Sprawdź się
Dlaczego, zdaniem Pascala, bardziej opłaca się wierzyć w Boga niż nie wierzyć?
Przeczytaj poniższy cytat z Myśli Pascala, a następnie odpowiedz na pytanie: na czym – zdaniem Pascala – polega wspaniałość ludzka?
Zapoznaj się z poniższym cytatem z Myśli Pascala, a następnie odpowiedz na pytanie: na czym – zdaniem Pascala – polega wspaniałość ludzka?
MyśliDrzewo nie zna swojej nędzy. Nędzą tedy jest czuć swoją nędzę, ale wielkością jest wiedzieć, że się jest nędznym.
Zapoznaj się z treścią poniższego cytatu z Myśli Pascala, a następnie wskaż zdanie, które poprawnie wyraża myśl w nim zawartą.
MyśliKto zechce poznać do gruntu nicość człowieka, niechaj tylko zważy przyczyny i skutki miłości. Przyczyną jest coś dziwnego, skutki zaś tego są przerażające. To coś dziwnego, ta drobnostka niepodobna do ujęcia, porusza całą ziemią, królami, wojskami, całym światem. Nos Kleopatry; gdyby był trochę krótszy, cała powierzchnia ziemi wyglądałaby inaczej.
Zapoznaj się z poniższym cytatem z Myśli Pascala, a następnie wskaż zdanie, które poprawnie oddaje jego treść.
MyśliPożądamy prawdy, a znajdujemy w sobie jedynie niepewność. Szukamy szczęścia, a znajdujemy jedynie nędzę i śmierć. Jesteśmy niezdolni nie pragnąć prawdy i szczęścia, a nie jesteśmy zdolni ani do pewności, ani do szczęścia. Pozostawiono nam to pragnienie tak, aby nas ukarać, aby nam dać uczuć, skądeśmy spadli.
Poniżej znajduje się fragment Myśli Pascala. Zapoznaj się z jego treścią, a następnie wskaż zdania, które są z nią zgodne.
MyśliOstatecznie bowiem, czymże jest człowiek w przyrodzie? Nicością wobec nieskończoności, wszystkim wobec nicości, pośrodkiem między niczym a wszystkim. Jest nieskończenie oddalony od rozumienia ostateczności; cel rzeczy i ich początki są dlań na zawsze ukryte w nieprzeniknionej tajemnicy; zarówno niezdolny jest dojrzeć nicości, z której go wyrwano, jak nieskończoności, w której go utopiono. Cóż ma tedy uczynić, jeśli nie zadowolić się jakimś pozorem pośrodka rzeczy, w wiekuistej niemożności poznania bądź ich celu, bądź początku? Wszystkie rzeczy wyszły z nicości i biegną aż w nieskończoność. Któż nadąży tym zdumiewającym wędrówkom? Autor tych cudów rozumie je; nikt inny tego nie zdoła.
Przeczytaj poniższy fragment Myśli Pascala, a następnie odpowiedz na pytanie: jaka cecha odróżnia człowieka od zwierząt i w ogóle reszty przyrody ożywionej?
Zapoznaj się z poniższym fragmentem Myśli Pascala, a następnie odpowiedz na pytanie: jaka cecha odróżnia człowieka od zwierząt i w ogóle reszty przyrody ożywionej?
MyśliWielkość człowieka jest tak widoczna, iż wyłania się nawet z jego nędzy. To, co bowiem jest naturą u zwierząt, to u człowieka nazywamy nędzą; przez co uznajemy, iż jeśli natura jego jest dziś podobna naturze zwierząt, osunął się w nią z lepszej natury, która mu była właściwą niegdyś. Któż bowiem czuje się nieszczęśliwym, że nie jest królem, jeśli nie król wydziedziczony? Czyż kto uważał Pawła Emiliana za nieszczęśliwego, iż nie jest już konsulem? Przeciwnie, wszyscy znajdowali, iż czuł się szczęśliwym, iż bywał nim wprzódy, ponieważ nie godziło mu się być nim wiecznie. Natomiast Perseusza uważano za tak nieszczęśliwego, iż nie jest królem, ile że dolą jego było być nim wiecznie, iż dziwiono się, że zdolen jest ścierpieć życie. Kto się czuje nieszczęśliwym, iż ma tylko jedne usta? A kto nie będzie nieszczęśliwym, mając tylko jedno oko? Nigdy chyba nie przyszło nikomu na myśl martwić się, że nie ma trojga oczu, ale każdy jest niepocieszony, kiedy ich nie ma zgoła.
Zapoznaj się z poniższym fragmentem Myśli Pascala, a następnie wskaż zdanie, które poprawnie oddają jego treść.
MyśliJeśli jest Bóg, jest on nieskończenie niepojęty, skoro nie mając ani części, ani granic, nie pozostaje do nas w żadnym stosunku. Jesteśmy tedy niezdolni pojąć ani czym jest, ani czy jest; w tym stanie rzeczy, któż ośmieli się rozstrzygać kwestię? Nie my, którzy nie mamy z nim żadnego punktu styczności. Któż potępi tedy chrześcijan, iż nie mogą uzasadnić swoich wierzeń, skoro sami głoszą, iż wyznają religię, której nie mogą uzasadnić? Oświadczają, przedstawiając ją światu, że to jest głupstwo; a wy się później skarżycie, że jej nie udowadniają! (…) Zbadajmyż ten punkt i powiedzmy: „Bóg jest, albo Go nie ma. Ale na którą stronę się przechylimy? Rozum nie może tu nic określić: nieskończony chaos nas oddziela. Na krańcu tego nieskończonego oddalenia rozgrywa się partia, w której wypadnie cetno czy licho. Na co stawiacie? Wedle rozumu, nie możecie ani na to, ani na to; wedle rozumu nie możecie bronić żadnego z dwu.