Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1I883UQhhdIK1
Ćwiczenie 1
Na ukształtowanie współczesnego modelu nauki wpływ miały... Możliwe odpowiedzi: 1. uznanie eksperymentu za wartościowy sposób doświadczenia., 2. dążenie nowożytnych racjonalistów do uzyskania pewnej i prawdziwej wiedzy., 3. zastosowanie przyrządów pomiarowych., 4. odkrycie doświadczenia zmysłowego jako źródła wiedzy.
R8Jo6HXTeiT0U1
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj poznaniu naukowemu i potocznemu charakterystyczne dla nich właściwości: poznanie naukowe. Możliwe odpowiedzi: 1. metodyczność badania, 2. kolokwialność języka, 3. dowolność poznawcza, 4. intuicyjność, 5. precyzyjność języka, 6. racjonalność. Poznanie potoczne. Możliwe odpowiedzi: 1. metodyczność badania, 2. kolokwialność języka, 3. dowolność poznawcza, 4. intuicyjność, 5. precyzyjność języka, 6. racjonalność.
RCln7Z43Iy7Hd1
Ćwiczenie 3
Uporządkuj w kolejności kroki postępowania właściwego dla metody naukowej. Elementy do uszeregowania: 1. sprawdzanie (falsyfikacja), 2. interpretacja wyników (formułowanie wniosków ogólnych, teorii), 3. obserwacja /eksperyment, 4. postawienie problemu (pytania) badawczego
11
Ćwiczenie 4

Na podstawie poniższego fragmentu hasła z Wikipedii wyjaśnij, czym różni się naukowe podejście do świata od podejścia dogmatycznego:

Wikipedia Krytyczny racjonalizm

Wszelkie nastawienie, kładące nacisk na weryfikowanie sformułowanych przez nas hipotez drogą szukania dla nich zastosowań i ich potwierdzania, nazywa [Karl] Popper nastawieniem dogmatycznym. Przeciwstawia mu swoje stanowisko, nazywając je nastawieniem krytycznym, wyrażając je przez postulat nieustannej gotowości do zmiany naszych hipotez drogą ich testowania, odrzucania, falsyfikowania. Naukowiec powinien spoglądać na teorię przez pryzmat jej zdolności do krytycznej dyskusji: czy jest ona otwarta na wszelki możliwy krytycyzm i czy jest w stanie mu się przeciwstawić.

C2 Źródło: Wikipedia, Krytyczny racjonalizm.
R1MHTJ5m9vTpt
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, dlaczego astrologia nie jest nauką.

RryACiMfOw2hD
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Na podstawie fragmentu tekstu Thomasa Kuhna wymień trzy wskazane przez niego skutki rewolucji naukowych.

Thomas Kuhn Struktura rewolucji naukowych

Każde z nich [zasadniczych punktów zwrotnych w nauce] pociągało za sobą konieczność odrzucenia przez całą grupę uczonych jakiejś wysoko cenionej dotąd teorii naukowej na rzecz innej, sprzecznej z nią. Każde powodowało przesunięcia w problematyce badań naukowych i zmianę wzorców, według których specjaliści określali, co uznać można za uprawnione pytanie i za zasadną odpowiedź. Każde z nich przekształcało wyobraźnię naukową w taki sposób, że ostatecznie powinniśmy ująć te zmiany jako przeobrażenia świata, w którym uprawiano działalność naukową.

C1 Źródło: Thomas Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, tłum. H. Ostromecka, Warszawa 1988, s. 454.
R1ENBXWIAWpNG
1. (Uzupełnij). 2. (Uzupełnij). 3. (Uzupełnij).
R1FBOKIEl0XqB3
Ćwiczenie 7
Uporządkuj w odpowiedniej kolejności schemat obrazujący cykl rewolucji naukowych. Elementy do uszeregowania: 1. „odrzucenie starej teorii”, 2. „zmiana paradygmatu naukowego”, 3. „zmiana powszechnych wyobrażeń o świecie”, 4. „przyjęcie nowej teorii”
31
Ćwiczenie 8

Oceń wartość poznania naukowego. Wypisz trzy cechy tego poznania, które według Ciebie sprawiły, że zostało ono uznane przez ludzkość za najlepszy sposób dochodzenia do prawdy o rzeczywistości.

RU61RNBxv99Nj
1. (Uzupełnij). 2. (Uzupełnij). 3. (Uzupełnij).