1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
RIbSrgdE5v45v
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Rp91rWzOAzH4Q
Skrzyżowano dwie rośliny grochu. U tych roślin barwa czerwona kwiatów dominuje nad barwą białą. Jakie jest prawdopodobieństwo otrzymania poniższych fenotypów dla danego genotypu w potomstwie dwóch heterozygot o czerwonej barwie kwiatów? Wybierz prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Prawdopodobieństwo otrzymania genotypu Aa (zapisanego jako duże A, małe a) wynosi 50%; prawdopodobieństwo otrzymania czerwonej barwy kwiatów wynosi 75%., 2. Prawdopodobieństwo otrzymania genotypu AA (zapisanego jako dwa duże A) wynosi 75%; prawdopodobieństwo otrzymania czerwonej barwy kwiatów wynosi 25%., 3. Prawdopodobieństwo otrzymania genotypu aa (zapisanego jako dwa małe a) wynosi 0%; prawdopodobieństwo otrzymania białej barwy kwiatów wynosi 75%.

Tekst do ćwiczeń 2 i 3

Jedną z częściej występujących chorób genetycznych człowieka jest mukowiscydoza – choroba jednogenowa, warunkowana przez nieprawidłowy, recesywny allel genu znajdującego się na autosomie. Rodzicom – matce chorującej na mukowiscydozę i zdrowemu ojcu – urodziło się troje dzieci: jedno chore i dwoje zdrowych.

1
Ćwiczenie 2
R1Ye3qoTvyWzM
Na podstawie powyższej informacji wskaż zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Genotyp matki to AA, a ojca to aa., 2. Genotyp matki to Aa, a ojca to aa., 3. Genotyp matki to aa, a ojca to Aa., 4. Genotyp matki to aa, a ojca to AA.
Ćwiczenie 2
R1UonA9dvjoEp
Odnosząc się do tekstu do ćwiczeń 2 i 3, zaznacz zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Genotyp matki to AA (zapisane jako dwa duże A), a ojca to aa (zapisane jako dwa małe a)., 2. Genotyp matki to Aa (zapisane jako duże A, małe a), a ojca to aa (zapisane jako dwa małe a)., 3. Genotyp matki to aa (zapisane jako dwa małe a), a ojca to Aa (zapisane jako duże A, małe a)., 4. Genotyp matki to aa (zapisane jako dwa małe a), a ojca to AA (zapisane jako dwa duże A).
2
Ćwiczenie 3
R1Nzl8H7hxAsv
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.

Zastanów się nad dziedziczenia mukowiscydozy i na jej podstawie zaznacz błędne stwierdzenia.

R1TQicBVUEb4Q
Możliwe odpowiedzi: 1. Prawdopodobieństwo, że kolejne dziecko tych rodziców będzie chore na mukowiscydozę wynosi 50%., 2. Genotyp dziecka chorego to AA lub Aa., 3. Prawdopodobieństwo, że kolejne dziecko tych rodziców będzie zdrowe wynosi 75%., 4. Genotyp dziecka zdrowego to AA lub Aa.
R9WwtAx1kZWvr
Możliwe odpowiedzi: 1. Prawdopodobieństwo, że kolejne dziecko tych rodziców będzie chore na mukowiscydozę wynosi 50%., 2. Genotyp dziecka chorego to Aa (zapisane jako duże A, małe a)., 3. Prawdopodobieństwo, że kolejne dziecko tych rodziców będzie zdrowe wynosi 75%., 4. Genotyp dziecka zdrowego to Aa (zapisane jako duże A, małe a).
2
Ćwiczenie 4
Re39Hk6hsgkSE
U człowieka allel dominujący B warunkuje brązowy kolor oczu, a allel recesywny b – niebieski kolor oczu. Jaki kolor oczu będzie miało potomstwo brązowookiej kobiety (której matka była niebieskooka) i niebieskookiego mężczyzny? Możliwe odpowiedzi: 1. Prawdopodobieństwo, że dziecko tych rodziców będzie miało brązowe oczy wynosi 50%, a prawdopodobieństwo wystąpienia niebieskich oczu jest równe 50%., 2. Prawdopodobieństwo, że dziecko tych rodziców będzie miało brązowe oczy wynosi 75%, a prawdopodobieństwo wystąpienia niebieskich oczu jest równe 25%., 3. Prawdopodobieństwo, że dziecko tych rodziców będzie miało niebieskie oczy wynosi 100%., 4. Prawdopodobieństwo, że dziecko tych rodziców będzie miało brązowe oczy wynosi 100%.
Ćwiczenie 4
RLk3ovNdOjH4o
U człowieka allel dominujący B (zapisany jako duże B) warunkuje brązowy kolor oczu, a allel recesywny b (zapisany jako małe b) – niebieski kolor oczu. Jaki kolor oczu będzie miało potomstwo brązowookiej kobiety (której matka była niebieskooka) i niebieskookiego mężczyzny? Możliwe odpowiedzi: 1. Prawdopodobieństwo, że dziecko tych rodziców będzie miało brązowe oczy wynosi 50%, a prawdopodobieństwo wystąpienia niebieskich oczu jest równe 50%., 2. Prawdopodobieństwo, że dziecko tych rodziców będzie miało brązowe oczy wynosi 75%, a prawdopodobieństwo wystąpienia niebieskich oczu jest równe 25%., 3. Prawdopodobieństwo, że dziecko tych rodziców będzie miało niebieskie oczy wynosi 100%., 4. Prawdopodobieństwo, że dziecko tych rodziców będzie miało brązowe oczy wynosi 100%.

