Sprawdź się
Do zaparzonej czarnej herbaty dodano soku z cytryny. Zauważono, że roztwór zrobił się jaśniejszy. Wyjaśnij to zjawisko.
W pracowni chemicznej uczniowie otrzymali 3 wodne roztwory do analizy. Wykonali po 3 próby dla każdego roztworu, każda z użyciem innego wskaźnika. Wszystkie zmiany zabarwienia skrupulatnie notowali w tabeli. Niestety użyli pióra ze znikającym atramentem, w związku z czym utracili część wyników. Uzupełnij tabelę.
W celu ustalenia barwy wskaźnika uniwersalnego skorzystaj z poniższej skali, przedstawiającej zmiany zabarwienia uniwersalnego papierka wskaźnikowego nasączonego roztworem analizowanego wskaźnika uniwersalnego, w zależności od pH.

W dwóch nieopisanych kolbach znajdują się wodne roztwory chlorowodoru () o różnych stężeniach:
probówka A: ;
probówka B: .
Czy wykorzystując wodny roztwór oranżu metylowego jesteś w stanie rozróżnić, w której kolbie znajduje się kwas o większym stężeniu? Odpowiedź uzasadnij.
„(...) Skroplony jest cieczą bezbarwną, ruchliwą. Pod ciśnieniem krzepnie w temperaturze . Zestalony , biała krystaliczna masa, sublimuje pod ciśnieniem atmosferycznym w temperaturze . Skroplony jest rozprowadzany w handlu w stalowych butlach. Podczas swobodnego wypływu z butli ciecz paruje bardzo gwałtownie i oziębia się tak znacznie, że częściowo ulega zestaleniu. Otrzymany w ten sposób tzw. suchy lód wykorzystuje się, zwłaszcza z alkoholem metylowym, acetonem lub eterem, jako bardzo dogodny środek oziębiający (...).”
Indeks górny źródło: Bielański A., Podstawy Chemii nieorganicznej, t. 2, Warszawa 2010, s. 734. Indeks górny koniecźródło: Bielański A., Podstawy Chemii nieorganicznej, t. 2, Warszawa 2010, s. 734.
Do kolby z bezbarwnym roztworem wprowadzono kilka kryształków pewnej substancji. Po chwili zauważono, że roztwór zmienił zabarwienie na intensywnie malinowy kolor. Otwartą kolbę pozostawiono na pewien czas w wysokim naczyniu z suchym lodem. Zauważono, że intensywność barwy zaczęła się zmniejszać. Odpowiedz na pytania:
Jaki wskaźnik znajdował się w kolbie?
Jaki związek dodano?
Dlaczego po czasie nastąpiła zmiana zabarwienia?
Uczniowie otrzymali do analizy pewne substancje w oznaczonych numerami probówkach, w których znajdowały się wodne roztwory następujących substancji: , , , oraz . Do dyspozycji otrzymali wskaźnik uniwersalny, wodny roztwór oranżu metylowego oraz alkoholowy roztwór fenoloftaleiny. W tabeli zapisali obserwacje.