Sprawdź się
Zinterpretuj fragment Boga urojonego R. Dawkinsa na temat religii, określając, jakie zarzuty jej stawia, odwołując się do metafor użytych przez I. Asimova:
Bóg urojonyIsaac Asimov pisał, co prawda, o pseudonauce, ale jego słowa świetnie przystają również do religii: Zbadaj jakikolwiek fragment pseudonauki, a odnajdziesz tam nie więcej niż koc, pod którym można schować głowę, kciuk, który można possać, czy babciną spódnicę, pod którą można się skryć.
Jak rozumiesz słowa Pascala w poniższym fragmencie? Jaki nakaz formułuje Pascal i jakie jest jego uzasadnienie w kontekście koncepcji jego zakładu?
MyśliTwoja niemoc wiary, skoro rozum skłania cię do niej, a mimo to nie jesteś do niej zdolny, pochodzi jedynie z winy twych namiętności. Pracuj tedy nad tym, aby przekonać samego siebie nie mnożeniem dowodów Boga, ale poskromieniem swoich namiętności.
Wyjaśnij w kontekście przekonań ateizmu, dlaczego R. Dawkins krytykuje zakład Pascala w poniższym fragmencie Boga urojonego.
Bóg urojonyOtwarte pozostaje też pytanie, dlaczego tak łatwo mamy zgodzić się z tezą, że jedyne, czym możemy sprawić przyjemność Panu Bogu, to uwierzyć w niego? Cóż takiego szczególnego jest w samym wierzeniu?
Oceń rozumowanie Pascala. Czy rzeczywiście nic nie tracimy, jeśli uwierzymy w Boga, gdy żadna rzeczywistość metafizyczna nie istnieje?
Czy zgadzasz się z myślą Dawkinsa, że „lepsze i pełniejsze życie”, nawet jeśli Bóg istnieje, zapewni nam uznanie jego nieistnienia?