Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Ułóż chronologicznie wydarzenia procesu odzyskiwania przez Polskę niepodległości w okresie I wojny światowej. Najwcześniejsze wydarzenie umieść u góry.

R1Ih8nqz2csPr
Elementy do uszeregowania: 1. Wygłoszenie orędzia przez Prezydenta USA., 2. Ogłoszenie Aktu 5 listopada., 3. Kryzys przysięgowy., 4. Powalanie Armii Polskiej we Francji., 5. Utworzenie Rady Regencyjnej w Warszawie., 6. Legiony Polskie Józefa Piłsudskiego wchodzą do Królestwa Polskiego.
1
Ćwiczenie 2

Każdemu działaniu poprawnie przyporządkuj postać. Wybierz ją spośród oznaczonych literami A–D.  W każdym wierszu tabeli zaznacz właściwą literę.

RZUTremAyIqEV
Łączenie par. A. Wojciech Korfanty
B. Wincenty Witos
C. Roman Dmowski
D. Józef Piłsudski. Kryzys przysięgowy.. Możliwe odpowiedzi: A, B, C, D. Utworzenie Polskiej Komisji Likwidacyjnej. Możliwe odpowiedzi: A, B, C, D
21
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z ilustracją i wykonaj polecenia.

RAO6VV0LBxmuU
Rysunek satyryczny „Piąty listopada 1916 roku”.
Źródło: wikimedia.org, domena publiczna.
R10j9gFxu77IF
Rozstrzygnij, czy treść rysunku oddaje nastroje Polaków czy wystawców Aktu 5. Listopada. Odpowiedź uzasadnij. Możliwe odpowiedzi: 1. Polaków, 2. wystawców Aktu 5 listopada
R1Xi9NvYSHU52
Twoje uzasadnienie (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 4

Zaznacz, które z podanych stwierdzeń jest prawdziwe, a które fałszywe.

RD1JL5K2O4nGu
Łączenie par. . Członkami Rady Regencyjnej byli obywatele niemieccy.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Siedzibą Komitetu Narodowego Polskiego była Warszawa.. Możliwe odpowiedzi: P, F
2
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenia.

Programem naszym jest program, który zapewni światu pokój; program ten – jedynie możliwy jest następujący:

1. Jawne traktaty pokojowe, jawnie zawarte, po których nie będzie już żadnych tajnych porozumień międzynarodowych, dyplomacja zaś będzie działała zawsze szczerze i jawnie.

[…]

13. Należy stworzyć niezawisłe państwo polskie […], któremu należy zapewnić swobodny
i bezpieczny dostęp do morza […]

c[w:] Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami matodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S. B. Lenard, Warszawa 1998, s. 43–44.

Dokończ zdanie – uzupełnij lukę.

R9FBkc0oCHJ3r
Zacytowany w źródle tekst został wygłoszony przez Tu uzupełnij.
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenia.

Legiony to - żołnierska nuta,
Legiony to - ofiarny stos,
Legiony to - żołnierska buta,
Legiony to - straceńców los.

My, Pierwsza Brygada,
Strzelecka gromada,
Na stos rzuciliśmy swój życia los,
Na stos, na stos.

R4d5oDHdcj6wR
Rozstrzygnij, czy formacja polska, do której odnosi się zacytowany fragment pieśni powstała u boku polityka głoszącego orientację prorosyjską czy proaustriacką. Możliwe odpowiedzi: 1. prorosyjską, 2. proaustriacką
ROjN3j6vyO9rn
Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do treści źródła oraz własnej wiedzy. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenia.

Rozdzielił nas, mój bracie,

zły los i trzyma straż –

w dwóch wrogich sobie szańcach

patrzymy śmierci w twarz.

W okopach pełnych jęku,

wsłuchani w armat huk,

stoimy na wprost siebie –

ja – wróg twój, ty – mój wróg!

c1Źródło: bibliotekapiosenki.pl, utwór "Ta co nie zginęła"
R5NhwsK8od49y
Wyjaśnij, do jakiej sytuacji Polaków w czasie I wojny światowej nawiązuje zacytowany fragment pieśni. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Oceń wysiłek zbrojny Polaków w czasie I wojny światowej. Ocenę uzasadnij argumentami.

RzVvJSSUZqFGS
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).