Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1B5Xgrl4f2G61
Ćwiczenie 1
Zaznacz określenia niepasujące do filozofii dialogu: Możliwe odpowiedzi: 1. spotkanie, 2. przedmiot, 3. drugi, 4. inny, 5. Ty, 6. poznanie, 7. dar, 8. relacja, 9. dyskurs, 10. etyka, 11. logika, 12. byt, 13. metafizyka, 14. ontologia, 15. monizm, 16. pluralizm, 17. logika
1
Ćwiczenie 2

Zaznacz prawidłową odpowiedź:

111
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij za pomocą mapy myśli znaczenie „zasady dialogicznej”.

RNmvFfYvdhV23
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Zasada dialogiczna
RVC6h1P1TKKFm
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, co to znaczy, że filozofia dialogu jest filozofią drugiej osoby „Ty”.

RB0bhMqbWZzxO
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, z jakiego powodu filozofia dialogu krytykuje tradycję filozofii europejskiej.

R1B5ivQ1Pvaxe
(Uzupełnij).

Teksty źródłowe do ćwiczeń 6–8

Tekst 1.

Martin Buber Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych

Relacja z Ty jest bezpośrednia. Między Ja i Ty nie ma żadnej pojęciowości, żadnej wiedzy, żadnej fantazji, a sama pamięć zmienia się, kiedy przechodzi od szczegółu do całości. Między Ja i Ty nie ma celu, nie ma pożądania ani antycypacji, a sama tęsknota zmienia się, gdy przechodzi od marzenia do zjawiska. Każdy środek jest przeszkodą. Tylko tam, gdzie rozpadły się wszelkie środki, dokonuje się spotkanie.

3 Źródło: Martin Buber, Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, tłum. Jan Doktór, Warszawa 1992, s. 45. Cytat za: Tadeusz Gadacz, Historia filozofii XX wieku. Nurty, t. 2, Kraków 2009, s. 570.

Tekst 2.

Martin Buber Problem człowieka

Tylko w żywym związku można bezpośrednio poznać istotowość człowieka, to, co tylko jemu jest właściwe. I goryl jest jednostką, a państwo termitów kolektywem, lecz Ja i Ty są tylko w naszym świecie, a są dlatego, że jest człowiek, ze stosunku do Ty bierze się Ja. Od rozważenia tego przedmiotu „człowiek z człowiekiem” musi zacząć filozoficzna nauka o człowieku ogarniająca antropologię i socjologię. Jeśli rozważasz pojedynczego człowieka samego w sobie, to widzisz nie więcej, niż udaje nam się zobaczyć na Księżycu; całościowy obraz daje dopiero człowiek z człowiekiem. Jeśli rozpatrujesz ogół sam w sobie, widzisz, człowieku, nie więcej niż udaje nam się zobaczyć na Drodze Mlecznej; dopiero człowiek z człowiekiem jest zarysowaną formą. Rozpatrz człowieka z człowiekiem, a za każdym razem będziesz widział dynamiczną dwójnię, która jest istotą człowieka: tutaj to, co daje, a tutaj to, co odbiera, tutaj siłę atakującą, a tutaj siłę odpierającą, tutaj naturę dociekającą, a tutaj ripostującą, a zawsze obie w jednym, wzajemnie uzupełniającym się, obopólnym zaangażowaniu – razem zaś przedstawiające człowieka. Teraz możesz zwrócić się ku pojedynczemu człowiekowi i poznasz go jako człowieka po jego możności wejścia w związek; możesz zwrócić się ku ogółowi, a poznasz go jako człowieka po bogactwie jego związków. Do odpowiedzi na pytanie, „czym jest człowiek”, przybliżymy się wtedy, jeśli nauczymy się rozumieć go jako istotę, w której dialogice, w obopólnie obecnym byciu‑we‑dwoje, urzeczywistnia się i poznaje spotkanie jednego z drugim.

6 Źródło: Martin Buber, Problem człowieka, tłum. J. Doktór, Warszawa 1993, s. 93.

Tekst 3.

Józef Tischner Myślenie według wartości

Wydaje mi się, że przed wszelkim filozofowaniem, zwłaszcza u nas, trzeba dokonać istotnego wyboru: trzeba wybrać z tego, o czym myśleć można, to, o czym myśleć trzeba. A to, o czym myśleć trzeba, nie pochodzi u nas z kart książki, lecz twarzy zaniepokojonego swym losem człowieka. Kiedyś filozofia rodziła się z podziwu wobec otaczającego świata (Arystoteles). A potem także z wątpienia (Kartezjusz). A teraz, na naszej ziemi, rodzi się ona z bólu. O jakości filozofii decyduje jakość bólu ludzkiego, który chce filozofia wyrażać i któremu chce zaradzać. Kto tego nie widzi, jest bliski zdrady.

1 Źródło: Józef Tischner, Myślenie według wartości, Kraków 2002, s. 9.
21
Ćwiczenie 6

Na podstawie tekstu 1. wyjaśnij, czym jest spotkanie.

ROTcD2X6b5BL0
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem 2., a następnie odpowiedz na pytanie: Czym dla Martina Bubera jest człowiek?

Zapoznaj się z tekstem źródłowym. Odpowiedz na pytanie: Czym dla Martina Bubera jest człowiek?

R17LJQPTPH2Of
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zastanów się nad treścią tekstu 3. Co według Tischnera świadczy o jakości filozofowania?

RsLeMx3q1xSnW
(Uzupełnij).
Praca domowa

Czy uważasz, że zdanie Tischnera jest wciąż aktualne? Co jest dziś tym, o czym według ciebie trzeba myśleć? Co jest dzisiejszym bólem, któremu filozofia powinna zaradzić?

R1RN8o1FYEb5j
(Uzupełnij).