1
Pokaż ćwiczenia:
Rmt0FjeelwqYB1
Ćwiczenie 1
Zaznacz, czym jest dżihad. Możliwe odpowiedzi: 1. święta wojna z niewiernymi, 2. wszelkie działania na rzecz gminy muzułmańskiej, 3. walka z szatanem i jego pokusami, 4. zbrojna obrona muzułmańskiego stylu życia
R1HrD4v2Vh4CX1
Ćwiczenie 2
Zaznacz, jakie obecnie wyzwania stoją przed światowym bezpieczeństwem mimo militarnego pokonania Państwa Islamskiego na terytorium Bliskiego Wschodu. Możliwe odpowiedzi: 1. Zagrożenie terrorystyczne ze strony dawnych bojowników powracających do Europy., 2. Prawdopodobieństwo wybuchu otwartego konfliktu zbrojnego i utworzenia kalifatu w Europie., 3. Działania militarne zwolenników państwa islamskiego w Afryce., 4. Działalność propagandowa i dżihadystyczna indoktrynacja mieszkańców Europy.
RUgH1O7Ous20L2
Ćwiczenie 3
W klasycznej definicji państwa, stworzonej przez Georga Jellinka, wyróżnia się trzy jego elementy: wolność, terytorium i władza zwierzchnia. Zaznacz, które atrybuty posiadają dane jednostki. Władza zwierzchnia. Możliwe odpowiedzi: Państwo Islamskie, Naddniestrze, Polska. Stałe i określone terytorium. Możliwe odpowiedzi: Państwo Islamskie, Naddniestrze, Polska. Uznanie na forum międzynarodowym (wolność decyzji). Możliwe odpowiedzi: Państwo Islamskie, Naddniestrze, Polska
R10kzGcXNYvto2
Ćwiczenie 4
Uszereguj wydarzenia związane z przebiegiem działań przeciwko Państwu Islamskiemu w kolejności od najstarszego. Elementy do uszeregowania: 1. Zdobycie przez Syrysjkie Siły Demokratyczne Ar-Rakky, 2. Proklamowanie utworzenia Kalifatu przez al-Bagdadiego, 3. Zamach w teatrze Bataclan w Paryżu, 4. Zajęcie Mosulu przez Państwo Islamskie
2
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z maksymą Hasana al‑Banna, założyciela ruchu Braci Muzułmanów, i wykonaj ćwiczenie.

1
Artur Wejkszner Państwo Islamskie. Narodziny nowego kalifatu?

Allah jest naszym Bogiem, prorok naszym przywódcą, Koran – konstytucją, dżihad jest naszą drogą, a śmierć w imię Allaha naszym największym pragnieniem.

cytat2 Źródło: Artur Wejkszner, Państwo Islamskie. Narodziny nowego kalifatu?, Warszawa 2016.
RKyLcJlwLxPXp
Wskaż, jaki system polityczny jest najbliższy dla działalności państwa spełniającego te kryteria. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z flagą Państwa Islamskiego i jej opisem i wykonaj ćwiczenie.

Zapoznaj się z opisem flagi Państwa Islamskiego i wykonaj ćwiczenie.

RAGcsh3SAQ3kc
Białe napisy na fladze oświadczają: Nie ma boga prócz Allaha, a Mahomet jest jego prorokiem – jest to muzułmańskie wyznanie wiary, zwane Szahadą. To jeden z pięciu filarów wiary. Wypowiedziany trzy razy decyduje o przyjęciu islamu przez wypowiadającego. Biały okrąg w środku ma również napis. Czarne litery na białym tle oznaczają: Mahomet jest wysłannikiem Boga, a całość ma przypominać pieczęć Proroka.
Źródło: The Islamic State, domena publiczna.
RxZ16BgkoV5cc
Podaj, jakie funkcje odmienne od tradycyjnych państw ma taka flaga. (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z mapą i wykonaj ćwiczenie.

