11
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Napisz program szyfrujący podaną wiadomość, wykorzystując szyfr blokowy typu ECB oraz klucz o długości trzech bajtów. Działanie swojego programu przetestuj dla wiadomości Animos labor nutrit oraz dla klucza składającego się z trzech liczb całkowitych: 12, 24 oraz 31.

Specyfikacja problemu:

Dane:

  • kluczGlowny – informacja wykorzystywana do szyfrowania i deszyfrowania podanej wiadomości; tablica trzech liczb całkowitych, gdzie każdą z nich można przedstawić na ośmiu bitach

  • wiadomoscDoZakodowania – tekst jawny przekazany do zaszyfrowania; ciąg znaków

Wynik:

  • zakodowaneSlowo – zaszyfrowana wiadomość; ciąg znaków

R1PSpPjZ7IaGc
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 2

Napisz program szyfrujący wiadomość z wykorzystaniem szyfru strumieniowego. Jego działanie przetestuj dla klucza o wartości 7178300 oraz wiadomości Animos labor nutrit. Strumień wygeneruj za pomocą funkcji rand(), a otrzymaną wartość podziel modulo przez 128, przed wykorzystaniem jej w procesie szyfrowania. Do generowania bitów szyfrogramu wykorzystaj operację XOR.

Specyfikacja problemu:

Dane:

  • klucz – informacja wykorzystywana do generowania strumienia bitów; liczba całkowita

  • wiadomoscDoZakodowania – tekst jawny przekazany do zaszyfrowania; ciąg znaków

Wynik:

  • zakodowaneSlowo – zaszyfrowana wiadomość; ciąg znaków

R1TAyz532oJco
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 3

Napisz program obliczający na podstawie algorytmu Diffiego‑Hellmana klucz prywatny s, za pomocą którego Alicja i Robert będą mogli szyfrować wiadomości. Działanie swojego programu przetestuj dla następujących wartości: p = 37g = 6 oraz kluczy prywatnych Alicji i Roberta równych odpowiednio 3 i 5.

Specyfikacja problemu:

Dane:

  • p – pierwszy element klucza publicznego Alicji; liczba pierwsza

  • g – drugi element klucza publicznego Alicji – baza; liczba całkowita

  • a – klucz prywatny Alicji; liczba całkowita

  • b – klucz prywatny Roberta; liczba całkowita

Wynik:

  • s – obliczony sekretny klucz; liczba całkowita

RPsCRGwqsBPM3
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.