Połącz podane określenia z ich poprawnym opisem. Promotor Możliwe odpowiedzi: 1. fragment DNA wyznaczający koniec transkrypcji, 2. fragment jednoniciowego DNA uzyskany dzięki działaniu restryktazy, 3. nośnik klonowanego DNA, 4. fragment DNA znajdujący się przed sekwencją genu Terminator Możliwe odpowiedzi: 1. fragment DNA wyznaczający koniec transkrypcji, 2. fragment jednoniciowego DNA uzyskany dzięki działaniu restryktazy, 3. nośnik klonowanego DNA, 4. fragment DNA znajdujący się przed sekwencją genu Lepki koniec Możliwe odpowiedzi: 1. fragment DNA wyznaczający koniec transkrypcji, 2. fragment jednoniciowego DNA uzyskany dzięki działaniu restryktazy, 3. nośnik klonowanego DNA, 4. fragment DNA znajdujący się przed sekwencją genu Wektor Możliwe odpowiedzi: 1. fragment DNA wyznaczający koniec transkrypcji, 2. fragment jednoniciowego DNA uzyskany dzięki działaniu restryktazy, 3. nośnik klonowanego DNA, 4. fragment DNA znajdujący się przed sekwencją genu
Połącz podane określenia z ich poprawnym opisem. Promotor Możliwe odpowiedzi: 1. fragment DNA wyznaczający koniec transkrypcji, 2. fragment jednoniciowego DNA uzyskany dzięki działaniu restryktazy, 3. nośnik klonowanego DNA, 4. fragment DNA znajdujący się przed sekwencją genu Terminator Możliwe odpowiedzi: 1. fragment DNA wyznaczający koniec transkrypcji, 2. fragment jednoniciowego DNA uzyskany dzięki działaniu restryktazy, 3. nośnik klonowanego DNA, 4. fragment DNA znajdujący się przed sekwencją genu Lepki koniec Możliwe odpowiedzi: 1. fragment DNA wyznaczający koniec transkrypcji, 2. fragment jednoniciowego DNA uzyskany dzięki działaniu restryktazy, 3. nośnik klonowanego DNA, 4. fragment DNA znajdujący się przed sekwencją genu Wektor Możliwe odpowiedzi: 1. fragment DNA wyznaczający koniec transkrypcji, 2. fragment jednoniciowego DNA uzyskany dzięki działaniu restryktazy, 3. nośnik klonowanego DNA, 4. fragment DNA znajdujący się przed sekwencją genu
R2vd00c5IBtWl1
Ćwiczenie 2
Zaznacz poprawne dokończenie zdania. Klonowanie DNA to proces polegający na... Możliwe odpowiedzi: 1. namnożeniu kopii danego fragmentu DNA w komórkach gospodarza, zwykle bakterii Escherichia coli, przy zastosowaniu wektora genetycznego., 2. , 3. , 4.
RjEPEzXkkew3N1
Ćwiczenie 3
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
1
Ćwiczenie 3
R1SguX09LHkM1
Połącz pojęcia z właściwymi definicjami. GFP Możliwe odpowiedzi: 1. Metoda powielania łańcuchów DNA polegająca na łańcuchowej reakcji polimerazy DNA w wyniku wielokrotnego podgrzewania i oziębiania próbki w warunkach laboratoryjnych., 2. Polilinker, odcinek DNA wektora genetycznego, w którym znajdują się liczne sekwencje nukleotydowe rozpoznawane przez enzymy restrykcyjne., 3. Białko, które pochodzi z meduzy Aequoria victoria; emituje zielone światło w wyniku wzbudzenia światłem niebieskim lub UV. MCS Możliwe odpowiedzi: 1. Metoda powielania łańcuchów DNA polegająca na łańcuchowej reakcji polimerazy DNA w wyniku wielokrotnego podgrzewania i oziębiania próbki w warunkach laboratoryjnych., 2. Polilinker, odcinek DNA wektora genetycznego, w którym znajdują się liczne sekwencje nukleotydowe rozpoznawane przez enzymy restrykcyjne., 3. Białko, które pochodzi z meduzy Aequoria victoria; emituje zielone światło w wyniku wzbudzenia światłem niebieskim lub UV. PCR Możliwe odpowiedzi: 1. Metoda powielania łańcuchów DNA polegająca na łańcuchowej reakcji polimerazy DNA w wyniku wielokrotnego podgrzewania i oziębiania próbki w warunkach laboratoryjnych., 2. Polilinker, odcinek DNA wektora genetycznego, w którym znajdują się liczne sekwencje nukleotydowe rozpoznawane przez enzymy restrykcyjne., 3. Białko, które pochodzi z meduzy Aequoria victoria; emituje zielone światło w wyniku wzbudzenia światłem niebieskim lub UV.
Połącz pojęcia z właściwymi definicjami. GFP Możliwe odpowiedzi: 1. Metoda powielania łańcuchów DNA polegająca na łańcuchowej reakcji polimerazy DNA w wyniku wielokrotnego podgrzewania i oziębiania próbki w warunkach laboratoryjnych., 2. Polilinker, odcinek DNA wektora genetycznego, w którym znajdują się liczne sekwencje nukleotydowe rozpoznawane przez enzymy restrykcyjne., 3. Białko, które pochodzi z meduzy Aequoria victoria; emituje zielone światło w wyniku wzbudzenia światłem niebieskim lub UV. MCS Możliwe odpowiedzi: 1. Metoda powielania łańcuchów DNA polegająca na łańcuchowej reakcji polimerazy DNA w wyniku wielokrotnego podgrzewania i oziębiania próbki w warunkach laboratoryjnych., 2. Polilinker, odcinek DNA wektora genetycznego, w którym znajdują się liczne sekwencje nukleotydowe rozpoznawane przez enzymy restrykcyjne., 3. Białko, które pochodzi z meduzy Aequoria victoria; emituje zielone światło w wyniku wzbudzenia światłem niebieskim lub UV. PCR Możliwe odpowiedzi: 1. Metoda powielania łańcuchów DNA polegająca na łańcuchowej reakcji polimerazy DNA w wyniku wielokrotnego podgrzewania i oziębiania próbki w warunkach laboratoryjnych., 2. Polilinker, odcinek DNA wektora genetycznego, w którym znajdują się liczne sekwencje nukleotydowe rozpoznawane przez enzymy restrykcyjne., 3. Białko, które pochodzi z meduzy Aequoria victoria; emituje zielone światło w wyniku wzbudzenia światłem niebieskim lub UV.