R1Ka5cQ6NPCSk
Mapa, na której zaznaczone są:
  • 2
  • 7
  • 3
  • 8
  • 4
  • 1
  • 5
  • 6
RPdUVK1AQFcMg
Spośród zaznaczonych na mapie państw wskaż te, na terenie których funkcjonowały w latach 2014–2019 struktury terytorialne Państwa Islamskiego. Możliwe odpowiedzi: 1. 1, 2. 2, 3. 3, 4. 4, 5. 5, 6. 6, 7. 7, 8. 8
RMeIMbCQp0NGp
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
John Gray Czarna msza

Nazizm i komunizm są tworami nowoczesnego Zachodu. Podobnie rzecz się ma z radykalnym islamem, choć przeczą temu tak jego zwolennicy, jak i zachodnia opinia publiczna. Ideowym ojcem radykalnego islamu jest Said Kutb, egipski intelektualista stracony przez Abdela Nasera w 1966 roku. W pismach Kutba widać wpływy wielu filozofów europejskich, przede wszystkim Nietzschego, pełno w nich też idei przejętych od bolszewików. Jego koncepcja rewolucyjnej awangardy, która powinna obalić zdemoralizowane rządy islamskie i ustanowić społeczeństwo pozbawione jakichkolwiek formalnych struktur władzy, nie ma nic wspólnego z teologią islamu, a bardzo wiele z myślą Lenina. Jego zaś wizję rewolucyjnej przemocy jako siły oczyszczającej więcej łączy z jakobinami niż z dwunastowiecznymi asasynami. Asasyni zabijali władców, którzy, ich zdaniem, zboczyli ze ścieżki prawdziwego islamu, nie postrzegali jednak terroru jako środka doskonalenia ludzkości, a samounicestwienia w samobójczym ataku nie uznawali za dowód czystości jednostki. Takie poglądy zrodziły się dopiero wtedy, gdy islamscy myśliciele znaleźli się w zasięgu wpływów europejskiej filozofii.

gr Źródło: John Gray, Czarna msza, tłum. Karolina Szymaniak, Kraków 2009, s. 117.
RKzPqw8AkNV13
Podaj dwa elementy występujące w koncepcjach politycznych Saida Kutba, które zdaniem autora tekstu wywodzą się z myśli europejskiej. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Zapoznaj się z tekstami, a następnie wykonaj ćwiczenie.

Tekst I

1
Jerzy Zdanowski Państwo Islamskie w Iraku i Syrii (ISIS) a ład światowy

Państwo Islamskie w Iraku i Syrii wyrasta z ideologii islamizmu, która zrodziła się na początku XX wieku w Egipcie i zyskała uznanie w całym świecie muzułmańskim, reprezentując nowy rodzaj podmiotu we współczesnych stosunkach międzynarodowych. Struktura i funkcjonowanie tej organizacji czynią ją jednak różną od wielu innych organizacji islamistycznych. Ideolodzy Państwa Islamskiego podważyli bowiem zasady ładu powestfalskiego i zaczęli propagować wizję świata postwestfalskiego, opartego na zasadach odmiennych od tych, które stanowią fundament współczesnych stosunków międzynarodowych.

1 Źródło: Jerzy Zdanowski, Państwo Islamskie w Iraku i Syrii (ISIS) a ład światowy, „Krakowskie Studia Międzynarodowe” 2018, nr XV (3), s. 271.

Tekst II

1
Stanisław Koziej Przyszły ład międzynarodowy

Pokój westfalski z 1648 zapoczątkował nowy system stosunków zwany „westfalskim”. Pięć [jego – dop. red.] podstawowych cech:

  • państwo narodowe wyłącznym podmiotem stosunków międzynarodowych (system państwowo‑centryczny);

  • zasada terytorialności (państwo ma uprawnienia zwierzchnie do terytorium);

  • zasada suwerenności (państwa są suwerenne i równe, wewnętrznie - wyłączność uprawnień dotyczącego własnego państwa, zewnętrznie- niezależne od innych państw);

  • spoiwem społeczności międzynarodowej zamiast więzów religijnych staje się prawo międzynarodowe;

  • równowaga sił jako mechanizm regulujący stosunki międzynarodowe.

2 Źródło: Stanisław Koziej, Przyszły ład międzynarodowy, 2010 r., dostępny w internecie: koziej.pl [dostęp 20.12.2021 r.].
RAWDHjgGSGPvE
Wyjaśnij, na czym polegał postwestfalski charakter tzw. Państwa Islamskiego. (Uzupełnij).