Tekst do ćwiczeń 5 i 6

Allele warunkujące barwę sierści u świnki morskiej dziedziczą się autosomalnie. Zwierzęta te mogą mieć sierść o różnym zabarwieniu, m.in. czarną lub białą.

2
Ćwiczenie 5

Przeczytaj tekst do ćwiczeń 5 i 6 oraz poniższe informacje, a następnie rozwiąż ćwiczenie.

W celu określenia sposobu dziedziczenia barwy sierści u świnki morskiej przeprowadzono trzy krzyżówki:

  • skrzyżowano ze sobą dwie świnki białe – potomstwo miało sierść białą;

  • skrzyżowano czarną samicę z białym samcem – połowa potomstwa miała sierść czarną, a połowa – białą;

  • skrzyżowano inną czarną samicę z białym samcem – otrzymano wyłącznie osobniki o sierści czarnej.

Rq8da34QHB1uZ
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1MOpEZebMVKE
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Fenotyp rodziców: ♀ czarna × ♂ biały ♀, genotyp rodziców: Aa (duże A, małe a) × ♂ aa (dwa małe a). Jaki będzie fenotyp potomstwa? Możliwe odpowiedzi: 1. 50% czarne, 50% białe, 2. 100% czarne, 0% białe, 3. 100% białe, 0% czarne
2
Ćwiczenie 6
R1Xh9CajIHDzq
Łączenie par. Zaznacz stwierdzenia prawdziwe i fałszywe.. Niemożliwe jest wykonanie takiej krzyżówki, z której otrzymamy 75% potomstwa o sierści czarnej oraz 25% potomstwa o sierści białej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Białą barwę sierści warunkuje allel dominujący.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Niemożliwe jest wykonanie takiej krzyżówki, z której otrzymamy 75% potomstwa o sierści białej oraz 25% potomstwa o sierści czarnej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W wyniku krzyżówki heterozygoty z homozygotą dominującą otrzymamy 100% potomstwa o sierści czarnej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 7

Skrzyżowano odmianę tulipana o genotypie AaBb o kwiatach fioletowych oraz strzępiastych z odmianą o genotypie aabb o kwiatach różowych oraz gładkich. Ile wynosi prawdopodobieństwo otrzymania rośliny o kwiatach różowych i postrzępionych w potomstwie tej krzyżówki? Jakie są pozostałe fenotypy roślin?

Skrzyżowano odmianę tulipana o genotypie AaBb (zapisane jako: duże A, małe a, duże B, małe b) o kwiatach fioletowych oraz strzępiastych z odmianą o genotypie aabb (zapisane jako: dwa małe a, dwa duże b) o kwiatach różowych oraz gładkich. Ile wynosi prawdopodobieństwo otrzymania rośliny o kwiatach różowych i postrzępionych w potomstwie tej krzyżówki? Jakie są pozostałe fenotypy roślin?

Uzupełnij krzyżówkę genetyczną, a następnie oblicz prawdopodobieństwo rośliny o kwiatach różowych i postrzępionych oraz wypisz fenotypy pozostałych roślin.

R1MjSJHk4bwPJ
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Rp5wM8xXR9YDJ
Oblicz prawdopodobieństwo powstania rośliny o kwiatach różowych i postrzępionych. (Uzupełnij). Wymień, jakie fenotypy mają pozostałe rośliny. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

U pomidorów barwa owoców oraz owłosienie łodyg są warunkowane przez allele dwóch genów sprzężonych ze sobą całkowicie: A – allel dominujący warunkujący owoce purpurowe, a – allel recesywny warunkujący owoce czerwone, B – allel dominujący warunkujący występowanie włosków na łodydze, b – allel recesywny warunkujący brak włosków na łodydze (łodygę gładką).

Skrzyżowano ze sobą podwójnie heterozygotyczne pomidory o genotypie AaBb.

U pomidorów barwa owoców oraz owłosienie łodyg są warunkowane przez allele dwóch genów sprzężonych ze sobą całkowicie: A (zapisane duże A) – allel dominujący warunkujący owoce purpurowe, a  (zapisane małe a) – allel recesywny warunkujący owoce czerwone, B  (zapisane duże B)– allel dominujący warunkujący występowanie włosków na łodydze, b  (zapisane małe b) – allel recesywny warunkujący brak włosków na łodydze (łodygę gładką).

Skrzyżowano ze sobą podwójnie heterozygotyczne pomidory o genotypie AaBb (zapisane jako: duże A, małe a, duże B, małe b).

RSxwXhQyk4Xmd
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1ESpwjpoSgHP
Określ wszystkie możliwe genotypy roślin o purpurowych owocach i owłosionej łodydze. (Uzupełnij). Określ, jakie jest prawdopodobieństwo wystąpienia roślin potomnych o purpurowych owocach i owłosionej łodydze. (Uzupełnij).