Sprawdź się
Dopasuj rodzaje prawa do odpowiednich kryteriów.
prywatne, administracyjne, konstytucyjne, cywilne, publiczne, międzynarodowe, karne, krajowe
zasięg terytorialny | |
---|---|
gałęzie prawa | |
charakter podmiotów |
Dopasuj zasady, jakie powinny rządzić systemem prawa, do ich opisów.
prawo reguluje wszystkie istotne ze społecznego punktu widzenia kwestie, normy prawne są uporządkowane według wagi na normy wyższego i niższego rzędu, system prawa nie zawiera norm wzajemnie sprzecznych, brak pasującego opisu
hierarchiczność | |
spójność | |
zupełność | |
rozczłonkowanie |
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Problemy ze spójnością prawa i regulacjami pozaprawnymi a siła sprawcza państwa – zarys tematuSpójność systemu prawa służy jego pewności i sile sprawczej państwa. Uznaje się, że prawo pewne, to prawo niesprzeczne, zupełne, uporządkowane, jasne. Takie prawo jest fundamentalną wartością we współczesnych, demokratycznych państwach. „Zasada ochrony zaufania jednostki do państwa i stanowionego przez nie prawa opiera się na pewności prawa, a więc takim zespole cech przysługujących prawu, które zapewniają jednostce bezpieczeństwo prawne; umożliwiają jej decydowanie o swoim postępowaniu w oparciu o pełną znajomość przesłanek działania organów państwowych oraz konsekwencji prawnych, jakie jej działania mogą pociągnąć za sobą – twierdzi Trybunał Konstytucyjny. – Jednostka winna mieć możliwość zarówno określenia konsekwencji poszczególnych zachowań i zdarzeń na gruncie obowiązującego w danym momencie stanu prawnego, jak też oczekiwać, że prawodawca nie zmieni ich w sposób arbitralny. Bezpieczeństwo prawne jednostki związane z pewnością prawa umożliwia więc przewidywalność działań organów państwa, a także prognozowanie działań własnych” (…).
Rozchwiane i niepewne prawo, prawo wtapiające się w inne decyzje polityczne, osiągające „efekt masy krytycznej”, „zapadające się pod własnym ciężarem” nadmiaru, obfitości i przeregulowania, może być użyteczne (w jakimś czasie) i służyć sile sprawczej państwa tylko w systemach autorytarnych. Amorfia i destrukcja normatywności spojona mitami politycznymi służy w takich systemach uprzedmiotowieniu społeczeństwa oraz ukrywaniu rzeczywistych celów władzy.
Zapoznaj się ze schematem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z tekstami i wykonaj ćwiczenia.
(…)Art. 2
Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej.
(…)Art. 206
Kto zawiera małżeństwo, pomimo że pozostaje w związku małżeńskim, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
(…)Art. 627
Przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia.
(…)Art. 483
§ 2. Dłużnik nie może bez zgody wierzyciela zwolnić się z zobowiązania przez zapłatę kary umownej.
(…)Art. 298
§ 1. Kto, w celu uzyskania odszkodowania z tytułu umowy ubezpieczenia, powoduje zdarzenie będące podstawą do wypłaty takiego odszkodowania, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
(…)Art. 50a
Pojazd pozostawiony bez tablic rejestracyjnych lub pojazd, którego stan wskazuje na to, że nie jest używany, może zostać usunięty z drogi przez straż gminną lub Policję na koszt właściciela lub posiadacza.
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.Art. 87
1. Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.
2. Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty prawa miejscowego.
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenia.
Tworzenie dobrego prawa zawsze jest możliweTo praktyka ocenia jakość legislacji. Jeżeli dokonuje się zmiany prawa dla rozwiązania określonych problemów, a nowelizacja przynosi poprawę – to znaczy, że stworzono właściwy przepis. Takie ogólne stwierdzenie nie oddaje wysiłku, jaki trzeba włożyć w tworzenie dobrego prawa. Albowiem całe akty prawne i poszczególne przepisy poddawane są nieustannej presji, bo każdy chce, aby to właśnie jemu były na rękę.
Żyjemy dziś w czasie nieznanego dotychczas wzmożenia działalności prawotwórczej, ponieważ panuje przekonanie (…), że lekiem na różne problemy mają być kolejne nakazy i zakazy ustawodawcy. Tych jednak nigdy dosyć, a tymczasem wiele problemów nie znika, wręcz się nasila. Każdy, kto wykonuje zawód polegający na stosowaniu prawa, wie, jak wiele przepisów i innych norm trzeba uwzględnić nawet w prostej sprawie. Tymczasem z historii i wspomnień starych prawników dowiadujemy się, że jeszcze niedawno, bo kilkadziesiąt lat temu (…) przepisów było kilkadziesiąt razy mniej i prawnicy nie potrzebowali komputerów przeszukujących ogromne zasoby specjalistycznych programów typu lex omnia.
Ta niespotykana komplikacja ustawodawstwa w części da się usprawiedliwić. Gwałtowny rozwój technologii oraz dobrobytu doprowadził do zjawisk wcześniej nieznanych, jak powszechne używanie samochodów, komputerów, praca za granicą, korzystanie z internetu itd. W efekcie mamy odpowiednio: korki, wypadki, brak miejsc do parkowania, kradzież danych i RODO, majątki i podatki zagraniczne, internetowe oszustwa i tak dalej. Aby temu przeciwdziałać, nie da się uniknąć dodatkowych przepisów i regulacji. W niektórych dziedzinach jednak należy mieć wątpliwości, czy rządzenie prawem jest na pewno właściwym rozwiązaniem. Oprócz obywateli, których to zawsze dotyka, ofiarą nadaktywności legislacyjnej padają w pierwszej kolejności sądy. Jeżeli bowiem pojawia się dodatkowa norma prawna, to jest pewne, że będzie ona kiedyś powodem spraw sądowych. Zawsze przecież znajdzie się ktoś pokrzywdzony i sąd będzie musiał rozważyć, czy słusznie domaga się ochrony (…).