Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Na wykresie przedstawiono krzywe przeżywania.

RHiQxxz61VX0q
Źródło: EnglishSquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RKnGOQ5T60Sfw
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1OP59TLfVvP2
Typ wypukły Możliwe odpowiedzi: 1. Jest charakterystyczny dla gatunków ze stałą śmiertelnością w ciągu całego życia. Przeżywalność osobników w każdej grupie wiekowej jest taka sama., 2. Charakterystyczny jest dla populacji cechujących się niską śmiertelnością osobników młodocianych i w wieku rozrodczym. Śmiertelność wzrasta w wieku starczym., 3. Dotyczy gatunków, u których występuje bardzo wysoka śmiertelność form młodocianych. Krzywa na początku gwałtownie opada, by później stopniowo się spłaszczać i stabilizować. Typ prosty Możliwe odpowiedzi: 1. Jest charakterystyczny dla gatunków ze stałą śmiertelnością w ciągu całego życia. Przeżywalność osobników w każdej grupie wiekowej jest taka sama., 2. Charakterystyczny jest dla populacji cechujących się niską śmiertelnością osobników młodocianych i w wieku rozrodczym. Śmiertelność wzrasta w wieku starczym., 3. Dotyczy gatunków, u których występuje bardzo wysoka śmiertelność form młodocianych. Krzywa na początku gwałtownie opada, by później stopniowo się spłaszczać i stabilizować. Typ wklęsły Możliwe odpowiedzi: 1. Jest charakterystyczny dla gatunków ze stałą śmiertelnością w ciągu całego życia. Przeżywalność osobników w każdej grupie wiekowej jest taka sama., 2. Charakterystyczny jest dla populacji cechujących się niską śmiertelnością osobników młodocianych i w wieku rozrodczym. Śmiertelność wzrasta w wieku starczym., 3. Dotyczy gatunków, u których występuje bardzo wysoka śmiertelność form młodocianych. Krzywa na początku gwałtownie opada, by później stopniowo się spłaszczać i stabilizować.
1
Ćwiczenie 2
R1LtcXDHt0Y71
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RPMQGzbLRAcKn1
Ćwiczenie 3
Wybierz i zaznacz prawidłową odpowiedź. W warunkach naturalnych najczęściej występuje: Możliwe odpowiedzi: 1. krzywa wypukła i związana z nią strategia rozrodcza r, 2. krzywa jednostajnie nachylona i związana z nią strategia rozrodcza K, 3. krzywa wklęsła i związana z nią strategia rozrodcza r, 4. krzywa esowata i związana z nią strategia rozrodcza K
1
Ćwiczenie 3
RGp17IcjUEYvv
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
1
Ćwiczenie 4
RVoY510027aWq
Spośród wymienionych gatunków zwierząt wybierz i zaznacz te, u których występuje krzywa esowata. Możliwe odpowiedzi: 1. Nosorożce, 2. Pszczoły, 3. Większość gryzoni, 4. Śledzie, 5. Mrówki
2
Ćwiczenie 5
RVvkgbqiB0i4M
Wybierz i zaznacz prawidłową odpowiedź.

Największą śmiertelność wśród osobników starych występuje w krzywej: Możliwe odpowiedzi: 1. wypukłej., 2. jednostajnie nachylonej., 3. esowatej., 4. schodkowej.
2
Ćwiczenie 6
RNQfUgoNU1Aed
Uzupełnij zdania zaznaczając prawidłowe informacje. U większości żab krzywa przeżywania przyjmuje kształt esowaty wklęsły. Charakteryzuje ona organizmy wydające na świat małą dużą liczbę potomstwa, którym nie opiekują opiekują się rodzice, co zmniejsza zwiększa ich szansę na przeżycie.
2
Ćwiczenie 7
RAm2TQ7CLZ8pE
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 8

Na wykresie przedstawiono krzywe przeżywania populacji ptaka sikory bogatki (Parus major).

Zapoznaj się z opisem wykresu dotyczącym przeżywania populacji ptaka sikory bogatki (Parus major).

Rd3iJ7bceOnzq
Źródło: EnglishSquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RVfT0iCIvFTBF
Na podstawie informacji przedstawionych na wykresie, sformułuj wniosek dotyczący krzywej przeżywania sikory bogatki. W odpowiedzi uwzględnij prawdopodobieństwo przeżywania osobników w zależności od wieku i płci. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Ekolog Olaus Murie w oparciu o wiek czaszek dzikiej owcy zamieszkującej płn.-zach. część Ameryki Północnej oszacował wskaźnik przeżycia i śmiertelności dla owiec w czasie trwania ich życia. Wszystkie dane zebrał i przedstawił w postaci tabeli przeżywania.

Przedział wieku w latach

Liczba żyjących na początku przedziału z 1000 urodzonych

Liczba zgonów w przedziale z 1000 urodzonych

Współczynnik śmiertelności według wieku — odsetek żywych osobników, którzy umierają w przedziale

0–0,5

1000

54

0,054

0,5–1

946

145

0,1533

1–2

801

12

0,015

2–3

789

13

0,0165

3–4

776

12

0,0155

4–5

764

30

0,0393

5–6

734

46

0,0627

6–7

688

48

0,0698

7–8

640

69

0,1078

8–9

571

132

0,2312

9–10

439

187

0,426

10–11

252

156

0,619

11–12

96

90

0,9375

12–13

6

3

0,5

13–14

3

3

1

R1N62BB2uCcW5
Na podstawie danych zawartych w tabeli określ okresy życia owiec, w których jest największa śmiertelność oraz wyjaśnij przyczynę zwiększonej w tym okresie śmiertelności owiec. (Uzupełnij).