Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R15zGCHKm3HfH
Połącz podane określenia z ich poprawnym opisem. Promotor Możliwe odpowiedzi: 1. fragment DNA wyznaczający koniec transkrypcji, 2. fragment jednoniciowego DNA uzyskany dzięki działaniu restryktazy, 3. nośnik klonowanego DNA, 4. fragment DNA znajdujący się przed sekwencją genu Terminator Możliwe odpowiedzi: 1. fragment DNA wyznaczający koniec transkrypcji, 2. fragment jednoniciowego DNA uzyskany dzięki działaniu restryktazy, 3. nośnik klonowanego DNA, 4. fragment DNA znajdujący się przed sekwencją genu Lepki koniec Możliwe odpowiedzi: 1. fragment DNA wyznaczający koniec transkrypcji, 2. fragment jednoniciowego DNA uzyskany dzięki działaniu restryktazy, 3. nośnik klonowanego DNA, 4. fragment DNA znajdujący się przed sekwencją genu Wektor Możliwe odpowiedzi: 1. fragment DNA wyznaczający koniec transkrypcji, 2. fragment jednoniciowego DNA uzyskany dzięki działaniu restryktazy, 3. nośnik klonowanego DNA, 4. fragment DNA znajdujący się przed sekwencją genu
R2vd00c5IBtWl1
Ćwiczenie 2
Zaznacz poprawne dokończenie zdania. Klonowanie DNA to proces polegający na... Możliwe odpowiedzi: 1. namnożeniu kopii danego fragmentu DNA w komórkach gospodarza, zwykle bakterii Escherichia coli, przy zastosowaniu wektora genetycznego., 2. , 3. , 4.
RjEPEzXkkew3N1
Ćwiczenie 3
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
1
Ćwiczenie 3
R1SguX09LHkM1
Połącz pojęcia z właściwymi definicjami. GFP Możliwe odpowiedzi: 1. Metoda powielania łańcuchów DNA polegająca na łańcuchowej reakcji polimerazy DNA w wyniku wielokrotnego podgrzewania i oziębiania próbki w warunkach laboratoryjnych., 2. Polilinker, odcinek DNA wektora genetycznego, w którym znajdują się liczne sekwencje nukleotydowe rozpoznawane przez enzymy restrykcyjne., 3. Białko, które pochodzi z meduzy Aequoria victoria; emituje zielone światło w wyniku wzbudzenia światłem niebieskim lub UV. MCS Możliwe odpowiedzi: 1. Metoda powielania łańcuchów DNA polegająca na łańcuchowej reakcji polimerazy DNA w wyniku wielokrotnego podgrzewania i oziębiania próbki w warunkach laboratoryjnych., 2. Polilinker, odcinek DNA wektora genetycznego, w którym znajdują się liczne sekwencje nukleotydowe rozpoznawane przez enzymy restrykcyjne., 3. Białko, które pochodzi z meduzy Aequoria victoria; emituje zielone światło w wyniku wzbudzenia światłem niebieskim lub UV. PCR Możliwe odpowiedzi: 1. Metoda powielania łańcuchów DNA polegająca na łańcuchowej reakcji polimerazy DNA w wyniku wielokrotnego podgrzewania i oziębiania próbki w warunkach laboratoryjnych., 2. Polilinker, odcinek DNA wektora genetycznego, w którym znajdują się liczne sekwencje nukleotydowe rozpoznawane przez enzymy restrykcyjne., 3. Białko, które pochodzi z meduzy Aequoria victoria; emituje zielone światło w wyniku wzbudzenia światłem niebieskim lub UV.
RbkgJTaXrSUzJ2
Ćwiczenie 4
Zaznacz przykłady genów reporterowych. Możliwe odpowiedzi: 1. Białko zielonej fluorescencji (GFP), 2. Lucyferaza, 3. β‑galaktozydaza (β‑gal), 4. β‑glukuronidaza (GUS), 5. , 6.
2
Ćwiczenie 5
RrDMjCT4MEwD9
Łączenie par. Oceń, czy podane stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.. W klonowaniu DNA stosuje się enzymy restrykcyjne klasy I, które są zdolne do rozpoznawania specyficznych sekwencji w DNA.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gen reporterowy to gen, którego produkty można w łatwy sposób oznaczyć i zmierzyć.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przykładem wektorów eukariotycznych są kosmidy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ostatnim etapem klonowania jest selekcja.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
2
Ćwiczenie 6
R1GqlsjTATQ9D
Pewna grupa badaczy postanowiła sklonować gen lucyferazy pochodzący z genomu świetlika świętojańskiego (Lampyris noctiluca). Bezpośrednio przed sekwencją właściwego genu w genomie świetlika oraz za nią występuje miejsce cięcia restryktazy PstI. Ponieważ w plazmidzie pBR322 także występuje miejsce cięcia specyficzne dla PstI, naukowcy postanowili skorzystać z tego enzymu. Na podstawie powyższego tekstu, informacji z ćwiczenia 2 i własnej wiedzy ułóż w odpowiedniej kolejności czynności, jakie powinni wykonać naukowcy. Elementy do uszeregowania: 1. Dodanie ligazy, 2. Połączenie przeciętego plazmidu pBR322 z genem lucyferazy, 3. Dodanie enzymu PstI do probówki z plazmidem pBR322 i genomowym DNA świetlika świętojańskiego, 4. Transformacja bakterii z użyciem plazmidu, 5. Oczyszczenie wyciętego genu lucyferazy za pomocą elektroforezy, 6. Wysianie bakterii na pożywkę selekcyjną (zawierającą antybiotyk)
31
Ćwiczenie 7
RtCbgNEgfQjht
Na podstawie informacji zawartych w ćwiczeniach 2, 4 i 6 oraz własnej wiedzy oceń i uzasadnij, który z antybiotyków (ampicylinę czy tetracyklinę) powinni dodać naukowcy do pożywki selekcyjnej. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
R17OO6HBxKrcp
Tym razem naukowcy postanowili sklonować gen tet z plazmidu pBR322 do innego plazmidu.

Oceń, jakich enzymów restrykcyjnych powinni użyć do wycięcia interesującego ich genu (tak aby fragment ten był możliwie krótki), oraz oblicz, jakiej długości fragmenty DNA uzyskają w wyniku trawienia restrykcyjnego. W odpowiedzi zaznacz, w którym z uzyskanych fragmentów DNA znajduje się gen tet. (Uzupełnij).