Dane są przedziały , , . Rozwiąż test składający się z czterech pytań jednokrotnego wyboru.
REeNFN7PAhXJ2
RVAnr8h5F3p3Q
RinZAXsAPXac6
RHWCjEcv87NkQ
2
Ćwiczenie 4
Dane są przedziały , , . Wyznacz zbiory: a) b) c) d)
Zacznijmy od zilustrowania przedziałów na osi liczbowej:
RVzhNU0GAM56y
a) b) c) d)
2
Ćwiczenie 5
Niech oznacza zbiór liczb naturalnych, - zbiór liczb naturalnych dodatnich (bez zera), - zbiór liczb całkowitych, - zbiór liczb całkowitych ujemnych. Wyznacz elementy zbiorów: a) b) c) d)
a) oznacza zbiór wszystkich liczb naturalnych większych lub równych i jednocześnie mniejszych od . Zatem . b) oznacza zbiór wszystkich liczb całkowitych większych od i jednocześnie mniejszych lub równych . Zatem . c) oznacza zbiór wszystkich liczb naturalnych dodatnich większych lub równych i jednocześnie mniejszych lub równych . Zatem . d) oznacza zbiór wszystkich liczb całkowitych ujemnych większych od i jednocześnie mniejszych od . Zatem .
2
Ćwiczenie 6
Wyznacz takie wartości parametru , dla których przedziały i są zbiorami niepustymi i jednocześnie rozłącznymi.
Aby przedziały i były niepuste, musi zachodzić i . Od obu stron pierwszej nierówności odejmujemy i dzielimy je przez otrzymując:
. Do obu stron drugiej nierówności dodajemy i dzielimy je przez :
. Zatem . Aby zbiory były rozłączne, musi zachodzić warunek . Odejmiemy od obu stron i dodamy do obu stron nierówności liczbę :
Po podzieleniu obu stron przez mamy: . Po uwzględnieniu obu warunków i , otrzymujemy .
3
Ćwiczenie 7
Dane są przedziały , , . W każdym przypadku wyznacz i porównaj zbiory i oraz i . a) , , b) , , Na podstawie przykładów postaw hipotezę dotyczącą własności sumy i iloczynu zbiorów.
1
a)
b)
Na podstawie rozważanych przykładów możemy postawić hipotezę, że suma zbiorów jest rozdzielna względem ich iloczynu oraz iloczyn zbiorów jest rozdzielny względem ich sumy. Innymi słowy dla dowolnych zbiorów , , zachodzą równości oraz . Formalne dowody tych własności wymagają zastosowania logiki matematycznej, ale możemy je zilustrować na tzw. diagramach Venna:
RfoXrH9qODJcz
Zauważ, że na każdym z diagramów został zamalowany ten sam obszar. Jest to argument za tym, że niezależnie od tego, jakie zbiory , , rozważymy, zawsze otrzymamy równość . Analogicznie dla drugiej równości: