Sprawdź się
Odszukaj w tabeli podane wyrazy i zaznacz je, przeciągając myszką po wszystkich literach wyrazu.tooltipid30Odszukaj w tabeli podane wyrazy i zaznacz je, przeciągając myszką po wszystkich literach wyrazu.
Odszukaj na mapie Polski regiony umieszczone w tabeli.tooltipid31Odszukaj na mapie Polski regiony umieszczone w tabeli.
Znajdź w dostępnych źródłach informacje na temat stroju ludowego, który jest charakterystyczny dla regionu, w którym mieszkasz.tooltipid32Znajdź w dostępnych źródłach informacje na temat stroju ludowego, który jest charakterystyczny dla regionu, w którym mieszkasz.
Narysuj w zeszycie strój charakterystyczny dla regionu, w którym mieszkasz, i nazwij jego części.tooltipid33Narysuj w zeszycie strój charakterystyczny dla regionu, w którym mieszkasz, i nazwij jego części.
Odszukaj na mapie Polski regiony umieszczone w tabeli.
Znajdź w dostępnych źródłach informacje na temat stroju ludowego, który jest charakterystyczny dla regionu, w którym mieszkasz.
Opisz strój charakterystyczny dla regionu, w którym mieszkasz, i nazwij jego części.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Odkrywaj karty i połącz w pary stroje ludowe.tooltipid34Odkrywaj karty i połącz w pary stroje ludowe.
Zaprojektuj strój ludowy obowiązujący na wymarzonej przez ciebie wyspie.
Wytnij sylwetki postaci z tektury lub bloku technicznego i naklej na nią wycięte elementy stroju z papieru kolorowego, kolorowych gazet lub innych materiałów plastycznych. Możesz wykorzystać guziki, cekiny, koraliki, wstążki i wiele innych materiałów.
Zaprezentuj swój projekt w formie plakatu kolegom i koleżankom z klasy.tooltipid36Zaprojektuj strój ludowy obowiązujący na wymarzonej przez ciebie wyspie.
Wytnij sylwetki postaci z tektury lub bloku technicznego i naklej na nią wycięte elementy stroju z papieru kolorowego, kolorowych gazet lub innych materiałów plastycznych. Możesz wykorzystać guziki, cekiny, koraliki, wstążki i wiele innych materiałów.
Zaprezentuj swój projekt w formie plakatu kolegom i koleżankom z klasy.
Wykonane projekty strojów ludowych przedstaw w formie plakatu. Na plakacie możesz podpisać elementy stroju i narysować wyspę, na której noszony jest ten strój. Powieś plakat w widocznym dla innych miejscu i opowiedz o zaprojektowanym stroju według planu:tooltipid36.7Wykonane projekty strojów ludowych przedstaw w formie plakatu. Na plakacie możesz podpisać elementy stroju i narysować wyspę, na której noszony jest ten strój. Powieś plakat w widocznym dla innych miejscu i opowiedz o zaprojektowanym stroju według planu:
Nadaj nazwę wyspie, z której pochodzi strój ludowy.tooltipid36.8Nadaj nazwę wyspie, z której pochodzi strój ludowy.
Wymień elementy stroju kobiecego i opisz je w kilku zdaniach. Nazwij materiały, z których zostały wykonane, ich kolorystykę i wzory.tooltipid36.9Wymień elementy stroju kobiecego i opisz je w kilku zdaniach. Nazwij materiały, z których zostały wykonane, ich kolorystykę i wzory.
Wymień elementy stroju męskiego i opisz je w kilku zdaniach. Nazwij materiały, z których zostały wykonane, ich kolorystykę i wzory.tooltipid36.10Wymień elementy stroju męskiego i opisz je w kilku zdaniach. Nazwij materiały, z których zostały wykonane, ich kolorystykę i wzory.
Oceń strój, jego wygodę.tooltipid36.11Oceń strój, jego wygodę.
Opowiedz, w jakich okolicznościach mieszkańcy wyspy zakładają ten strój.tooltipid36.12Opowiedz, w jakich okolicznościach mieszkańcy wyspy zakładają ten strój.
Uzasadnij, dlaczego mieszkańcy tej wyspy noszą taki strój ludowy.tooltipid36.13Uzasadnij, dlaczego mieszkańcy tej wyspy noszą taki strój ludowy.
Wyszukaj w różnych źródłach informacje o tradycyjnym stroju pochodzącym z Japonii. Napisz kilka zdań na jego temat. Porównaj ten strój z krakowskim strojem ludowym.
Wymyśl i opisz strój ludowy obowiązujący na wymarzonej przez ciebie wyspie. Opowiedz o nim kolegom i koleżankom z klasy.
Tradycyjny japoński strój ludowy to kimono. Kimono to ubiór dla kobiet i mężczyzn o kroju prostym, w kształcie litery T, przypominający nieco szlafrok. Rękawy są długie i bardzo szerokie. Szata jest owinięta wokół ciała, przy czym lewa strona powinna być zawsze na wierzchu. Całość ubioru uzupełnia szeroki pas wiązany na plecach, zwany obi. Kompletny strój ludowy damski składa się z kimona, bielizny, obi, skarpet, sandałów. Najdroższe kimona są szyte z jedwabiu. Japońskie kimona męskie występują w jednym fasonie i stonowanych kolorach.
Możesz porównać dwie ilustracje przedstawiające kimona damskie i męskie i strój krakowski. Porównując, zwróć uwagę na:
znaczenie poszczególnych elementów stroju i sposób ich łączenia,
komfort i wygodę strojów,
tkaniny, z których są wykonane,
sposób wykonania.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Ubierz krakowiankę i krakowiaka.tooltipid37Ubierz krakowiankę i krakowiaka.
