Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R3OTiTtvXqur8
Wybierz poprawne zakończenie zdania.

Radioteleskopy to urządzenia badawcze do rejestracji przychodzącego do nas z kosmosu promieniowania... Możliwe odpowiedzi: 1. cieplnego., 2. świetlnego., 3. radiowego., 4. mikrofalowego.
Rg7uEb19OJYKp1
Ćwiczenie 2
Wybierz poprawne zakończenie zdania.

Twórcą programu OGLE (The Optical Gravitation Lensing Experiment), w którym zajmował się głównie teorią ewolucji gwiazd, dysków akrecyjnych, mikrosoczewkowania grawitacyjnego oraz rozbłyskami gamma (obserwował m.in. najgęstsze obszary nieba: zgrubienie centralne Drogi Mlecznej, Wielki oraz Mały Obłok Magellana dzięki teleskopowi znajdującemu się w Chile) był... Możliwe odpowiedzi: 1. Aleksander Friedman., 2. Kazimierz Kordylewski., 3. Bohdan Paczyński., 4. Aleksander Wolszczan.
R6YQe8MN3WfUx1
Ćwiczenie 3
Wybierz poprawne słowa w tekście. Jest wiele typów teleskopów – różniących się przede wszystkim długością/wysokością fal światła, które rejestrują. Teleskopy optyczne wykorzystują światło widzialne/niewidzialne. Rentgenowskie wykrywają obiekty w zakresie fal dłuższych/krótszych niż światło ultrafioletowe. Teleskopy działające w zakresie ultrafioletu/podczerwieni wykorzystują fale dłuższe niż światło widzialne.
R1JUurL6n1woN1
Ćwiczenie 4
Połącz nazwisko naukowca z jego osiągnięciami w poznaniu Wszechświata. Vesto Slipher Możliwe odpowiedzi: 1. stworzył model Wszechświata dynamicznego, który był podstawą do stworzenia teorii Wielkiego Wybuchu, 2. stworzył prawo mówiące o zależności między prędkością i odległością galaktyk, dzięki temu powstała teoria Wielkiego Wybuchu i jego skutku (rozszerzania się Wszechświata), 3. odkrył planety pozasłoneczne, które krążą wokół nowo odkrytego rodzaju pulsara, 4. odkrył tzw. ucieczkę mgławic spiralnych, co pozwoliło na udowodnienie oddalania się odległych obiektów astronomicznych Aleksander Friedman Możliwe odpowiedzi: 1. stworzył model Wszechświata dynamicznego, który był podstawą do stworzenia teorii Wielkiego Wybuchu, 2. stworzył prawo mówiące o zależności między prędkością i odległością galaktyk, dzięki temu powstała teoria Wielkiego Wybuchu i jego skutku (rozszerzania się Wszechświata), 3. odkrył planety pozasłoneczne, które krążą wokół nowo odkrytego rodzaju pulsara, 4. odkrył tzw. ucieczkę mgławic spiralnych, co pozwoliło na udowodnienie oddalania się odległych obiektów astronomicznych Edwin Hubble Możliwe odpowiedzi: 1. stworzył model Wszechświata dynamicznego, który był podstawą do stworzenia teorii Wielkiego Wybuchu, 2. stworzył prawo mówiące o zależności między prędkością i odległością galaktyk, dzięki temu powstała teoria Wielkiego Wybuchu i jego skutku (rozszerzania się Wszechświata), 3. odkrył planety pozasłoneczne, które krążą wokół nowo odkrytego rodzaju pulsara, 4. odkrył tzw. ucieczkę mgławic spiralnych, co pozwoliło na udowodnienie oddalania się odległych obiektów astronomicznych Aleksander Wolszczan Możliwe odpowiedzi: 1. stworzył model Wszechświata dynamicznego, który był podstawą do stworzenia teorii Wielkiego Wybuchu, 2. stworzył prawo mówiące o zależności między prędkością i odległością galaktyk, dzięki temu powstała teoria Wielkiego Wybuchu i jego skutku (rozszerzania się Wszechświata), 3. odkrył planety pozasłoneczne, które krążą wokół nowo odkrytego rodzaju pulsara, 4. odkrył tzw. ucieczkę mgławic spiralnych, co pozwoliło na udowodnienie oddalania się odległych obiektów astronomicznych
21
Ćwiczenie 5

Statki kosmiczne wysyłane w kosmos mogą być załogowe lub bezzałogowe. Wśród bezzałogowych wyróżniany sondy kosmiczne i sztuczne satelity.

