Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1f1Ty1Rt3GLc1
Ćwiczenie 1
Które z podanych niżej przekonań nie należą do żadnej koncepcji pozytywistycznej? Możliwe odpowiedzi: 1. Jedynym źródłem poznania jest doświadczenie., 2. Jedyną wartościową metodą interpretacja doświadczeń jest nauka., 3. Tylko fakty są wartościowym przedmiotem poznania., 4. Do osiągnięcia prawdy wystarczy sama refleksja nad światem.
RklhwfGRxdxMB11
Ćwiczenie 2
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
1
Ćwiczenie 2
RQWxhA2Fm7SC8
Połącz w pary zbiory informacji z odpowiednimi nurtami filozoficznymi. Wiek osiemnasty, encyklopedyści francuscy, Wielka Encyklopedia Francuska Możliwe odpowiedzi: 1. Pre-pozytywizm, 2. Pozytywizm, 3. Neopozytywizm Wiek dziewiętnasty, August Comte, Wykład filozofii pozytywnej Możliwe odpowiedzi: 1. Pre-pozytywizm, 2. Pozytywizm, 3. Neopozytywizm Wiek dwudziesty, L. Wittgenstein, Koło Wiedeńskie: M. Schlick, R. Carnap, O. Neurath, Zwrot w filozofii Moritza Schlicka. Możliwe odpowiedzi: 1. Pre-pozytywizm, 2. Pozytywizm, 3. Neopozytywizm
R4jXJMdpHn85j1
Ćwiczenie 3
Pozytywizm był zwrócony przede wszystkim przeciw... Możliwe odpowiedzi: 1. epistemologii., 2. metafizyce., 3. empiryzmowi., 4. racjonalizmowi.
11
Ćwiczenie 4

Zinterpretuj myśl Ludwika Wittgensteina Świat jest wszystkim, co jest faktem.

Ro5EclFq63l6P
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5

Uzupełnij poniższe zdanie na podstawie analizy fragmentu hasła z Wielkiej Encyklopedii Francuskiej:

1

Fakty czysto fizyczne tworzą historię naturalną, prawdę zaś wykazuje się tu na dwa sposoby: albo powtarzając obserwacje i doświadczenia, albo rozważając świadectwa, jeśli nie jesteśmy w stanie ich sprawdzić.

RICf4FxJtIUqr
Według oświeceniowych encyklopedystów przyrodoznawstwo („historia naturalna”) jest zbiorem faktów fizycznych, które można poznać albo za pomocą 1. rozumu / umysłu, 2. zmysłów, korzystając z wyników doświadczeń, albo za pomocą 1. rozumu / umysłu, 2. zmysłów, dokonując analizy ich zapisów.
cytat 4.
21
Ćwiczenie 6

Odpowiedz, czym jest, a czym nie jest analizowanie zjawisk według Augusta Comte’a na podstawie fragmentu jego Wykładu filozofii pozytywnej.

August Comte Wykład filozofii pozytywnej

Charakterystycznym rysem filozofii pozytywnej jest rozpatrywanie wszelkich zjawisk jako podległych niezmiennym prawom naturalnym. Dokładne wykrycie owych praw, redukcja ich do możliwie najmniejszej liczby – oto cel wszystkich naszych wysiłków: uważamy natomiast za zupełnie niedostępne i pozbawione dla nas sensu – dociekanie tego, co się powszechnie nazywa przyczynami, czy to pierwszymi, czy to celowymi.

cytat 5 Źródło: August Comte, Wykład filozofii pozytywnej, tłum. W. Bieńkowska. Cytat za: Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej, Warszawa 1988, s. 285.
RPr3MHlRqE5ot
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Odpowiedz, na pytanie, co jest uniwersalnym sposobem ujęcia ludzkich wyników poznania według Moritza Schlicka na podstawie fragmentu jego autorstwa:

Moritz Schlick Zwrot w filozofii

Tak więc wszelkie poznanie jest poznaniem jedynie dzięki swej formie, dzięki niej przedstawia ono poznane fakty, samej formy natomiast nie można przedstawić. O nią chodzi w poznaniu, wszystko pozostałe jest nieistotnym i przypadkowym materiałem wyrażenia, podobnie jak np. atrament, którym napisano zdanie.

cytat 6 Źródło: Moritz Schlick, Zwrot w filozofii, tłum. H. Buczyńska. Cytat za: Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej, Warszawa 1988, s. 400.
R1ObBFhj9oh1M
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Dokonaj oceny podstawowych założeń nurtu pozytywistycznego: czy w zasadny sposób ograniczyły one filozofię do teorii poznania naukowego i języka opisu świata?

Rex3MgQngFBRH
(Uzupełnij).