Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
Rj62dMI0tzRN91
Ćwiczenie 1
Zaznacz poprawne zakończenie zadania. Termin pozytywizm wywodzi się z dzieła... Możliwe odpowiedzi: 1. Augusta Comte'a., 2. Herberta Spencera., 3. Adama Smitha.
RsGSVZkuGk0Cu1
Ćwiczenie 2
Zaznacz przedstawicieli pozytywizmu. Możliwe odpowiedzi: 1. Fryderyk Nietzsche, 2. George Berkeley, 3. John Stuart Mill, 4. Voltaire
11
Ćwiczenie 3

Wymień przedstawicieli pozytywizmu, o których jest mowa w tej lekcji, i krótko scharakteryzuj ich poglądy.

RPDquFE4nA9gF
(Uzupełnij).
RLr4IJaNowhNf11
Ćwiczenie 4
Połącz pojęcia z definicjami. empiryzm Możliwe odpowiedzi: 1. stanowisko epistemologiczne, zgodnie z którym wyłącznym lub głównym źródłem wiedzy jest doświadczenie, 2. pogląd głoszący, że jedyną drogą uzyskania wiarygodnej i w pełni uzasadnionej wiedzy o rzeczywistości jest poznanie naukowe, oparte na konkretnych rezultatach poszczególnych dyscyplin naukowych, 3. pogląd filozoficzno‑ekonomiczny głoszący nieograniczoną wolność jednostki, zwłaszcza w wymiarze społeczno‑ekonomicznym leseferyzm Możliwe odpowiedzi: 1. stanowisko epistemologiczne, zgodnie z którym wyłącznym lub głównym źródłem wiedzy jest doświadczenie, 2. pogląd głoszący, że jedyną drogą uzyskania wiarygodnej i w pełni uzasadnionej wiedzy o rzeczywistości jest poznanie naukowe, oparte na konkretnych rezultatach poszczególnych dyscyplin naukowych, 3. pogląd filozoficzno‑ekonomiczny głoszący nieograniczoną wolność jednostki, zwłaszcza w wymiarze społeczno‑ekonomicznym scjentyzm Możliwe odpowiedzi: 1. stanowisko epistemologiczne, zgodnie z którym wyłącznym lub głównym źródłem wiedzy jest doświadczenie, 2. pogląd głoszący, że jedyną drogą uzyskania wiarygodnej i w pełni uzasadnionej wiedzy o rzeczywistości jest poznanie naukowe, oparte na konkretnych rezultatach poszczególnych dyscyplin naukowych, 3. pogląd filozoficzno‑ekonomiczny głoszący nieograniczoną wolność jednostki, zwłaszcza w wymiarze społeczno‑ekonomicznym
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, jaki był stosunek pozytywistów do zagadnień metafizycznych.

RdZeLiXNK9mr9
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Wymień cechy charakteryzujące pozytywistyczny typ myślenia.

RNA0bUQW178TF
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Odpowiedz na pytanie, jakie było znaczenie myśli pozytywizmu dla rozwoju socjologii, etnologii, logiki i metodologii nauk?

RUidx7isrB74e
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Przygotuj mapę myśli, będącą podsumowaniem wiedzy na temat pozytywizmu. Ujmij na niej następujące kwestie:
- geneza;
- ramy czasowe;
- główne hasła;
- najważniejsze ośrodki;
- przedstawiciele.

RQXK5nCrTa6Tq
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.

Przygotuj wypunktowaną listę hasłową, będącą podsumowaniem wiedzy na temat pozytywizmu. Ujmij w niej następujące kwestie:
- geneza;
- ramy czasowe;
- główne hasła;
- najważniejsze ośrodki;
- przedstawiciele.

R5PTa8hLmkOhz
(Uzupełnij).