Uzasadnij, dlaczego warto wysyłać z Ziemi coraz więcej sond kosmicznych, chociaż kosztują one miliardy dolarów?

RxUR5ot2JP3ah
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Przeanalizuj podany tekst. Odpowiedz na zawarte pod nim polecenie.

1

W Amazońskim Lesie Deszczowym z pewnością nie brak zagrożeń, jednak okazuje, że najbardziej niebezpiecznymi z punktu widzenia człowieka zwierzętami są tam komary. To one przenoszą malarię, odpowiadając za setki zgonów rocznie. W Peru liczba zachorowań na tę chorobę ostatnimi czasy rośnie […]. Powstrzymanie rozprzestrzeniania się malarii jest przy tym o tyle trudne, że nie da się w prosty sposób określić położenia miejsc z największą ilością zachorowań. A stąd już prosta droga do wybuchu epidemii. Jak rozwiązać ten problem? Naukowcy zaczęli wykorzystywać w tym celu sztuczne satelity NASA.
W Amazonii za większość przypadków malarii odpowiada ich jeden gatunek [komarów], Anopheles darlingi. Przenosi on chorobę z człowieka na człowieka poprzez krew, żywiąc się nią.

Indeks górny Źródło: Niezwykłe zastosowanie satelitów NASA, urania.edu.pl [dostęp online: 03.07.2020]. Indeks górny koniec

Wyjaśnij, w jaki sposób (wykorzystując dane z satelitów) można zapobiegać epidemii malarii w Peru.

R6kdMj9zWqhez
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, dlaczego najważniejsze teleskopy, które dokonują obecnie największych odkryć w badaniach kosmicznych (np. Teleskop Kosmiczny Hubble’a), umieszcza się na orbicie okołoziemskiej, a nie na powierzchni Ziemi?

RPJ7C3FzIulkJ
(Uzupełnij).
R1e3SnP0MXiqm2
Ćwiczenie 8
Połącz opis dokonań/działań sondy kosmicznej z jej nazwą. Szukając odpowiedzi wykorzystaj różne źródła informacji. Sonda została wysłana w kosmos jeszcze w roku 1972. Rok później sonda wykonała swój pierwszy przelot obok Jowisza. Przez lata pracy badała między innymi pasy radiacyjne, księżyce, oraz pole magnetyczne tej planety. Znacznie później zaobserwowała też promieniowanie kosmiczne i zmierzyła inne wartości fizyczne w odległych zakątkach Układu Słonecznego. Sonda ta obecnie już nie działa – ostatni kontakt z nią był w roku 2003. – 1. New Horizons, 2. Mariner 9, 3. Pioneer 10, 4. Voyager 1

Jej misja rozpoczęła się w roku 1977. Zbadała dokładnie Jowisza i jego satelity – w roku 1979 przesłała na Ziemię najpiękniejsze jak dotychczas fotografie tej planety. Rok później dokonała równie udanego przelotu w pobliżu Saturna, badając przy okazji jego duży księżyc o nazwie Tytan. Do dziś działa i regularnie przekazuje na Ziemię użyteczne dane naukowe. W roku 2012 przekroczyła heliopauzę – odległość uważaną za umowną granicę układu Słonecznego. – 1. New Horizons, 2. Mariner 9, 3. Pioneer 10, 4. Voyager 1

Sonda została wystrzelona w kosmos w roku 2006, minęła Jowisza rok później. Zyskała w jego polu grawitacyjnym większą prędkość, rozpoczynając długą podróż do swego głównego celu – Plutona wraz z jego satelitą Charonem. Doleciała do nich ostatecznie w roku 2015. Przesłała wówczas na Ziemię spektakularne zdjęcia tych ciał oraz wiele cennych danych naukowych. Następnie sonda skierowała się ku nowemu celowi – obiektów Pasa Kuipera. Na tę chwilę nie wiadomo jeszcze, gdzie poleci dalej. – 1. New Horizons, 2. Mariner 9, 3. Pioneer 10, 4. Voyager 1

