1
Pokaż ćwiczenia:
R1NhWVp4x4KxF1
Ćwiczenie 1
Wybierz z podanych poniżej wskaźników te, które klasyfikujemy jako organoleptyczne. Możliwe odpowiedzi: 1. wskaźnik uniwersalny, 2. fenoloftaleina, 3. oranż metylowy, 4. pH-metr
Rm2W57AkA7KuR1
Ćwiczenie 2
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RQwf7g9O1kxkv1
Ćwiczenie 3
Uzupełnij brakujące słowa. Wskaźniki pH są to słabe kwasy lub 1. zasady organiczne , 2. zasady nieorganiczne, 3. ciśnienia, 4. SEM, 5. pH-metrem, 6. kwasy beztlenowe, 7. różnych wskaźników, 8. amperometrem, 9. różnych soli, które pod wpływem zmiany stężeń jonów H3O+OH- zmieniają swoją formę, co w konsekwencji skutkuje zmianą zabarwienia roztworu. Jednym z częściej używanych wskaźników jest wskaźnik uniwersalny, który jest mieszaniną 1. zasady organiczne , 2. zasady nieorganiczne, 3. ciśnienia, 4. SEM, 5. pH-metrem, 6. kwasy beztlenowe, 7. różnych wskaźników, 8. amperometrem, 9. różnych soli. Na podstawie zmiany barwy roztworu, zawierającego wskaźnik, można jedynie w przybliżeniu oszacować jego pH. Do dokładniejszych pomiarów używane jest urządzenie zwane 1. zasady organiczne , 2. zasady nieorganiczne, 3. ciśnienia, 4. SEM, 5. pH-metrem, 6. kwasy beztlenowe, 7. różnych wskaźników, 8. amperometrem, 9. różnych soli. Mierzy on wartość 1. zasady organiczne , 2. zasady nieorganiczne, 3. ciśnienia, 4. SEM, 5. pH-metrem, 6. kwasy beztlenowe, 7. różnych wskaźników, 8. amperometrem, 9. różnych soli, które przez komputer przeliczany jest na wartość pH.
21
Ćwiczenie 4

Do zaparzonej czarnej herbaty dodano soku z cytryny. Zauważono, że roztwór zrobił się jaśniejszy. Wyjaśnij to zjawisko.

RpoNYQNamC0AQ
Odpowiedź: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

W pracowni chemicznej uczniowie otrzymali 3 wodne roztwory do analizy. Wykonali po 3 próby dla każdego roztworu, każda z użyciem innego wskaźnika. Wszystkie zmiany zabarwienia skrupulatnie notowali w tabeli. Niestety użyli pióra ze znikającym atramentem, w związku z czym utracili część wyników. Uzupełnij tabelę.

W celu ustalenia barwy wskaźnika uniwersalnego skorzystaj z poniższej skali, przedstawiającej zmiany zabarwienia uniwersalnego papierka wskaźnikowego nasączonego roztworem analizowanego wskaźnika uniwersalnego, w zależności od pH.

R1DE4pYapTmMH
Ilustracja przedstawia barwy uniwersalnego papierka wskaźnikowego w zależności od pH badanego roztworu.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RfLfRDZVyEtuG21
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 6

W dwóch nieopisanych kolbach znajdują się wodne roztwory chlorowodoru (HCl) o różnych stężeniach:

  • probówka A: 10-4 moldm3;

  • probówka B: 10-3 moldm3.

Czy wykorzystując wodny roztwór oranżu metylowego jesteś w stanie rozróżnić, w której kolbie znajduje się kwas o większym stężeniu? Odpowiedź uzasadnij.

RxkArQbR9ptqH
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R14C6gRIyp6ss
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

„(...) Skroplony CO2 jest cieczą bezbarwną, ruchliwą. Pod ciśnieniem 0,5 MPa krzepnie w temperaturze 216,5 K. Zestalony CO2, biała krystaliczna masa, sublimuje pod ciśnieniem atmosferycznym w temperaturze 194,7 K. Skroplony CO2 jest rozprowadzany w handlu w stalowych butlach. Podczas swobodnego wypływu z butli ciecz paruje bardzo gwałtownie i oziębia się tak znacznie, że częściowo ulega zestaleniu. Otrzymany w ten sposób tzw. suchy lód wykorzystuje się, zwłaszcza z alkoholem metylowym, acetonem lub eterem, jako bardzo dogodny środek oziębiający (...).”

Indeks górny źródło:  Bielański A., Podstawy Chemii nieorganicznej, t. 2, Warszawa 2010, s. 734. Indeks górny koniec

Do kolby z bezbarwnym roztworem wprowadzono kilka kryształków pewnej substancji. Po chwili zauważono, że roztwór zmienił zabarwienie na intensywnie malinowy kolor. Otwartą kolbę pozostawiono na pewien czas w wysokim naczyniu z suchym lodem. Zauważono, że intensywność barwy zaczęła się zmniejszać. Odpowiedz na pytania:

  • Jaki wskaźnik znajdował się w kolbie?

  • Jaki związek dodano?

  • Dlaczego po czasie nastąpiła zmiana zabarwienia?

RWbEddZMX0hjs
Odpowiedź: (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Uczniowie otrzymali do analizy pewne substancje w oznaczonych numerami probówkach, w których znajdowały się wodne roztwory następujących substancji: NaCl, Na2CO3, NH4Cl, HCl 1 moldm3 oraz NaOH 1 moldm3. Do dyspozycji otrzymali wskaźnik uniwersalny, wodny roztwór oranżu metylowego oraz alkoholowy roztwór fenoloftaleiny. W tabeli zapisali obserwacje.

RN1ExQ8YfsH0E
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1Uf5InGiJalI
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1LoQoX5MOrm1
(Uzupełnij).