Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:
RHF9rLyMcT3DE1
Ćwiczenie 1
Jaki czynnik utrudnia badanie w szkolnej pracowni podstawowych praw rządzących ruchem? Możliwe odpowiedzi: 1. Nawet w profesjonalnych laboratoriach przyrządy pomiarowe nie są wystarczająco dokładne., 2. Ponieważ w praktyce ruch każdego ciała jest zakłócany przez siły tarcia i oporu, na które eksperymentator ma ograniczony wpływ, trudno zapewnić warunki, w których kontroluje on wszystkie siły działające na ciało., 3. Obracająca się Ziemia nie jest inercjalnym układem odniesienia, w związku z czym na wszystkie poruszające się przedmioty działa siła Coriolisa., 4. Przeprowadzanie doświadczeń z fizyki wymaga specjalnych pozwoleń.
RHuQVBBdt62Xm1
Ćwiczenie 2
Wstaw odpowiedni element, aby otrzymać poprawne stwierdzenie. Urządzenie umożliwiające wyeliminowanie wpływu tarcia w zderzeniach to 1. kołyska Newtona, 2. ława optyczna, 3. tor powietrzny, 4. wahadło Foucalt'a.
R1dArqEmtNlBx1
Ćwiczenie 3
Wybierz poprawne dokończenie zdania.

Krążek na stole do Air Hockey'a możemy traktować jak ciało, na które działają siły równoważące się, ponieważ: Możliwe odpowiedzi: 1. tarcie jest zaniedbywalnie małe a siła ciężkości jest równoważona przez nadmuch stołu., 2. masa krążka jest niewielka w porównaniu z masą stołu., 3. tarcie jest równoważone przez opór wydmuchiwanego powietrza a siła ciężkości nie ma znaczenia., 4. krążek znajduje się w stanie swobodnego spadku
R1YvuLAj9zObm1
Ćwiczenie 4
Z zasady zachowania pędu wynika, ze przy zderzeniu dwóch ciał 1. wektorowe sumy pędów ciał przed zderzeniem i po zderzeniu są równe.
RdF8HUqHF8xSa1
Ćwiczenie 5
Jedna kula bilardowa uderza w drugą, spoczywającą, z prędkością 2 ms. Obie kule mają jednakowe masy. Przyjmij, że zderzenie jest sprężyste i wybierz poprawną odpowiedź: Możliwe odpowiedzi: 1. Pierwsza kula odbije się i potoczy wstecz, druga kula pozostanie bez ruchu., 2. Pierwsza kula zatrzyma się, druga potoczy się z prędkością 1 ms., 3. Pierwsza kula zwolni do prędkości 1 ms, druga potoczy się naprzód., 4. Pierwsza kula zatrzyma się, druga potoczy się z prędkością 2 ms.
2
Ćwiczenie 6

Uczniowie mają wykonać w pracowni fizycznej doświadczenie, w którym zweryfikują zasadę zachowania pędu w zderzeniu niesprężystym ciał o stosunku mas 1 : 2 (zob. doświadczenie 3 w tekście). Do dyspozycji mają tor powietrzny z dwoma wózkami, które można obciążać odważnikami. Do wózków można również przyczepić rzepy tak, że po zetknięciu wózki łączą się mocno ze sobą. Tor wyposażony jest w dwa detektory z fotokomórką połączone z czasomierzami. Układ detektor‑czasomierz mierzy czas, w którym wózek przesuwa się obok detektora (patrz rysunek).

RKg9SSUw5Y21t
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.

a) Czoło wózka znajduje się w miejscu umieszczenia detektora - czasomierz rozpoczyna pomiar czasu.

b) Wózek mija detektor - czasomierz odmierza czas.

c) Koniec wózka znajduje się w miejscu umieszczenia detektora - czasomierz zatrzymuje się i można odczytać czas, w którym wózek mijał detektor.

R1KlIfkOVq8is
Ułóż w odpowiedniej kolejności kroki, które powinni wykonać uczniowie, by prawidłowo przeprowadzić eksperyment. Elementy do uszeregowania: 1. Zmierzyć masy obu wózków za pomocą wagi., 2. Obciążyć wózki odważnikami, by uzyskać założony stosunek mas, przymocować do wózków rzepy (zakładamy, że masa rzepów jest zaniedbywalna)., 3. Wprawić w ruch pierwszy wózek, dbając o to, by drugi pozostawał nieruchomy., 4. Ustawić wózki w odpowiednich miejscach na torze powietrznym: pierwszy blisko jednego z końców, drugi mniej więcej pośrodku. Ustawić w odpowiednich miejscach toru detektory i wyzerować czasomierze., 5. Włączyć nadmuch toru., 6. Odczytać wskazania czasomierzy i wyłączyć nadmuch toru., 7. Zaobserwować, czy zderzenie i złączenie wózków przebiegło tak, jak zaplanowano., 8. Zatrzymać wózki na torze, by po ewentualnym odbiciu od końca toru ich dalszy ruch nie zaburzył wskazań czasomierzy., 9. Wykonać odpowiednie obliczenia, pamiętając, że połączone wózki miały dwa razy większą długość i należy wziąć to pod uwagę przy porównywaniu czasów.
2
Ćwiczenie 7
R14i5BGVJhks2
W pewnej pracowni fizycznej wózki na torze powietrznym mają masę 500 g i można je dodatkowo obciążać odważnikami. Uczniowie przeprowadzili eksperyment, w którym nieobciążony wózek uderza w wózek obciążony dodatkową masą 300 g. Odpowiedni zderzak z plasteliny sprawił, że podczas zderzenia wózki skleiły się ze sobą. Uczniowie zmierzyli prędkość wózka przed zderzeniem oraz prędkość połączonych wózków po zderzeniu i otrzymali wyniki odpowiednio 78 cm/s oraz 53 cms. Przyjmując, że masy wózków były wyznaczone dokładnie, ale pomiary prędkości wykonano z dokładnością do 5 cms, oceń, czy wyniki uczniów są zgodne z zasadą zachowania pędu. Wyniki uczniów są zgodne z zasadą zachowania pędu TAK/NIE
3
Ćwiczenie 8

Uczniowie w pracowni fizycznej postanowili wykonać doświadczenie ilustrujące zderzenie sprężyste ciał o stosunku mas 1 : 2, w którym lżejsze ciało uderza w spoczywające cięższe ciało. Za pomocą odpowiednich wzorów obliczyli spodziewane prędkości ciał po zderzeniu. Następnie na torze powietrznym ustawili dwa wózki. Oba z nich obciążyli odważnikami. Pierwszy - jednym, o masie 100 g, drugi - dwoma o masie 100 g każdy. Do wózków uczniowie przymocowali sprężyste zderzaki. Pierwszy wózek wprawili w ruch, podczas gdy drugi wózek spoczywał mniej więcej w połowie długości toru. Wózki zderzyły się sprężyście. Za pomocą układu detektorów i czasomierzy uczniom udało się dokonać pomiarów prędkości wózków po zderzeniu, jednak wyniki ich zaskoczyły. Spodziewali się, że pierwszy wózek odbije się z prędkością ok. 13 prędkości początkowej, a drugi pojedzie naprzód z prędkością ok. 23 prędkości początkowej pierwszego wózka. Tymczasem pierwszy wózek niemal się zatrzymał, podczas gdy drugi pojechał naprzód z prędkością zbliżoną do początkowej prędkości pierwszego. Czy potrafisz wskazać błąd, który popełnili uczniowie?

uzupełnij treść