Wysoka czerwono-czarna męska czapka z przypiętymi z boku dwoma zielono-niebieskimi pawimi piórami oraz kolorowymi wąskimi wstążkami stanowi element:
Wybierz jeden z omawianych regionów Polski. Zbierz informacje o tradycjach regionalnych występujących w danym regionie, np. gwara, kuchnia, muzyka. Wykonaj lapbook (czytaj: lapbuk) i przedstaw w nim wyniki swojej pracy. Zaprezentuj lapbook na forum klasy.tooltipid38Wybierz jeden z omawianych regionów Polski. Zbierz informacje o tradycjach regionalnych występujących w danym regionie, np. gwara, kuchnia, muzyka. Wykonaj lapbook (czytaj: lapbuk) i przedstaw w nim wyniki swojej pracy. Zaprezentuj lapbook na forum klasy.
Lapbook (czytaj:lapbuk) to teczka tematyczna, w której możemy umieścić wiadomości na dany temat. W teczce lub na większej kartce z możliwością składania umieszcza się w formie rysunków, wykresów, słówek, terminów, zdjęć, otwieranych okienek oraz ruchomych elementów wybrane treści na dany temat. Treści mogą być też umieszczone w książeczkach, kieszonkach, karteczkach o różnych kształtach. Świetnie sprawdzają się w nim elementy ruchome, otwierane skrytki, obrotowe koła, składane elementy, miarki itd. Lapbook pozwala na zbieranie informacji i nieskończone rozszerzanie jego zawartości. Lapbook to inaczej „książka na kolanach”.tooltipid38.1Lapbook (czytaj:lapbuk) to teczka tematyczna, w której możemy umieścić wiadomości na dany temat. W teczce lub na większej kartce z możliwością składania umieszcza się w formie rysunków, wykresów, słówek, terminów, zdjęć, otwieranych okienek oraz ruchomych elementów wybrane treści na dany temat. Treści mogą być też umieszczone w książeczkach, kieszonkach, karteczkach o różnych kształtach. Świetnie sprawdzają się w nim elementy ruchome, otwierane skrytki, obrotowe koła, składane elementy, miarki itd. Lapbook pozwala na zbieranie informacji i nieskończone rozszerzanie jego zawartości. Lapbook to inaczej „książka na kolanach”.
WYKONANIE LAPBOOKA (czytaj: lapbuka):tooltipid38.2WYKONANIE LAPBOOKA (czytaj: lapbuka):
Do wykonania teczki tematycznej można wykorzystać:tooltipid38.3Do wykonania teczki tematycznej można wykorzystać:
brystol,tooltipid38.4brystol,
gotową teczkę tekturową,tooltipid38.5gotową teczkę tekturową,
kolorowy papier,tooltipid38.6kolorowy papier,
klej,tooltipid38.7klej,
nożyczki,tooltipid38.8nożyczki,
sznurek czy kolorowe tasiemki,tooltipid38.9sznurek czy kolorowe tasiemki,
taśmę dwustronną,tooltipid38.10taśmę dwustronną,
mazaki, kredki,tooltipid38.11mazaki, kredki,
dziurkacz,tooltipid38.12dziurkacz,
zszywacz,tooltipid38.13zszywacz,
kolorowe karteczki różnych kształtów,tooltipid38.14kolorowe karteczki różnych kształtów,
inne materiały według własnego pomysłu.tooltipid38.15inne materiały według własnego pomysłu.
SPOSÓB WYKONANIA:tooltipid38.16SPOSÓB WYKONANIA:
Składamy kartkę/teczkę tak, aby jej brzegi stykały się pośrodku. W ten sposób otrzymujemy teczkę‑teatrzyk. Po bokach mamy dwie kurtyny szerokości około połowy kartki A4, a na środku – scenę formatu A4.tooltipid38.17Składamy kartkę/teczkę tak, aby jej brzegi stykały się pośrodku. W ten sposób otrzymujemy teczkę‑teatrzyk. Po bokach mamy dwie kurtyny szerokości około połowy kartki A4, a na środku – scenę formatu A4.
Wewnątrz, na kurtynkach przyklejamy książeczki w dowolnych kształtach, fakturach i kolorach, dotyczące tematu oraz kieszonki, w których będziemy mogli umieścić karteczki (np. z pytaniami do tematu), obrazki (np. prezentujące stroje, potrawy).tooltipid38.18Wewnątrz, na kurtynkach przyklejamy książeczki w dowolnych kształtach, fakturach i kolorach, dotyczące tematu oraz kieszonki, w których będziemy mogli umieścić karteczki (np. z pytaniami do tematu), obrazki (np. prezentujące stroje, potrawy).
W centralnej części lapbooka (czytaj: lapbuka) prezentujemy najważniejsze informacje, np. opis regionu. Wzbogacamy całość rysunkami, zdjęciami zgodnymi z tematem. Wykonujemy okładkę lapbooka (czytaj: lapbuka) – powinno znaleźć się tu miejsce na twoje imię i nazwisko, temat pracy, możesz też wzbogacić okładkę ilustracją.tooltipid38.19W centralnej części lapbooka (czytaj: lapbuka) prezentujemy najważniejsze informacje, np. opis regionu. Wzbogacamy całość rysunkami, zdjęciami zgodnymi z tematem. Wykonujemy okładkę lapbooka (czytaj: lapbuka) – powinno znaleźć się tu miejsce na twoje imię i nazwisko, temat pracy, możesz też wzbogacić okładkę ilustracją.
Wybierz jeden z omawianych regionów Polski. Zbierz informacje o tradycjach regionalnych występujących w danym regionie, np. gwara, kuchnia, muzyka. Zaprezentuj wyniki swojej pracy na forum klasy.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D130C1oV9
Nagranie