Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
RBt8hdK6SVK7P
Spośród wymienionych niżej warunków wybierz i zaznacz te, które stanowią warunek do szybkiej dyfuzji tlenu między pęcherzykiem płucnym a krwią. Możliwe odpowiedzi: 1. Cienki nabłonek naczynia włosowatego i pęcherzyka płucnego,, 2. Ciśnienie parcjalne tlenu wyższe w osoczu krwi niż w pęcherzyku płucnym., 3. Gruba warstwa surfaktantu na ścianie pęcherzyka płucnego., 4. Ciśnienie parcjalne tlenu wyższe w pęcherzyku płucnym niż we krwi.
1
Ćwiczenie 2
R7OGqRrWKBrdf
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
1
Ćwiczenie 3
R1CU1noYJACV1
Uzupełnij zdania zaznaczając prawidłowe informacje. Przechodzenie tlenu z pęcherzyków do krwi zachodzi zgodniewbrew gradientowi ciśnień parcjalnych. Tlen na drodze transportu aktywnedyfuzji przechodzi do krwi żylnej tętniczej , gdzie ciśnienie parcjalne tlenu jest wyższe niższe, a CO 2 niższe wyższe niż w pęcherzyku płucnym.
2
Ćwiczenie 4
RX2mw6DC5vn5U
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
2
Ćwiczenie 5
R16xzV9Z4aZDK
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania.

Oddychanie komórkowe zachodzące w mitochondriach: Możliwe odpowiedzi: 1. zwiększa ilość tlenu i dwutlenku węgla w powietrzu pęcherzykowym płuc i powietrzu wdychanym., 2. zmniejsza ilość azotu i pary wodnej w powietrzu wdychanym w powietrzu wdychanym i wydychanym., 3. zwiększa się dwutlenku węgla i wody w powietrzu wydychanym., 4. zmniejsza ilość wody i tlenu w powietrzu pęcherzyków płucnych.
2
Ćwiczenie 6
R1HCHXUPSy19c
Zaznacz prawidłową odpowiedź.

Barierę pęcherzykowo-włośniczkową tworzą: Możliwe odpowiedzi: 1. ściana pęcherzyków płucnych i naczynia krwionośnego., 2. nabłonek oddechowy i surfaktant., 3. nabłonek naczynia włosowatego i żylnego., 4. ściany pęcherzyków płucnych.
31
Ćwiczenie 7
R10XEuUCDNoVW
Wyjaśnij, dlaczego ciśnienie parcjalne azotu w powietrzu pęcherzykowym i wydychanym jest takie samo? (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Na schemacie przedstawiono drogę cząsteczek tlenu uczestniczących w wymianie gazowej.

R14WtVtuIPTkM
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R8duht6Cdexke
Korzystając ze schematu wyjaśnij mechanizm przechodzenia tlenu z powietrza pęcherzykowego do erytrocytu. W odpowiedzi uwzględnij, bariery, jakie ma do pokonania cząsteczka tlenu. (Uzupełnij).