Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Zaznacz zdania zgodne ze stanowiskiem empirystycznym.

R1cRtnSalbtNx
Wskaż, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe. Orzekanie o istnieniu lub nieistnieniu należy wyłącznie do rozumu. Możliwe odpowiedzi: Zgodne, Niezgodne. W naukowym eksperymencie zadajemy teoretyczne pytanie, na które szukamy odpowiedzi w doświadczeniu. Możliwe odpowiedzi: Zgodne, Niezgodne. Każde doświadczenie może ulec zakłóceniu przez nieprawidłową interpretację wrodzonych pojęć. Możliwe odpowiedzi: Zgodne, Niezgodne. W doświadczeniu wewnętrznym mamy dane pojedyncze akty psychiczne. Możliwe odpowiedzi: Zgodne, Niezgodne.
1
Ćwiczenie 2

Które z poniższych zdań trafnie opisują warunki eksperymentu naukowego?

RqsQmFjmLPmUc
Wskaż, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe. Obecność hipotezy jest dla eksperymentu warunkiem koniecznym. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Formalizacja języka opisu eksperymentu może korzystnie wpływać na jego wartość. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Eksperyment najlepiej rozpocząć, mając zweryfikowaną hipotezę. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Obecność założeń teoretycznych zawsze zakłóca przebieg eksperymentu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.
11
Ćwiczenie 3

Podaj przykład wnioskowania indukcyjnego. Wyróżnij przesłanki oraz wniosek. Określ, czy wniosek będzie pewny, czy prawdopodobny, i uzasadnij to.

RcFCUqUz0ULW0
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się ponownie z historią indyka zamieszczoną w tekście podstawowym. Odpowiedz na pytanie: Jaki prawidłowy wniosek powinien wyciągnąć indyk ze swoich obserwacji?
Zapoznaj się ponownie z historią indyka zamieszczoną w tekście podstawowym. Odpowiedz na pytanie: Jaki prawidłowy wniosek powinien wyciągnąć indyk ze swoich obserwacji?
R9Um5Lha91N6o
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Trzej podróżnicy zwiedzali Holandię i przejeżdżając obok pastwiska, ujrzeli trzy łaciate krowy. Każdy z nich inaczej podsumował ten obraz. Pierwszy rzekł: W Holandii wszystkie krowy są łaciate. Drugi: W Holandii istnieją łaciate krowy. Trzeci: W Holandii istnieją trzy krowy przynajmniej z jednej strony łaciate.

Który z podróżników trzymał się w swoim sądzie najbliżej doświadczenia, a który najdalej?

R1YQyNDuMql4X
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, jakim rodzajem wnioskowania posłużyli się podróżnicy z poprzedniego ćwiczenia oraz jaki błąd popełnił ten podróżnik, który odbiegł w swoim sądzie najdalej od doświadczenia.

ReqsSHr2Jn8TY
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z treścią opowieści Adama Mortona. Stwórz do niej ciąg dalszy, w którym rozstrzygniesz kwestię postawioną przez autora w ostatnim zdaniu – czy rzeczywiście poglądy obu społeczności staną się takie same?
Zapoznaj się z treścią opowieści Adama Mortona. Stwórz do niej ciąg dalszy, w którym rozstrzygniesz kwestię postawioną przez autora w ostatnim zdaniu – czy rzeczywiście poglądy obu społeczności staną się takie same?
R1VQZsuzlvzfy
Nagranie dźwiękowe A. Morton Przewodnik po teorii poznania.
1
Adam Morton Przewodnik po teorii poznania

Wyobraźmy sobie dwa plemiona lub społeczności, które mają odmienne mitologie i które różnią się zapatrywaniami na to, jakie są mechanizmy funkcjonowania świata. Żyją one na dwu różnych wyspach i nie mają żadnego kontaktu ze sobą ani z żadną inną społecznością. Przypuśćmy, że jedna z owych społeczności wierzy w wielu bogów, którzy zajmują się poszczególnymi zwierzętami i rzeczami, natomiast druga wierzy w jednego magicznego ducha, którego można odnaleźć w każdej rzeczy, i wierzy, że poszczególne zwierzęta i rzeczy są przejawami owego ducha i dlatego są w istocie tym samym. (Jedna społeczność postrzega więc wszechświat jako zbiór wielu rzeczy, natomiast druga widzi we wszechświecie jedną rzecz, która manifestuje się na wiele sposobów.) Załóżmy, że od jakiegoś momentu te dwie społeczności podlegają wpływowi takich samych danych i obserwacji, w takiej samej kolejności, przez kilka kolejnych pokoleń: takiej samej pogody, takich samych zjawisk pojawiających się na niebie w dzień i w nocy, takich samych epidemii i pór zbiorów i tak dalej. Załóżmy ponadto, że te nowe obserwacje obalają wszystkie pierwotne poglądy obu społeczności. Otóż mogłoby się wydawać, że gdyby owe społeczności składały się z rozsądnych, inteligentnych ludzi, to po tak wielu latach i po zniknięciu pierwotnych, rozbieżnych poglądów wyznawane przez nie poglądy stałyby się mniej więcej takie same.

audiob Źródło: Adam Morton, Przewodnik po teorii poznania, tłum. T. Baszniak, Warszawa 2002, s. 58–59.
RXUN9kWJYkjeo
Czy rzeczywiście poglądy obu społeczności staną się takie same? (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z poniższym tekstem. W kilku zdaniach rozwiń metaforę statku odnosząc ją do porządku rozwoju wiedzy, a zwłaszcza roli doświadczenia i teorii w tym rozwoju.
Zapoznaj się z poniższym tekstem. W kilku zdaniach rozwiń metaforę statku odnosząc ją do porządku rozwoju wiedzy, a zwłaszcza roli doświadczenia i teorii w tym rozwoju.
1
Otto Neurath Zdania protokolarne

Nie istnieje sposób ostatecznie pewnych, czystych zdań protokolarnych jako punktu wyjścia nauk. Nie istnieje tabula rasa. Jesteśmy jak żeglarze, którzy muszą przebudowywać swój statek na pełnym morzu, gdyż nigdy nie mogą zawinąć do suchego doku, aby tam go rozebrać i odbudować z najlepszych części.

cw Źródło: Otto Neurath, Zdania protokolarne, [w:] Spór o zdanie protokolarne, red. A. Koterski, tłum. A. Koterski, Warszawa 2000, s. 69.
RULrcKoGerNdJ
(Uzupełnij).