Sprawdź się
Jaki czynnik utrudnia badanie w szkolnej pracowni podstawowych praw rządzących ruchem?
- Nawet w profesjonalnych laboratoriach przyrządy pomiarowe nie są wystarczająco dokładne.
- Ponieważ w praktyce ruch każdego ciała jest zakłócany przez siły tarcia i oporu, na które eksperymentator ma ograniczony wpływ, trudno zapewnić warunki, w których kontroluje on wszystkie siły działające na ciało.
- Obracająca się Ziemia nie jest inercjalnym układem odniesienia, w związku z czym na wszystkie poruszające się przedmioty działa siła Coriolisa.
- Przeprowadzanie doświadczeń z fizyki wymaga specjalnych pozwoleń.
Wstaw odpowiedni element, aby otrzymać poprawne stwierdzenie.
Ława optyczna, Wahadło Foucalt'a, Tor powietrzny, Kołyska Newtona
.................................... jest urządzeniem umożliwiającym wyeliminowanie wpływu tarcia przy badaniu zderzeń w pracowni fizycznej.
Krążek na stole do Air Hockey'a możemy traktować jak ciało, na które działają siły równoważące się, ponieważ: Możliwe odpowiedzi: 1. tarcie jest zaniedbywalnie małe a siła ciężkości jest równoważona przez nadmuch stołu., 2. masa krążka jest niewielka w porównaniu z masą stołu., 3. tarcie jest równoważone przez opór wydmuchiwanego powietrza a siła ciężkości nie ma znaczenia., 4. krążek znajduje się w stanie swobodnego spadku
Wybierz poprawne dokończenie zdania.
Krążek na stole do Air Hockey'a możemy traktować jak ciało, na które działają siły równoważące się, ponieważ:
- tarcie jest zaniedbywalnie małe, a siła ciężkości jest równoważona przez nadmuch stołu.
- masa krążka jest niewielka w porównaniu z masą stołu.
- tarcie jest równoważone przez opór wydmuchiwanego powietrza a siła ciężkości nie ma znaczenia.
- krążek znajduje się w stanie swobodnego spadku.
Uzupełnij tekst wstawiając odpowiednie elementy.
skalarną, jest większa, wektorową, jest równa
Pęd jest wielkością ........................... Z zasady zachowania pędu wynika, że przy zderzeniu dwóch ciał suma pędów ciał przed zderzeniem .......................... sumie ich pędów po zderzeniu.
Jedna kula bilardowa uderza w drugą, spoczywającą, z prędkością 2 . Obie kule mają jednakowe masy. Przyjmij, że zderzenie jest sprężyste i wybierz poprawną odpowiedź.
- Pierwsza kula odbije się i potoczy wstecz, druga kula pozostanie bez ruchu.
- Pierwsza kula zatrzyma się, druga potoczy się z prędkością 1 .
- Pierwsza kula zwolni do prędkości 1 , druga potoczy się naprzód.
- Pierwsza kula zatrzyma się, druga potoczy się z prędkością 2 .
Uczniowie mają wykonać w pracowni fizycznej doświadczenie, w którym zweryfikują zasadę zachowania pędu w zderzeniu niesprężystym ciał o stosunku mas 1 : 2 (zob. doświadczenie 3 w tekście). Do dyspozycji mają tor powietrzny z dwoma wózkami, które można obciążać odważnikami. Do wózków można również przyczepić rzepy tak, że po zetknięciu wózki łączą się mocno ze sobą. Tor wyposażony jest w dwa detektory z fotokomórką połączone z czasomierzami. Układ detektor‑czasomierz mierzy czas, w którym wózek przesuwa się obok detektora (patrz rysunek).
a) Czoło wózka znajduje się w miejscu umieszczenia detektora - czasomierz rozpoczyna pomiar czasu.
b) Wózek mija detektor - czasomierz odmierza czas.
c) Koniec wózka znajduje się w miejscu umieszczenia detektora - czasomierz zatrzymuje się i można odczytać czas, w którym wózek mijał detektor.
Ułóż w odpowiedniej kolejności kroki, które powinni wykonać uczniowie, by prawidłowo przeprowadzić eksperyment.
- Wprawić w ruch pierwszy wózek, dbając o to, by drugi pozostawał nieruchomy.
- Zaobserwować, czy zderzenie i złączenie wózków przebiegło tak, jak zaplanowano.
- Zmierzyć masy obu wózków za pomocą wagi.
- Ustawić wózki w odpowiednich miejscach na torze powietrznym: pierwszy blisko jednego z końców, drugi mniej więcej pośrodku. Ustawić w odpowiednich miejscach toru detektory i wyzerować czasomierze.
- Wykonać odpowiednie obliczenia, pamiętając, że połączone wózki miały dwa razy większą długość i należy wziąć to pod uwagę przy porównywaniu czasów.
- Obciążyć wózki odważnikami, by uzyskać założony stosunek mas, przymocować do wózków rzepy (zakładamy, że masa rzepów jest zaniedbywalna).
- Zatrzymać wózki na torze, by po ewentualnym odbiciu od końca toru ich dalszy ruch nie zaburzył wskazań czasomierzy.
- Włączyć nadmuch toru.
- Odczytać wskazania czasomierzy i wyłączyć nadmuch toru.
W pewnej pracowni fizycznej wózki na torze powietrznym mają masę 500 g i można je dodatkowo obciążać odważnikami. Uczniowie przeprowadzili eksperyment, w którym nieobciążony wózek uderza w spoczywający wózek obciążony dodatkową masą 300 g. Odpowiedni zderzak z plasteliny sprawił, że podczas zderzenia wózki skleiły się ze sobą. Uczniowie zmierzyli prędkość wózka przed zderzeniem oraz prędkość połączonych wózków po zderzeniu i otrzymali wyniki odpowiednio 78 oraz 35 . Przyjmując, że masy wózków były wyznaczone dokładnie, ale pomiary prędkości wykonano z dokładnością do 5 , oceń, czy wyniki uczniów są zgodne z zasadą zachowania pędu.
Wyniki uczniów są zgodne z zasadą zachowania pędu {#TAK}/{NIE}
Uczniowie w pracowni fizycznej postanowili wykonać doświadczenie ilustrujące zderzenie sprężyste ciał o stosunku mas 1 : 2, w którym lżejsze ciało uderza w spoczywające cięższe ciało. Za pomocą odpowiednich wzorów obliczyli spodziewane prędkości ciał po zderzeniu. Następnie na torze powietrznym ustawili dwa wózki. Oba z nich obciążyli odważnikami. Pierwszy - jednym, o masie 100 g, drugi - dwoma o masie 100 g każdy. Do wózków uczniowie przymocowali sprężyste zderzaki. Pierwszy wózek wprawili w ruch, podczas gdy drugi wózek spoczywał mniej więcej w połowie długości toru. Wózki zderzyły się sprężyście. Za pomocą układu detektorów i czasomierzy uczniom udało się dokonać pomiarów prędkości wózków po zderzeniu, jednak wyniki ich zaskoczyły. Spodziewali się, że pierwszy wózek odbije się z prędkością ok. prędkości początkowej, a drugi pojedzie naprzód z prędkością ok. prędkości początkowej pierwszego wózka. Tymczasem pierwszy wózek niemal się zatrzymał, podczas gdy drugi pojechał naprzód z prędkością zbliżoną do początkowej prędkości pierwszego. Czy potrafisz wskazać błąd, który popełnili uczniowie?