Sprawdź się
Zapoznaj się z maksymą Hasana al‑Banna, założyciela ruchu Braci Muzułmanów, i wykonaj ćwiczenie.
Państwo Islamskie. Narodziny nowego kalifatu?Allah jest naszym Bogiem, prorok naszym przywódcą, Koran – konstytucją, dżihad jest naszą drogą, a śmierć w imię Allaha naszym największym pragnieniem.
Zapoznaj się z flagą Państwa Islamskiego i jej opisem i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z opisem flagi Państwa Islamskiego i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z mapą i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Czarna mszaNazizm i komunizm są tworami nowoczesnego Zachodu. Podobnie rzecz się ma z radykalnym islamem, choć przeczą temu tak jego zwolennicy, jak i zachodnia opinia publiczna. Ideowym ojcem radykalnego islamu jest Said Kutb, egipski intelektualista stracony przez Abdela Nasera w 1966 roku. W pismach Kutba widać wpływy wielu filozofów europejskich, przede wszystkim Nietzschego, pełno w nich też idei przejętych od bolszewików. Jego koncepcja rewolucyjnej awangardy, która powinna obalić zdemoralizowane rządy islamskie i ustanowić społeczeństwo pozbawione jakichkolwiek formalnych struktur władzy, nie ma nic wspólnego z teologią islamu, a bardzo wiele z myślą Lenina. Jego zaś wizję rewolucyjnej przemocy jako siły oczyszczającej więcej łączy z jakobinami niż z dwunastowiecznymi asasynami. Asasyni zabijali władców, którzy, ich zdaniem, zboczyli ze ścieżki prawdziwego islamu, nie postrzegali jednak terroru jako środka doskonalenia ludzkości, a samounicestwienia w samobójczym ataku nie uznawali za dowód czystości jednostki. Takie poglądy zrodziły się dopiero wtedy, gdy islamscy myśliciele znaleźli się w zasięgu wpływów europejskiej filozofii.
Zapoznaj się z tekstami, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Tekst I
Państwo Islamskie w Iraku i Syrii (ISIS) a ład światowyPaństwo Islamskie w Iraku i Syrii wyrasta z ideologii islamizmu, która zrodziła się na początku XX wieku w Egipcie i zyskała uznanie w całym świecie muzułmańskim, reprezentując nowy rodzaj podmiotu we współczesnych stosunkach międzynarodowych. Struktura i funkcjonowanie tej organizacji czynią ją jednak różną od wielu innych organizacji islamistycznych. Ideolodzy Państwa Islamskiego podważyli bowiem zasady ładu powestfalskiego i zaczęli propagować wizję świata postwestfalskiego, opartego na zasadach odmiennych od tych, które stanowią fundament współczesnych stosunków międzynarodowych.
Tekst II
Przyszły ład międzynarodowyPokój westfalski z 1648 zapoczątkował nowy system stosunków zwany „westfalskim”. Pięć [jego – dop. red.] podstawowych cech:
państwo narodowe wyłącznym podmiotem stosunków międzynarodowych (system państwowo‑centryczny);
zasada terytorialności (państwo ma uprawnienia zwierzchnie do terytorium);
zasada suwerenności (państwa są suwerenne i równe, wewnętrznie - wyłączność uprawnień dotyczącego własnego państwa, zewnętrznie- niezależne od innych państw);
spoiwem społeczności międzynarodowej zamiast więzów religijnych staje się prawo międzynarodowe;
równowaga sił jako mechanizm regulujący stosunki międzynarodowe.