Sprawdź się
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Wybory jako demokratyczny sposób kreowania organów władzy publicznej a dobro wspólneW państwie demokratycznym wybory są nieodzowną instytucją życia publicznego, pozwalającą na wyłanianie przedstawicieli do organów państwowych. W ich wyniku dochodzi do realizacji zasady suwerenności narodu wyrażonej w art. 4 Konstytucji.
Słownik języka polskiego: suwerenny1. niezależny od innego państwa, innej władzy, instytucji itp.
2. o opiniach lub decyzjach: nienarzucony przez nikogo
3. mający władzę zwierzchnią
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.Art. 99
1. Wybrany do Sejmu może być obywatel polski mający prawo wybierania, który najpóźniej w dniu wyborów kończy 21 lat.
2. Wybrany do Senatu może być obywatel polski mający prawo wybierania, który najpóźniej w dniu wyborów kończy 30 lat.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Encyklopedia PWN: cenzus wyborczyOgraniczenie powszechności prawa wyborczego polegające na przyznaniu prawa głosu w zależności np. od posiadanego majątku, wykształcenia lub od okresu zamieszkania na danym terenie.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Modele administracji wyborczej w wybranych państwachModel instytucji niezależnej – wybory są organizowane przez organ wyodrębniony ze struktur administracji rządowej, niezależny i dysponujący własnym budżetem. Organ ten nie podlega rządowi czy jego wybranemu członkowi (np. ministrowi spraw wewnętrznych). Może być natomiast odpowiedzialny przed władzą ustawodawczą, sądami czy głową państwa. (…)
Model rządowej administracji wyborczej – podstawowym wyróżnikiem tego modelu jest powierzenie zadań z zakresu organizacji wyborów organowi administracji rządowej, najczęściej ministrowi spraw wewnętrznych i/lub odpowiednim terenowym organom administracji rządowej. Urzędnicy pracujący nad przygotowaniem i przeprowadzeniem głosowania podlegają ministrowi – są przez niego powoływani i odwołani, muszą realizować jego polecenia. (…)
Model mieszany – z reguły opiera się on na istnieniu podwójnej struktury organów wyborczych. Z jednej strony funkcjonuje niezależna od rządu władza wyborcza o kompetencjach nadzorczych czy quasi‑sądowych, a z drugiej – większość czynności technicznych związanych z organizacją i przeprowadzeniem głosowania (przyjmowanie i zatwierdzanie list kandydatów, obliczanie i ogłaszanie rezultatu wyborów) wykonują organy administracji rządowej.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Znaczenie zasady równości prawa wyborczego w prawie polskim przed wejściem w życie Kodeksu wyborczegoJednym z przedstawicieli prezentujących ten pogląd jest S. Sagan. Rozumie on równość przez wymienienie jej dwóch znaczeń: formalnej i materialnej. Równość formalną widzi on jako przydzielenie każdemu wyborcy takiej samej liczby głosów (…). Natomiast równość materialną przedstawia jako jednakową siłę głosu każdego wyborcy. Wiąże ją ściśle z odpowiednim podziałem kraju na okręgi wyborcze.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.Art. 97
1. Senat składa się ze 100 senatorów.
2. Wybory do Senatu są powszechne, bezpośrednie i odbywają się w głosowaniu tajnym.