1. 143 pm, 2. 88 pm, 3. 163 pm, 4. 122 pm B Możliwe odpowiedzi: 1. 143 pm, 2. 88 pm, 3. 163 pm, 4. 122 pm In Możliwe odpowiedzi: 1. 143 pm, 2. 88 pm, 3. 163 pm, 4. 122 pm
21
Ćwiczenie 3

Połącz w pary pierwiastki z odpowiadającymi im wartościami elektroujemności wg skali Paulinga.

RDY5C2yOhHGsz
N Możliwe odpowiedzi: 1. 1,9, 2. 2,0, 3. 3,0, 4. 2,1 P Możliwe odpowiedzi: 1. 1,9, 2. 2,0, 3. 3,0, 4. 2,1 As Możliwe odpowiedzi: 1. 1,9, 2. 2,0, 3. 3,0, 4. 2,1 Sb Możliwe odpowiedzi: 1. 1,9, 2. 2,0, 3. 3,0, 4. 2,1
2
Ćwiczenie 4

Uszereguj metale: K, Na, Li według:

R1LCWmGlY4H7f
- rosnącej aktywności chemicznej (na górze najmniej aktywny): Elementy do uszeregowania: 1. K, 2. Li, 3. Na
RQRCV1VsZTjG4
- malejącego promienia atomowego (na górze o największym promieniu): Elementy do uszeregowania: 1. Na, 2. K, 3. Li
RpFsXcq65ZnPV
- rosnącej energii jonizacji (na górze o najmniejszej energii): Elementy do uszeregowania: 1. Na, 2. Li, 3. K
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, z czego wynika podobieństwo właściwości chemicznych sodu i potasu.

R1Jwz0zwkN5CT
Odpowiedź: (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 6

Uzupełnij poniższe zdania dotyczące charakteru metalicznego. Wstaw odpowiednie słowa, wybierając z poniższych.

RiClhIP4Syz25
Charakter metaliczny pierwiastków wzrasta wraz ze wzrostem 1. dalej od, 2. promienia atomowego, 3. niskie. Wynika to z faktu, iż im 1. dalej od, 2. promienia atomowego, 3. niskie jadra atomowego znajduje się elektron, tym łatwiej jest go oderwać. W związku z powyższym, pierwiastki o silnym charakterze metalicznym posiadają 1. dalej od, 2. promienia atomowego, 3. niskie wartości energii jonizacji.
RwTLssETEVvGL3
Ćwiczenie 7
Uzupełnij poniższe zdania dotyczące promieni atomowych, jonowych oraz energii jonizacji wybranych pierwiastków. Użyj słów przedstawionych poniżej. Promień atomu bromu jest 1. maleje, 2. większa, 3. mniejszą, 4. mniejszy, 5. większa, 6. większy, 7. zwiększa się, 8. mniejszy, 9. mniejsza, 10. większa, 11. mniejsza, 12. mniejsza, 13. mniejszy, 14. mniejszy, 15. większy, 16. wzrasta, 17. większy, 18. zmniejsza się, 19. większy, 20. większą od promienia atomu fluoru. Anion chlorkowy jest 1. maleje, 2. większa, 3. mniejszą, 4. mniejszy, 5. większa, 6. większy, 7. zwiększa się, 8. mniejszy, 9. mniejsza, 10. większa, 11. mniejsza, 12. mniejsza, 13. mniejszy, 14. mniejszy, 15. większy, 16. wzrasta, 17. większy, 18. zmniejsza się, 19. większy, 20. większą od anionu bromkowego. Atom magnezu posiada 1. maleje, 2. większa, 3. mniejszą, 4. mniejszy, 5. większa, 6. większy, 7. zwiększa się, 8. mniejszy, 9. mniejsza, 10. większa, 11. mniejsza, 12. mniejsza, 13. mniejszy, 14. mniejszy, 15. większy, 16. wzrasta, 17. większy, 18. zmniejsza się, 19. większy, 20. większą promień od atomu wapnia. Kation strontu jest 1. maleje, 2. większa, 3. mniejszą, 4. mniejszy, 5. większa, 6. większy, 7. zwiększa się, 8. mniejszy, 9. mniejsza, 10. większa, 11. mniejsza, 12. mniejsza, 13. mniejszy, 14. mniejszy, 15. większy, 16. wzrasta, 17. większy, 18. zmniejsza się, 19. większy, 20. większą od kationu wapnia. Wraz ze wzrostem liczby atomowej pierwiastków chemicznych należących do tej samej grupy, promień atomowy 1. maleje, 2. większa, 3. mniejszą, 4. mniejszy, 5. większa, 6. większy, 7. zwiększa się, 8. mniejszy, 9. mniejsza, 10. większa, 11. mniejsza, 12. mniejsza, 13. mniejszy, 14. mniejszy, 15. większy, 16. wzrasta, 17. większy, 18. zmniejsza się, 19. większy, 20. większą, ponieważ liczba powłok elektronowych wypełnionych elektronami 1. maleje, 2. większa, 3. mniejszą, 4. mniejszy, 5. większa, 6. większy, 7. zwiększa się, 8. mniejszy, 9. mniejsza, 10. większa, 11. mniejsza, 12. mniejsza, 13. mniejszy, 14. mniejszy, 15. większy, 16. wzrasta, 17. większy, 18. zmniejsza się, 19. większy, 20. większą.

