1
Pokaż ćwiczenia:

Zadanie 4. Cyfrowe dopełnienie

Niech będzie nieujemną liczbą całkowitą, której najbardziej znacząca cyfra w zapisie dziesiętnym jest większa od i mniejsza od . Cyfrowym dopełnieniem liczby nazywamy liczbę całkowitą , której zapis dziesiętny otrzymujemy z zapisu dziesiętnego liczby  przez zamianę każdej cyfry tego zapisu na cyfrę, która jest jej uzupełnieniem do .

Przykład:

Cyfrowym dopełnieniem liczby jest liczba .

W postaci pseudokodu lub w wybranym języku programowania napisz algorytm, który dla dodatniej liczby całkowitej obliczy jej cyfrowe dopełnienie . O liczbie wiadomo, że jej najbardziej znacząca cyfra jest większa od i mniejsza od .

Uwaga!

Twój algorytm może używać wyłącznie zmiennych przechowujących liczby całkowite oraz może operować wyłącznie na liczbach całkowitych. W zapisie algorytmu możesz korzystać tylko z instrukcji sterujących, operatorów arytmetycznych: dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia, dzielenia całkowitego i reszty z dzielenia; operatorów logicznych, porównań i instrukcji przypisywania lub samodzielnie napisanych funkcji i procedur wykorzystujących powyższe operacje. Zabronione jest używanie funkcji wbudowanych dostępnych w językach programowania. Nie wolno w szczególności korzystać z żadnych funkcji zamiany z typu znakowego lub napisowego na liczbowy i odwrotnie.

Specyfikacja problemu:

Dane:

  • n – dodatnia liczba całkowita taka, że jej najbardziej znacząca cyfra jest większa od i mniejsza od

Wynik:

  • d – dodatnia liczba całkowita, cyfrowe dopełnienie liczby n

Zadanie zostało opracowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną i pojawiło się na egzaminie maturalnym z informatyki w maju roku (poziom rozszerzony). Cały arkusz można znaleźć na stronie internetowej CKE.

Ćwiczenie 1
R1XnD2yQvdHvQ2
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.

Schemat oceniania

  • 4 pkt – za poprawny algorytm, w tym:

    • 1 pkt – za poprawne odwoływanie się (w pętli) do cyfry najmniej znaczącej albo najbardziej znaczącej oraz jej modyfikację (obliczenie jej dopełnienia),

    • 1 pkt – za poprawną konstrukcję pętli,

    • 1 pkt – za poprawne instrukcje wyliczające kolejne potęgi liczby 10,

    • 1 pkt – za otrzymanie poprawnej wartości d,

  • 0 pkt – za odpowiedź błędną lub brak odpowiedzi.

Zadanie 5. Liczby skojarzone

Dwie różne liczby całkowite  i  większe od 1 nazwiemy skojarzonymi, jeśli suma wszystkich różnych dodatnich dzielników  mniejszych od  jest równa , a suma wszystkich różnych dodatnich dzielników  mniejszych od  jest równa .

Skojarzone są np. liczby , ponieważ:

  • dzielnikami  są: , , , , , , , , , , , a ich suma wynosi ,

  • dzielnikami  są: , , , , , , , a suma tych liczb równa jest .

Dana jest liczba całkowita  większa od . Ułóż i zapisz w wybranej przez siebie notacji algorytm, który znajdzie i wypisze liczbę  skojarzoną z  lub komunikat „NIE”, jeśli taka liczba nie istnieje.

W zapisie algorytmu możesz korzystać tylko z następujących operacji arytmetycznych: dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia całkowitego i obliczania reszty z dzielenia.

Uwaga!

Przy ocenie algorytmu będzie brana pod uwagę liczba operacji arytmetycznych wykonywanych przez twój algorytm.

Specyfikacja problemu:

Dane:

  • liczba całkowita a > 1

Wynik:

  • liczba całkowita b skojarzona z a lub komunikat NIE, jeśli taka liczba nie istnieje

Zadanie zostało opracowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną i pojawiło się na egzaminie maturalnym z informatyki w maju roku (poziom rozszerzony). Cały arkusz można znaleźć na stronie internetowej CKE.

Ćwiczenie 2
RX5xD2HyxoWxi2
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.

Schemat oceniania

  • 4 pkt – za poprawny algorytm, w tym:

    • 3 pkt – za poprawne obliczanie sumy dzielników zadanej liczby (lub potencjalnej liczby skojarzonej):

      • 1 pkt – za sumowanie kolejnych dzielników,

      • 1 pkt – za poprawną konstrukcję pętli,

      • 1 pkt – za algorytm o złożoności nie gorszej niż ݊√,

    • 1 pkt – za poprawne ustalenie liczby b oraz za sprawdzenie, czy liczby a i b są skojarzone,

  • 0 pkt – za odpowiedź błędną albo brak odpowiedzi.