Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R197snIRucIKZ
Oceń prawdziwość stwierdzenia „komórka w automacie komórkowym może posiadać niesokńczoną liczbę stanów”. Możliwe odpowiedzi: 1. Prawda, 2. Fałsz
1
Ćwiczenie 2
R1d0d0iRYARad
Jak nazywa się automat komórkowy, który może być stosowany jako szyfr blokowy w kryptografii? Możliwe odpowiedzi: 1. Reguła 30, 2. Reguła 105, 3. Gra w życie, 4. automat Moore'a
2
Ćwiczenie 3
RKaqUZt9xhJjZ
Na czym polega sąsiedztwo von Neumanna? Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to rodzaj sąsiedztwa komórek w dwuwymiarowej siatce, który uznaje za sąsiadów komórki mające wspólny bok., 2. Jest to rodzaj sąsiedztwa komórek w trójwymiarowej siatce, który uznaje za sąsiadów komórki mające wspólny bok., 3. Jest to rodzaj sąsiedztwa komórek w dwuwymiarowej siatce, który uznaje za sąsiadów komórki mające wspólny bok lub wierzchołek, 4. Jest to rodzaj sąsiedztwa komórek w trójwymiarowej siatce, który uznaje za sąsiadów komórki mające wspólny bok lub wierzchołek
2
Ćwiczenie 4
RBoW2YrP0eSNZ
W którym roku John Conway wymyślił Grę w życie? Możliwe odpowiedzi: 1. W 1970 roku, 2. W 1960 roku, 3. W 1940 roku, 4. W 1980 roku
2
Ćwiczenie 5
RyemIRV0Nn6fe
Wskaż poprawną definicję modelu matematycznego. Możliwe odpowiedzi: 1. układ który może być opisany przy użyciu języka matematyki, 2. układ który może być opisany przy użyciu języka lingwistyki matematycznej, 3. układ który może być opisany przy użyciu języka fizyki, 4. układ który może być opisany przy użyciu podstawowych działań matematycznych
3
Ćwiczenie 6
R1Mc43HcwNI1d
Wstaw brakujące wyrażenia tak, aby treść poniższego tekstu była prawdziwa. Oto trzy główne reguły ewolucji obiektów w Grze w życie:

1. martwa komórka, która ma dokładnie 1. pięciu, 2. czterech, 3. trzech, 4. dwóch żywywch sąsiadów, staje się żywa w następnej jednostce czasu
2. żywa komórka, która ma 1. pięciu, 2. czterech, 3. trzech, 4. dwóch albo trzech żywywch sąsiadów pozostaje nadal żywa
3. żywa komórka, która ma mniej niż dwóch albo więcej niż trzech żywych sąsiadów umiera
3
Ćwiczenie 7
R14x9g4Prefd7
Uporządkuj w odpowiedniej kolejności kolejne etapy rozwoju automatów komórkowych. Elementy do uszeregowania: 1. Zaproponowanie przez Edgara Franka Codd'a automatu komórkowego, który był w stanie obliczyć wszystkie możliwe funkcje i który mógł się rozmnażać, 2. Pomysł Stanisława Ulama na przeniesienie koncepcji replikujących się obiektów do matematycznego modelu, 3. Zaproponowanie przebudowy mechaniki kwantowej wykorzystując automaty komórkowe, 4. Praca Johna von Neumann'a nad budową robota zdolnego do replikacji, 5. Powstanie Gry w życie
3
Ćwiczenie 8
RDBv6rnyYrwvQ
Połącz w pary klasy automatów komórkowych z ich odpowiednimi opisami. klasa I  Możliwe odpowiedzi: 1. automaty komórkowe, których wszystkie początkowe wzory ewoluują w sposób chaotyczny i nieuporządkowany, 2. automaty komórkowe, których wszystkie początkowe wzory szybko ewoluują do stabilnego stanu, 3. automaty komórkowe, których większość początkowych wzorów szybko ewoluuje do stabilnego stanu., 4. automaty komórkowe, których wszystkie początkowe wzory ewoluują w skomplikowane struktury, które wzajemnie ze sobą oddziałują klasa II Możliwe odpowiedzi: 1. automaty komórkowe, których wszystkie początkowe wzory ewoluują w sposób chaotyczny i nieuporządkowany, 2. automaty komórkowe, których wszystkie początkowe wzory szybko ewoluują do stabilnego stanu, 3. automaty komórkowe, których większość początkowych wzorów szybko ewoluuje do stabilnego stanu., 4. automaty komórkowe, których wszystkie początkowe wzory ewoluują w skomplikowane struktury, które wzajemnie ze sobą oddziałują klasa III Możliwe odpowiedzi: 1. automaty komórkowe, których wszystkie początkowe wzory ewoluują w sposób chaotyczny i nieuporządkowany, 2. automaty komórkowe, których wszystkie początkowe wzory szybko ewoluują do stabilnego stanu, 3. automaty komórkowe, których większość początkowych wzorów szybko ewoluuje do stabilnego stanu., 4. automaty komórkowe, których wszystkie początkowe wzory ewoluują w skomplikowane struktury, które wzajemnie ze sobą oddziałują klasa IV Możliwe odpowiedzi: 1. automaty komórkowe, których wszystkie początkowe wzory ewoluują w sposób chaotyczny i nieuporządkowany, 2. automaty komórkowe, których wszystkie początkowe wzory szybko ewoluują do stabilnego stanu, 3. automaty komórkowe, których większość początkowych wzorów szybko ewoluuje do stabilnego stanu., 4. automaty komórkowe, których wszystkie początkowe wzory ewoluują w skomplikowane struktury, które wzajemnie ze sobą oddziałują