1
Pokaż ćwiczenia:
RpNRxqITHJoDf1
Ćwiczenie 1
Który z poniższych przedstawia jon amonowy, mogący wchodzić w skład mydła? Wskaż poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. NH4+, 2. NH3, 3. NH4-, 4. NH3-
R1XoRxtdtjfX41
Ćwiczenie 2
Mydła są solami wyższych kwasów karboksylowych. Dopasuj do nazwy zwyczajowej wyższego kwasu karboksylowego z lewej kolumny, jego nazwę systematyczną z prawej kolumny. oleinowy Możliwe odpowiedzi: 1. cis-oktadec-9-enowy, 2. oktadekanowy, 3. heksadekanowy palmitynowy Możliwe odpowiedzi: 1. cis-oktadec-9-enowy, 2. oktadekanowy, 3. heksadekanowy stearynowy Możliwe odpowiedzi: 1. cis-oktadec-9-enowy, 2. oktadekanowy, 3. heksadekanowy
1
Ćwiczenie 3

Mydła są solami wyższych kwasów karboksylowych.

1. Wśród podanych nazw i wzorów (grupowych lub uproszczonych) wyższych kwasów karboksylowych wskaż kwas nienasycony.

R14e9Nfk1vbTQ
Możliwe odpowiedzi: 1. oleinowy C17H33COOH, 2. heksadekanowy C15H31COOH, 3. cis-oktadec-9-enowy C17H35COOH, 4. stearynowy CH3(CH2)16COOH

2. Ilokrotne wiązanie nienasycone zawiera ten kwas?

R15fSxdBd5NxY
Możliwe odpowiedzi: 1. Jedno wiązanie podwójne., 2. Dwa wiązania podwójne., 3. Jedno wiązanie potrójne., 4. Trzy wiązania podwójne.
R1QMijKA9Beyt1
Ćwiczenie 4
Niektóre mydła są dobrze rozpuszczalne w wodzie. Podobnie jak inne sole ulegają procesowi dysocjacji.

Ułóż równanie reakcji dysocjacji palmitynianu sodu. 1. C15H31COONa, 2. C15H29COO-, 3. C15H31COO-, 4. C15H33COO-, 5. C17H35COONa, 6. Na+, 7. C15H33COONa, 8. C15H29COONa, 9. C17H35COO- H2O 1. C15H31COONa, 2. C15H29COO-, 3. C15H31COO-, 4. C15H33COO-, 5. C17H35COONa, 6. Na+, 7. C15H33COONa, 8. C15H29COONa, 9. C17H35COO- + 1. C15H31COONa, 2. C15H29COO-, 3. C15H31COO-, 4. C15H33COO-, 5. C17H35COONa, 6. Na+, 7. C15H33COONa, 8. C15H29COONa, 9. C17H35COO-
21
Ćwiczenie 5

Czy mydło, jako związek chemiczny, może mieć pH kwasowe?

R10HFb5uZcliY
Odpowiedź: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Do probówki nalano 4 cm³ kwasu oleinowego, a następnie dodano dwie pastylki stałego NaOH . W kolejnym kroku dodano około 4 cm³ wody destylowanej. Probówkę zatkano korkiem i wstrząsano przez kilka minut.

Zapisz równanie reakcji chemicznej opisanego procesu, a następnie porównaj swoją odpowiedź do tej umieszczonej poniżej w zadaniu.

R1HoCq2RpASHY
Schemat doświadczenia do ćwiczenia nr 6.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RkPbCwUeCEpGs
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RyBZ9HXgHOoor
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Mydła, woski, żywice, oleje, sole kwasu fluorowodorowego, szkło wodne, silikony to substancje, które są wykorzystywane do powlekania m.in. materiałów kamiennych. Dlaczego?

R1QVCBpnsVp6T
Odpowiedź: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Dlaczego, gdy puszczamy bańki mydlane, obserwujemy, że przyjmują one tęczowe barwy? W jaki sposób bańki mydlane tworzą dla naszych oczu barwną iluzję?

R7MuGTnXDLIHw
Odpowiedź: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Kasia i Ania są koleżankami ale mieszkają w różnych częściach Polski. Kasia w okolicach Krakowa, a Ania w okolicach Bystrzycy Kłodzkiej. Podczas wspólnego wyjazdu wakacyjnego zakupiły pięknie perfumowane kostki mydła tradycyjnego. Wyjaśnij, dlaczego Kasia szybciej zużyła swoje mydło w porównaniu z Anią. Zakładamy, że obie osoby myły się z taką sama częstotliwością.

R3sweKePZzjD9
Odpowiedź: (Uzupełnij).