1
Pokaż ćwiczenia:
R6ilL3nuYaWFu1
Ćwiczenie 1
Który zmysł – obok zmysłu smaku – jest niezbędny do pełnego odczuwania smaków? Możliwe odpowiedzi: 1. Dotyku, 2. Wzroku, 3. Węchu, 4. Słuchu
R7QJQpGnQWwTW1
Ćwiczenie 2
Wskaż, w których z podanych miejsc rozpieszczone są brodawki smakowe . Możliwe odpowiedzi: 1. Dno jamy ustnej, 2. Policzki, 3. Język, 4. Migdałki, 5. Podniebienie
RDnRNEG6V9ABT1
Ćwiczenie 3
Połącz odczuwany smak z informacją o pokarmie. Gorzki Możliwe odpowiedzi: 1. Pokarm może być trujący., 2. Pokarm zawiera dużo białka., 3. Pokarm może być zepsuty., 4. Pokarm jest dobrym źródłem energii., 5. Pokarm zawiera sód i potas. Umami Możliwe odpowiedzi: 1. Pokarm może być trujący., 2. Pokarm zawiera dużo białka., 3. Pokarm może być zepsuty., 4. Pokarm jest dobrym źródłem energii., 5. Pokarm zawiera sód i potas. Słodki Możliwe odpowiedzi: 1. Pokarm może być trujący., 2. Pokarm zawiera dużo białka., 3. Pokarm może być zepsuty., 4. Pokarm jest dobrym źródłem energii., 5. Pokarm zawiera sód i potas. Słony Możliwe odpowiedzi: 1. Pokarm może być trujący., 2. Pokarm zawiera dużo białka., 3. Pokarm może być zepsuty., 4. Pokarm jest dobrym źródłem energii., 5. Pokarm zawiera sód i potas. Kwaśny Możliwe odpowiedzi: 1. Pokarm może być trujący., 2. Pokarm zawiera dużo białka., 3. Pokarm może być zepsuty., 4. Pokarm jest dobrym źródłem energii., 5. Pokarm zawiera sód i potas.
RJDyiwcOZK5PX2
Ćwiczenie 4
Zaklasyfikuj podane związki chemiczne do odpowiednich smaków Słodki Możliwe odpowiedzi: 1. Aspartam, 2. Jony wodorowe, 3. Glicyna, 4. Sód, 5. Kwas glutaminowy, 6. Polifenole, 7. Sulfonamidy, 8. Glukoza Gorzki Możliwe odpowiedzi: 1. Aspartam, 2. Jony wodorowe, 3. Glicyna, 4. Sód, 5. Kwas glutaminowy, 6. Polifenole, 7. Sulfonamidy, 8. Glukoza Kwaśny Możliwe odpowiedzi: 1. Aspartam, 2. Jony wodorowe, 3. Glicyna, 4. Sód, 5. Kwas glutaminowy, 6. Polifenole, 7. Sulfonamidy, 8. Glukoza Umami Możliwe odpowiedzi: 1. Aspartam, 2. Jony wodorowe, 3. Glicyna, 4. Sód, 5. Kwas glutaminowy, 6. Polifenole, 7. Sulfonamidy, 8. Glukoza Słony Możliwe odpowiedzi: 1. Aspartam, 2. Jony wodorowe, 3. Glicyna, 4. Sód, 5. Kwas glutaminowy, 6. Polifenole, 7. Sulfonamidy, 8. Glukoza
R5g2UuGsRvVl72
Ćwiczenie 5
Określ, czy poniższy tekst jest prawdziwy.

Pokarm mięsny dzięki obecności kwasu glutaminowego (składnika białek) pobudza receptory smaku umami. Zapewnia to dostarczenie organizmowi aminokwasów egzogennych. Wykorzystywanych podczas biosyntezy białka. Za rozpoznawanie smaków odpowiadają kanały jonowe sodowe potasowe i wapniowe oraz receptory smakowe związane z białkiem G. Możliwe odpowiedzi: 1. Tekst jest prawdziwy, 2. Tekst jest nieprawdziwy
R1U9P42YSXIoH2
Ćwiczenie 6
Łączenie par. Oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.. Zawarte w pokarmie związki chemiczne wywołują wrażenia smakowe dopiero po rozpuszczeniu w ślinie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Drapieżniki mają zwykle znacznie więcej kubków smakowych niż ssaki roślinożerne.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ssaki padlinożerne, np. hieny, preferują w pokarmie smak kwaśny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. U ssaków morskich (delfinów, waleni) zmysł węchu został zastąpiony zmysłem smaku.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 7
R10Eot5MAY5dK
Wyjaśnij, dlaczego drapieżniki zatraciły zdolność odczuwania smaku słodkiego. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

„Aby można było włączyć smak do grupy podstawowych, musi on spełnić konkretne kryteria: być rozpoznawalny, mieć swój własny zestaw receptorów na języku oraz przynosić korzyść z ich posiadania dla organizmu. (...)

Zawieszoną w wodzie skrobię wraz z gumą wiskozową podawano szczurom. Mając do wyboru tę zawiesinę i podobny roztwór pozbawiony skrobi, szczury wybierały ten pierwszy. Dodatkowo potrafiły one spośród roztworów o różnym stężeniu wytypować ten o wyższej zawartości skrobi. W kolejnych etapach badań podawano szczurom rośliny o różnej procentowej zawartości skrobi, np. kukurydzę, ryż, pszenicę i ziemniaki. Okazało się, że najniższe stężenie wykrywane przez gryzonie wyniosło 0,5%. Co ciekawe, preferowały one te rośliny, które zawierały wyższy procent badanego wielocukru”.

Indeks górny Zygmunt Zdrojewicz, Dominika Wyglądacz, Wojciech Przywara, Szósty smak – skrobiowy?, „Pediatria i Medycyna Rodzinna” 2017, t. 13, nr 2, s. 180–185. Indeks górny koniec

Rw9DuqPGCUD8j
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
31
Ćwiczenie 9

Zmysł smaku dostarcza zwierzętom cennych informacji o naturze i jakości żywności. Wykrywanie gorzkiego smaku działa jako ważny sygnał sensoryczny ostrzegający przed spożyciem substancji toksycznych i szkodliwych. T2R to rodzina około 30 wysoce rozbieżnych receptorów zlokalizowanych na języku i podniebieniu zaangażowanych w odczuwanie smaku gorzkiego.

Przeprowadzono doświadczenie, w którym zbadano, jaki wpływ na wykrywanie i percepcję gorzkich substancji mają receptory T2R5. W tym celu przygotowano dwie grupy myszy. Pierwsza z nich składała się wyłącznie z organizmów dzikiego typu. Druga zaś z organizmów, u których zablokowano receptory T2R5, odpowiedzialne za odbiór smaku gorzkiego – cykloheksymidu (Cyx).  Aby zbadać efekt zablokowania receptora T2R5, rejestrowano impulsy nerwowe pochodzące z jednego z głównych nerwów unerwiających komórki receptora smaku. Wyniki doświadczenia przedstawiono na poniższym wykresie.

R18aKZhbFNuVH
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Indeks górny Na podstawie: Mueller i in. (2005), The receptors and coding logic for bitter taste, Nature, 434: 225‑229. Indeks górny koniec

RCxyMUD9gw41t
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1Q21bkGNuBda
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
3
Ćwiczenie 9
R4ko0ttYtz61v
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.