Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1Fr0EspTuLcT1
Ćwiczenie 1
Łączenie par. Oceń, czy podane stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.. Pojemność pęcherza moczowego wynosi ok. 700 cm2.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Częstość mikcji nie zależy bezpośrednio od ilości moczu pierwotnego produkowanego przez nerki.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Objętość i skład moczu ostatecznego zależą jedynie od procesu przesączania kłębuszkowego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Hormonami wpływającymi na ilość produkowanego moczu są głównie wazopresyna, aldosteron i parathormon.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RkgNbH5oaX1ek1
Ćwiczenie 2
Pogrupuj podane poniżej czynniki na zwiększające lub zmniejszające ilość produkowanego i wydalanego z organizmu moczu. Zwiększona produkcja moczu Możliwe odpowiedzi: 1. Podwyższone stężenie sodu w organizmie, 2. Zwiększone stężenie aldosteronu, 3. Wysokie ciśnienie tętnicze krwi, w szczególności nadciśnienie tętnicze, 4. Zmniejszone stężenie wazopresyny, 5. Zwiększone stężenie wazopresyny, 6. Stany przebiegające z niedoborem soli, jonów i innych elektrolitów, 7. Niskie ciśnienie onkotyczne białek osocza, 8. Niskie ciśnienie osmotyczne krwi, 9. Przewodnienie, 10. Odwodnienie Zmniejszona produkcja moczu Możliwe odpowiedzi: 1. Podwyższone stężenie sodu w organizmie, 2. Zwiększone stężenie aldosteronu, 3. Wysokie ciśnienie tętnicze krwi, w szczególności nadciśnienie tętnicze, 4. Zmniejszone stężenie wazopresyny, 5. Zwiększone stężenie wazopresyny, 6. Stany przebiegające z niedoborem soli, jonów i innych elektrolitów, 7. Niskie ciśnienie onkotyczne białek osocza, 8. Niskie ciśnienie osmotyczne krwi, 9. Przewodnienie, 10. Odwodnienie
R1LGWPUfWBd8V1
Ćwiczenie 3
Zaznacz wszystkie prawidłowe stwierdzenia na temat wypełniania pęcherza moczowego. Możliwe odpowiedzi: 1. Mocz ostateczny produkowany jest przez nerki w sposób ciągły., 2. Elastyczność ścian pęcherza moczowego powoduje, iż napływający do pęcherza mocz nie powoduje początkowo znaczącego wzrostu ciśnienia wewnętrznego., 3. Pierwsza potrzeba oddania moczu pojawia się przy wypełnieniu pęcherza do objętości ok. 150 ml., 4. Częstość odczuwania parcia na mocz zależna jest od tempa wypełniania pęcherza moczowego, aktywności autonomicznego układu nerwowego oraz wrażliwości ośrodków centralnych., 5. W ścianach moczowodów znajdują się pęczki włókien, które zapobiegają ciągłemu przedostawaniu się moczu do pęcherza i umożliwiają okresowe magazynowanie go w miedniczkach nerkowych., 6. Przy wypełnieniu pęcherza do objętości około 400ml następuje jego odruchowe opróżnienie., 7. Mocz jest doprowadzany do pęcherza przez cewkę moczową, a odprowadzany przez moczowód.
R17ha7vvcPmEt2
Ćwiczenie 4
Ułóż w odpowiedniej kolejności czynności i zmiany prowadzące do rozpoczęcia procesu mikcji w kolejności od najwcześniejszej do zachodzącej najpóźniej. Elementy do uszeregowania: 1. Zwiększenie impulsacji płynącej do pęcherza moczowego włóknami przywspółczulnymi i jednoczasowe hamowanie neuronów współczulnych oraz zahamowanie motoneuronów krzyżowej części rdzenia kręgowego., 2. Przekazanie bodźca do ośrodkowego układu nerwowego., 3. Rozpoznanie przez ośrodkowy układ nerwowy konieczność rozpoczęcia mikcji, 4. Aktywacja ośrodka pobudzającego proces oddawania moczu w moście i wyciszenie ośrodka hamującego mikcję w śródmózgowiu., 5. Skurcz mięśnia wypieracza moczu oraz rozluźnienie mięśnia zwieracza wewnętrznego i zewnętrznego cewki moczowej., 6. Rozpoczęcie mikcji., 7. Rozciągnięcie ścian pęcherza przez zwiększającą się objętość moczu.
RElg5MMh617gb2
Ćwiczenie 5
Uzupełnij tekst, wybierając prawidłowe sformułowanie spośród podanych poniżej propozycji. Proces oddawania moczu jest zwykle procesem podlegającym kontroli jedynie odruchowej rdzenia kręgowego/wyższych ośrodków nerwowych – może/nie może być wyzwalany i hamowany świadomie. Przy nadmiernym wypełnieniu pęcherza jego opróżnianie staje się bezwarunkowym odruchem rdzeniowym/korowym, co zapobiega nadmiernemu gromadzeniu się moczu w tym narządzie i nie dopuszcza do rozciągania/naderwania i pęknięcia jego ścian. Oddawanie moczu jest kontrolowane przez ośrodki w zarówno w pniu jak i korze mózgu/w całości w rdzeniu kręgowym i jego zwojach. Ośrodek pobudzający proces oddawania moczu znajduje się w obrębie mostu/kory mózgowej, natomiast ośrodek hamujący mikcję zlokalizowany jest w rdzeniu kręgowym/śródmózgowiu. W korze znajdują się ośrodki dodatkowe hamujące lub wyzwalające/nie mające wpływu na odruchy rdzeniowe, dzięki którym możemy inicjować i hamować mikcję w zależności od woli. Unerwienie większości mięśni pęcherza pochodzi z autonomicznego/somatycznego układu nerwowego. Są to głównie mięśnie szkieletowe/gładkie, wchodzące w skład ściany pęcherza. Włókna współczulne/przywspółczulne, których ośrodki zlokalizowane są w odcinku piersiowym i lędźwiowym rdzenia, zmniejszają napięcie mięśnia wypieracza moczu jednocześnie zwiększając napięcie zwieracza wewnętrznego cewki moczowej. Prowadzi to do utrzymywania/wydalenia moczu. Włókna współczulne/przywspółczulne zlokalizowane są
21
Ćwiczenie 6
R8rt55cDci5Hx
Podpisz obrazek przeciągając w odpowiednie miejsca podpisy podane poniżej oraz zaznacz, który z widocznych na ilustracji mięśni jest zależny od naszej woli Mięśniem, którego skurcz podlega świadomej kontroli jest mięsień zwieracz wewnętrzny cewki moczowej/zwieracz zewnętrzny cewki moczowej/wypieracz moczu. Jest to mięsień gładki/poprzecznie prążkowany szkieletowy.
RBj0bejJ5qM5e
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RY9Lh7YMdmaw8
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Ćwiczenie 6
RHCYnOGwYh7bn
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 7

