1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
RboJc593cPG7f1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Anderson Brito, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
R1X46qFVE7Z09
(Uzupełnij).
R13cQ96qYNIVZ1
Ćwiczenie 2
Zaznacz prawidłowe zdania. Możliwe odpowiedzi: 1. Wirusy DNA posiadają osłonkę, a wirusy RNA jej nie posiadają ., 2. Jeden wirus może zawierać tylko jeden rodzaj kwasu nukleinowego: albo DNA albo RNA., 3. Odwrotna transkryptaza powoduje przepisanie informacji genetycznej z jednoniciowego DNA na dwuniciowe DNA.
R1aCGZ41azQjs1
Ćwiczenie 3
Z poniższych cech wybierz te, które są brane pod uwagę przy taksonomii wirusów: Możliwe odpowiedzi: 1. budowa kapsydu, 2. obecność lub brak rybosomów, 3. obecność lipopolisacharydu, 4. obecność lub brak peptydoglikanu, 5. rodzaj kwasu nukleinowego, 6. obecność lub brak osłonki, 7. obecność lub brak odwrotnej transkryptazy, 8. obecność lub brak beta-laktamazy
R7Fl0x67A22pe2
Ćwiczenie 4
Uzupełnij poniższy schemat odwrotnej transkrypcji. ssRNA → 1. polipeptyd, 2. ssDNA, 3. dsDNA → 1. polipeptyd, 2. ssDNA, 3. dsDNA → mRNA → 1. polipeptyd, 2. ssDNA, 3. dsDNA
2
Ćwiczenie 5
RXluCki6KBqdi
Łączenie par. . Ekosystem jest układem otwartym i wymaga stałego dopływu energii z zewnątrz.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zmiana warunków środowiskowych prowadzi do osiągnięcia homeostazy ekosystemu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Biocenozy powstają i rozwijają się w trakcie sukcesji ekologicznej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Równowagę ekosystemu utrzymują gatunki zajmujące te same nisze ekologiczne.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
ROcTnlJWhWlW22
Ćwiczenie 6
Zaznacz cechy, które charakteryzują wirusy. Możliwe odpowiedzi: 1. pasożytnictwo, 2. obecność mitochondriów, 3. obecność ściany komórkowej, 4. obecność kapsomerów, 5. obecność antygenów, 6. brak rybosomów, 7. fermentacja glukozy, 8. fermentacja laktozy, 9. oddychanie komórkowe, 10. obecność kapsydu, 11. obecność materiału genetycznego
31
Ćwiczenie 7

„Gen 16S rRNA jest powszechnie wykorzystywany w mikrobiologii do badań filogenetycznych, ponieważ należy do grupy genów konserwatywnych ewolucyjnie, występujących u wszystkich gatunków bakterii. Pionierami wykorzystania tego genu, obejmującego 1500 par zasad, byli Carl Woese i George E. Fox. Gen ten jest przydatny do identyfikacji, ponieważ składa się z fragmentów DNA silnie konserwatywnych, na których projektuje się startery, oraz sekwencji zmiennych, które są charakterystyczne dla danego gatunku. Porównując sekwencje rejonów zmiennych, ze wzorami znajdującymi się w bazie, można wyróżnić poszczególne gatunki. Z upływem czasu uzupełniano zasoby bazy o kolejne sekwencje 16S rDNA, co doprowadziło do odkrycia nowych grup taksonomicznych”.

Indeks dolny Źródło: Jaroszewska E., Misiewicz A., Wybrane molekularne metody identyfikacji mikroorganizmów w kolekcjach kultur drobnoustrojów; Postępy Nauki i Technologii Przemysłu Rolno‑Spożywczego 2012 t. 67 nr 4 Indeks dolny koniec

R1LfDO6HguqjF
Na podstawie poniższego cytatu określ, czy badania filogenetyczne wirusów prowadzone są opisywaną metodą. Uzasadnij odpowiedź. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
R1HYLrReGbcEZ
Czy wirusy namnażane są w ten sam sposób? Uzasadnij swoją odpowiedź. (Uzupełnij).