Pierwsza energia jonizacji atomu węgla jest 1. maleje, 2. większa, 3. mniejszą, 4. mniejszy, 5. większa, 6. większy, 7. zwiększa się, 8. mniejszy, 9. mniejsza, 10. większa, 11. mniejsza, 12. mniejsza, 13. mniejszy, 14. mniejszy, 15. większy, 16. wzrasta, 17. większy, 18. zmniejsza się, 19. większy, 20. większą od pierwszej energii jonizacji atomu krzemu, ponieważ im mniejszy promień atomowy, tym energia jonizacji jest 1. maleje, 2. większa, 3. mniejszą, 4. mniejszy, 5. większa, 6. większy, 7. zwiększa się, 8. mniejszy, 9. mniejsza, 10. większa, 11. mniejsza, 12. mniejsza, 13. mniejszy, 14. mniejszy, 15. większy, 16. wzrasta, 17. większy, 18. zmniejsza się, 19. większy, 20. większą. Atom selenu posiada 1. maleje, 2. większa, 3. mniejszą, 4. mniejszy, 5. większa, 6. większy, 7. zwiększa się, 8. mniejszy, 9. mniejsza, 10. większa, 11. mniejsza, 12. mniejsza, 13. mniejszy, 14. mniejszy, 15. większy, 16. wzrasta, 17. większy, 18. zmniejsza się, 19. większy, 20. większą wartość energii jonizacji od atomu siarki, ponieważ im większy promień atomowy, tym wartość energii jonizacji jest 1. maleje, 2. większa, 3. mniejszą, 4. mniejszy, 5. większa, 6. większy, 7. zwiększa się, 8. mniejszy, 9. mniejsza, 10. większa, 11. mniejsza, 12. mniejsza, 13. mniejszy, 14. mniejszy, 15. większy, 16. wzrasta, 17. większy, 18. zmniejsza się, 19. większy, 20. większą.
311
Ćwiczenie 8

Zaprojektuj doświadczenie chemiczne, którego przebieg pozwoli wykazać, jak zmienia się aktywność metali w grupie. Do przeprowadzenia doświadczenia użyj takich samych mas metalu.

R1DVxCnFrA7XL
Uzupełnij schemat doświadczenia, wybierając nazwy odczynników z podanych poniżej: Propozycje lit, sód, magnez, chrom, woda, woda, wodorotlenek sodu, wodorotlenek sodu, fenoloftaleina, fenoloftaleina
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RyM4XOQNQDu8M
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8
RRL4UIWLP9X3w
Wskaż zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Aktywność metali rośnie, im chętniej metal oddaje elektron (elektrony) walencyjny i staje się kationem., 2. Aktywność metali rośnie, im chętniej metal oddaje elektron (elektrony) walencyjny i staje się anionem., 3. Aktywność metali maleje, im chętniej metal oddaje elektron (elektrony) walencyjny i staje się kationem.