Łączenie par. Oceń, czy podane stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.. W klonowaniu DNA stosuje się enzymy restrykcyjne klasy I, które są zdolne do rozpoznawania specyficznych sekwencji w DNA.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gen reporterowy to gen, którego produkty można w łatwy sposób oznaczyć i zmierzyć.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przykładem wektorów eukariotycznych są kosmidy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ostatnim etapem klonowania jest selekcja.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Oceń, czy podane stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.. W klonowaniu DNA stosuje się enzymy restrykcyjne klasy I, które są zdolne do rozpoznawania specyficznych sekwencji w DNA.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gen reporterowy to gen, którego produkty można w łatwy sposób oznaczyć i zmierzyć.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przykładem wektorów eukariotycznych są kosmidy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ostatnim etapem klonowania jest selekcja.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
2
Ćwiczenie 6
R1GqlsjTATQ9D
Pewna grupa badaczy postanowiła sklonować gen lucyferazy pochodzący z genomu świetlika świętojańskiego (Lampyris noctiluca). Bezpośrednio przed sekwencją właściwego genu w genomie świetlika oraz za nią występuje miejsce cięcia restryktazy PstI. Ponieważ w plazmidzie pBR322 także występuje miejsce cięcia specyficzne dla PstI, naukowcy postanowili skorzystać z tego enzymu. Na podstawie powyższego tekstu, informacji z ćwiczenia 2 i własnej wiedzy ułóż w odpowiedniej kolejności czynności, jakie powinni wykonać naukowcy. Elementy do uszeregowania: 1. Dodanie ligazy, 2. Połączenie przeciętego plazmidu pBR322 z genem lucyferazy, 3. Dodanie enzymu PstI do probówki z plazmidem pBR322 i genomowym DNA świetlika świętojańskiego, 4. Transformacja bakterii z użyciem plazmidu, 5. Oczyszczenie wyciętego genu lucyferazy za pomocą elektroforezy, 6. Wysianie bakterii na pożywkę selekcyjną (zawierającą antybiotyk)
Pewna grupa badaczy postanowiła sklonować gen lucyferazy pochodzący z genomu świetlika świętojańskiego (Lampyris noctiluca). Bezpośrednio przed sekwencją właściwego genu w genomie świetlika oraz za nią występuje miejsce cięcia restryktazy PstI. Ponieważ w plazmidzie pBR322 także występuje miejsce cięcia specyficzne dla PstI, naukowcy postanowili skorzystać z tego enzymu. Na podstawie powyższego tekstu, informacji z ćwiczenia 2 i własnej wiedzy ułóż w odpowiedniej kolejności czynności, jakie powinni wykonać naukowcy. Elementy do uszeregowania: 1. Dodanie ligazy, 2. Połączenie przeciętego plazmidu pBR322 z genem lucyferazy, 3. Dodanie enzymu PstI do probówki z plazmidem pBR322 i genomowym DNA świetlika świętojańskiego, 4. Transformacja bakterii z użyciem plazmidu, 5. Oczyszczenie wyciętego genu lucyferazy za pomocą elektroforezy, 6. Wysianie bakterii na pożywkę selekcyjną (zawierającą antybiotyk)
31
Ćwiczenie 7
RtCbgNEgfQjht
Na podstawie informacji zawartych w ćwiczeniach 2, 4 i 6 oraz własnej wiedzy oceń i uzasadnij, który z antybiotyków (ampicylinę czy tetracyklinę) powinni dodać naukowcy do pożywki selekcyjnej. (Uzupełnij).
Zastanów się, jakie cechy E. coli sprawiają, że staje się ona idealnym dawcą w procesie klonowania DNA.
E. coli jest dobrze zbadana pod względem genetycznych mechanizmów, łatwo się namnaża, a także można wprowadzić do niej wiele typów wektorów.
31
Ćwiczenie 8
R17OO6HBxKrcp
Tym razem naukowcy postanowili sklonować gen tet z plazmidu pBR322 do innego plazmidu.
Oceń, jakich enzymów restrykcyjnych powinni użyć do wycięcia interesującego ich genu (tak aby fragment ten był możliwie krótki), oraz oblicz, jakiej długości fragmenty DNA uzyskają w wyniku trawienia restrykcyjnego. W odpowiedzi zaznacz, w którym z uzyskanych fragmentów DNA znajduje się gen tet. (Uzupełnij).
Pamiętaj, że bakteriofagi to wirusy infekujące bakterie. Mogą przeprowadzać cykl lityczny, prowadzący do lizy komórek bakterii, lub lizogeniczny, który nie prowadzi do lizy komórki, a jedynie do namnożenia się materiału genetycznego faga w jej wnętrzu.
Wirusy przeprowadzające cykl lityczny mogą być wektorami przenoszącymi DNA pomiędzy komórkami bakterii, ponieważ w czasie cyklu uwalniają się z komórki bakterii i mogą przenieść odcinek DNA bakteryjnego do innej bakterii.