W obrazie klinicznym charakterystyczne jest występowanie triady typowych objawów: wielomoczu (poliurii − od 5 do 25 litrów moczu na dobę), choć nie musi występować on zawsze, wzmożonego pragnienia połączonego z wypijaniem zwiększonej objętości płynów (polidypsji) oraz upośledzonej zdolności nerek do zagęszczania moczu, objawiającej się oddawaniem jasnego, rozcieńczonego moczu (astenurii).

Indeks górny Źródło: Przemysław Kluj, Tomasz Gaszyński, Postępowanie przedszpitalne w stanach nagłych chorób gruczołów wydzielania wewnętrznego: moczówka prosta, zespół Schwartza–Barttera oraz udar przysadki, „Ostry Dyżur” 2013, t. 6, nr 4, s. 141–146. Indeks górny koniec

R1sljRIVaDMT9
Na podstawie przedstawionego tekstu wyjaśnij, jakiego ze znanych Ci zaburzeń wydalania moczu dotyczy powyższy opis. Odpowiedź uzasadnij, uwzględniając nazwę hormonu powiązanego bezpośrednio z tą chorobą. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Oddawanie moczu ściśle związane jest z funkcją dolnych dróg moczowych. Podczas rozwoju dziecka wzrasta pojemność pęcherza moczowego, który staje się zbiornikiem moczu gwarantującym utrzymanie suchości. W wyniku dojrzewania układu nerwowego kształtuje się świadoma kontrola nad czynnością zwieracza zewnętrznego cewki moczowej, którego napięcie wzrasta stosownie do wypełnienia pęcherza, oraz nad odruchem rdzeniowym nadzorującym wypieracz pęcherza moczowego. Dziecko w wieku 3−4 lat jest w stanie podjąć decyzję o rozpoczęciu i zakończeniu mikcji. (…) Problemy związane z oddawaniem moczu są złożone, podobnie jak skomplikowany jest sam akt mikcji. U podłoża nieprawidłowości w tym zakresie mogą leżeć wady anatomiczne dróg moczowych, uszkodzenie układu nerwowego lub zaburzenia czynnościowe.

Indeks górny Źródło: Katarzyna Kiliś‑Pstrusińska, Zaburzenia w oddawaniu moczu u dzieci i młodzieży – narastający problem kliniczny, „Family Medicine – Primary Care Review” 2012, nr 14(3), s. 453–456. Indeks górny koniec

Rye92ZfEGbiA4
Na podstawie przedstawionego fragmentu oceń prawidłowość sformułowania: „Nietrzymanie moczu u małych dzieci jest zwykle spowodowane uszkodzeniem układu nerwowego i powinno być jak najszybciej konsultowane u specjalisty”. Odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).