Sonda wystartowała w maju 1971 roku i stała się 14 XI 1971 pierwszym w historii sztucznym satelitą Marsa. Przekazała ponad 7000 zdjęć planety i jej satelitów Phobosa i Deimosa, dokonała wstępnego wyszukania miejsc odpowiednich do lądowania wysyłanych w następnych latach próbników Viking. Zidentyfikowała także różne formy powierzchni Marsa, w tym ze śladami erozji wodnej i wietrznej. – 1. New Horizons, 2. Mariner 9, 3. Pioneer 10, 4. Voyager 1
2
Ćwiczenie 9
RoIEkr3X6RcGB
Podaj daty następujących wydarzeń: 1. Umieszczenie na orbicie okołoziemskiej Kosmicznego Teleskopu Hubble’a., 2. Wysłanie bezzałogowych sond Viking 1 i Viking 2 do badania Marsa., 3. Wysłanie bezzałogowej sondy Galileo do badania Jowisza., 4. Bezzałogowa misja New Horizons – badanie Plutona oraz pasa Kuipera., 5. Umieszczenie Wielkiego Teleskopu Kanaryjskiego pracującego w zakresie światła widzialnego i bliskiej podczerwieni. Daty do wyboru: 1. 1976, 2. 1989, 3. 1990, 4. 2006, 5. 2008.
R1Lb0qNlWoaxy
Dopasuj daty do wydarzeń. 1. Wysłanie bezzałogowych sond Viking 1 i Viking 2 do badania Marsa. 1. 2006, 2. 2018, 3. 1990, 4. 1989, 5. 1976
2. Wysłanie bezzałogowej sondy Galileo do badania Jowisza.1. 2006, 2. 2018, 3. 1990, 4. 1989, 5. 1976
3. Umieszczenie na orbicie okołoziemskiej Kosmicznego Teleskopu Hubble’a. 1. 2006, 2. 2018, 3. 1990, 4. 1989, 5. 1976
4. Bezzałogowa misja New Horizons – badanie Plutona oraz pasa Kuipera. 1. 2006, 2. 2018, 3. 1990, 4. 1989, 5. 1976
5. Umieszczenie Wielkiego Teleskopu Kanaryjskiego pracującego w zakresie światła widzialnego i bliskiej podczerwieni. 1. 2006, 2. 2018, 3. 1990, 4. 1989, 5. 1976
R1UaGeJuAuOTF2
Ćwiczenie 10
Przyporządkuj wymienione, praktyczne zastosowania badań satelitów do ich rodzajów. Satelity meteorologiczne Możliwe odpowiedzi: 1. dokładnie wyznaczają odległości np. międzykontynentalne, 2. możliwość korzystania z Internetu, 3. wzmacnianie sygnałów telewizyjnych, 4. korzystanie z nawigacji GPS, 5. poznanie kierunku ruchu mas powietrza, 6. prognozowanie pogody długoterminowej, 7. służą celom triangulacyjnym, 8. odbieranie sygnałów telefonicznych, 9. obserwacje tworzenie się huraganów Satelity łącznościowe Możliwe odpowiedzi: 1. dokładnie wyznaczają odległości np. międzykontynentalne, 2. możliwość korzystania z Internetu, 3. wzmacnianie sygnałów telewizyjnych, 4. korzystanie z nawigacji GPS, 5. poznanie kierunku ruchu mas powietrza, 6. prognozowanie pogody długoterminowej, 7. służą celom triangulacyjnym, 8. odbieranie sygnałów telefonicznych, 9. obserwacje tworzenie się huraganów Satelity geodezyjne Możliwe odpowiedzi: 1. dokładnie wyznaczają odległości np. międzykontynentalne, 2. możliwość korzystania z Internetu, 3. wzmacnianie sygnałów telewizyjnych, 4. korzystanie z nawigacji GPS, 5. poznanie kierunku ruchu mas powietrza, 6. prognozowanie pogody długoterminowej, 7. służą celom triangulacyjnym, 8. odbieranie sygnałów telefonicznych, 9. obserwacje tworzenie się huraganów
Rc3WQXFq5t9zZ3
Ćwiczenie 11
Za pomocą satelitów możemy się łączyć z Internetem.

Ułóż podane zdania w taki sposób, aby w kolejności przedstawiały proces łączenia z Internetem. Elementy do uszeregowania: 1. Dostawca internetowy wysyła informacje kablami naziemnymi do stacji operatora systemu satelitarnego., 2. Sygnały przesyłane są kablami do komputera abonenta., 3. Satelity odbierają sygnał, wzmacniają go i wysyłają na ziemię do anten abonentów lub do innych satelitów jeśli odległość jest zbyt duża., 4. Antena satelitarna (umieszczona np. na dachu domu abonenta) odbiera zakodowaną wiadomość i przetwarza ją tak by nadawała się do odczytu., 5. Dane kodowane są w falach radiowych i wysyłane do orbitujących satelitów.